Wobbling, skivorna? hjulet?

Stagger Lee

medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Degerfors
Hoj
-83, Honda CB 1100 F
Hej.

På min 40-milatripp igår så kände jag lite vibrationer i styret. Trodde först det var den svenska asfalten men det verkar som det sitter i hojen. Svårt att avgöra, känns både som att det vibrerar upp och ner i höjdled men även i sidled.

Hur mycket får skivorna slå?
Kan det ha med gafflarna att göra? Läcker iofs packboxarna.(detta ska åtgärdas snarast.)

Det känns mer i 90 än i 110.

Släpper jag styret så känns det som han drar åt höger + börjar wobbla (olika mycket i olika hastigheter)

Om jag låter novis beror det på att jag är det.

Cykeln har stått länge innan jag köpte den.

Tack.
CB1100F
 
Har för mig att wobbling kan bero på MASSA saker, Packat hojen fel, Hjulen spårar inte, dåligt med luft i däcken, fel på dämparna eller glapp i styr - svinglager.

Dessa skulle jag kolla först
 
När min gaffel hade läckt ett bra tag så började det vibrera i styret. Kändes som du säger, som att man körde på ojämn väg. Försvann efter att jag fixat gaffeln.
 
Mina packboxar i gaffeln läckte som bara den igår. Kände samma sak.
Får hålla med Rammstein
 
Har du redan problem med en läkande framgaffel så fixa den först och se om det löser problemet. Att köra en hoj som har felaktig oljenivå i ena gaffelbenet kan bli som att jogga med en sko på ena foten och vara barfota på den andra foten - det blir en lite ojämn färd.

Det är med största sannolikhet inte bromsskivorna. Hade det varit de som kastade för mycket i sidled eller var ojämna så hade det inte märkts så mycket när du bara kör rakt fram (för då trycker skivorna undan klossarna) och sedan börjat pulsera när du bromsar.
 
Eftersom den har stått länge har däcken kanske blivit deformerade? Prova med att balansera dom.
 
Okej. Förmodligen gafflarna eftersom bromsarna inte pulserar. Ska balansera däcket också.

Tack för tipsen!
 
Hej,

Nu har jag hittat det problemet, förutom att förra ägaren:
1. vänt packboxarna uppochner
2. pressat sönder hastighetsmätargivaren
3. vänt åtskilliga grejjer bak-o-fram

han satte i hjulaxeln åt fel håll, vilket gjorde att hjulet försköts ca 3mm åt ena hållet, som i sin tur orsakade en jävla wobbling och obehag.

Tack för alla tips och tack för mig.
 
Många olika teorier här ser jag. Mitt tips är att du börjar med å kolla om nån vikt hoppat iväg.
 
Hej,

3. vänt åtskilliga grejjer bak-o-fram

han satte i hjulaxeln åt fel håll, vilket gjorde att hjulet försköts ca 3mm åt ena hållet, som i sin tur orsakade en jävla wobbling och obehag.

Tack för alla tips och tack för mig.

Jösses! Samma här, visade det sig! Plus kedjesträckaren... Får nog ta och be någon kunnig ta en noggrannare titt, fan vet vad som mer är bakofram... :va Vad är det MED folk?!? :gnissla
 
Last edited:
wobblingen

tror mer aTT det sitter i styrkronan lagerna är inte riktigt spända som dom skall och kolla även kjedjan åxå en wobblings faktor.
 
ingen som frågat hur pass raka hans däck/fälg är? det är ju det vanligaste o absolut största problem follk brukar ha. 5mm skevt fram/bakdäck räcker för att få stora problem vid en viss hastighet :gnissla
 
Varför vägrar folk konsekvent att läsa igenom såhär pass korta trådar innan de postar?

En knapp med "Problem löst" att trycka på när man fixat det kanske?
 
Back
Top