wobbling i 150 km/ h [HJÄLP]

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Låt oss säga jag dragit upp min cykel i 150 kanske 200 km/h vad gör jag i en sån situation där jag skulle få en wobbling , jag har ju inte så mycket mer att ge på gasen så det kan jag kanske räkna bort men ska man bromsa försöka hålla emot [ vilket jag har hört man inte ska] vad skulle ni göra i detta läge, vill gärna höra av er [mer erfarna förare] :)

Jag har letat efter styrdämpare till min rs 125 - 00 men har inte hittat någon :rolleyes: någon som har någon idée på vart jag kan köpa en sån eller är det bara onödigt???

Tack på förhand!
 
Du e ju helt slut. :kocko

Edit: om den wobblar i dom hastigheterna så skulle jag allvarligt tänka på att leta lagerglapp i gaffeln/framhjulet/svingen/bakhjulet.

Några 200km/h tror jag inte heller på.
 
Last edited:
Om du lyckas få upp din 125:a i 200 kan du lungt släppa på styret och vänta ett ögonblick...





















































Du kommer snart att vakna ur drömmen :tungan
 
jävlar va mogna, jag undara bara hur man hanterar en wobbling situation ni kanske inte tålde att man skrev hastighet, jag ber så mycket om ursäkt :kocko
 
RS "Alex" skrev:
jävlar va mogna, jag undara bara hur man hanterar en wobbling situation ni kanske inte tålde att man skrev hastighet, jag ber så mycket om ursäkt :kocko
Om du inte vill bli bemött som ett moppefucko kanske du ska fundera över vad du ställer för frågor. En tråd om att montera kompressor på en 125:a, en om hur man hanterar en vobbling i 200, snacka om att vara mogen...
 
Turbo på en TZR125 är möjligt, 56 hk gav den jag har sett....



Nr:18 skrev:
Om du inte vill bli bemött som ett moppefucko kanske du ska fundera över vad du ställer för frågor. En tråd om att montera kompressor på en 125:a, en om hur man hanterar en vobbling i 200, snacka om att vara mogen...
 
Jag fixar dig en syrdämpare men fästet får du själv/mek verkstad göra.


RS "Alex" skrev:
jävlar va mogna, jag undara bara hur man hanterar en wobbling situation ni kanske inte tålde att man skrev hastighet, jag ber så mycket om ursäkt :kocko
 
Nr:18 skrev:
Om du inte vill bli bemött som ett moppefucko kanske du ska fundera över vad du ställer för frågor. En tråd om att montera kompressor på en 125:a, en om hur man hanterar en vobbling i 200, snacka om att vara mogen...


Vad är ditt problem!? Om du inte har ett moget svar på hans fråga, kan du lika gärna vara tyst. :fatta!
 
Killen kanske undrar hur man hanterar en vobbling i den hastigheten oavsett hoj. Då kan väl mer erfarna killar här på forumet hjälpa till.

Jag låg och pressade min f.d. r6:a på motorvägen i ca 200 blås (nattsvart ute med mörkt visir) och körde på en grävling eller katt eller nått annat halvstort djur. Ingen rolig upplevelse! Men vad jag gjorde var att släppa gasen och försöka hålla i styret så klarade jag mig utan problem, förutom ett hjärtslag på lite mer än r6:ans varvtal (ca 9-10 000 varv)

Men om mc:n självvobblar vid högre hastighet säger jag som Solid Snake :"leta lagerglapp i gaffeln/framhjulet/svingen/bakhjulet."
 
Jag hade problem med vobbling innan med min 600, och började fundera på om det var jag som var kass på att köra hoj.
Men lösningen var styrdämpare, den bästa investeringen jag gjort på hojen i rullande skick.
 
Är det 125jr eller 125R cykeln ska gå i?
 
Tycker RS Alex ställer några jävligt bra frågor. Synd att han blir så påhoppad bara.

Jag är as-kass på ämnet men två känsliga saker är däck och gaffel. Se till att ha bra däck och rätt justerad gaffel med allt vad det innebär med förspänning, oljenivå, och dämpning så behöver du nog inte en styrdämpare. Det lilla jag har erfarit på området är från en NS400R med tillsynes ok däck men som wobblade i 200. Efter byte av framdäck blev det dock helt anorlunda och mycket mycket bättre. En gaffeljustering hadde nog gjort det 100% perfekt.

Den skall inte wobbla i de farter du beskriver. Kanske prova däck och gaffel först?

(Sedan hur man gör om det wobblar har jag ingen aning om :gnissla
 
#Olsson# skrev:
(Sedan hur man gör om det wobblar har jag ingen aning om :gnissla

Jag brukar vänta.
Eller så kan man uttrycka det som att det är över innan man har hunnit göra något.
En modern cykel utan lagerglapp eler andra fel wobblar inte utan provokation på ett eller annat sätt.
 
Vapor skrev:
Killen kanske undrar hur man hanterar en vobbling i den hastigheten oavsett hoj. Då kan väl mer erfarna killar här på forumet hjälpa till.

Jag låg och pressade min f.d. r6:a på motorvägen i ca 200 blås (nattsvart ute med mörkt visir) och körde på en grävling eller katt eller nått annat halvstort djur. Ingen rolig upplevelse! Men vad jag gjorde var att släppa gasen och försöka hålla i styret så klarade jag mig utan problem, förutom ett hjärtslag på lite mer än r6:ans varvtal (ca 9-10 000 varv)

Men om mc:n självvobblar vid högre hastighet säger jag som Solid Snake :"leta lagerglapp i gaffeln/framhjulet/svingen/bakhjulet."


haha om du hade kört på en grävling så hade du knapast hållit dig kvar på vägen. De är inte så små + de är hårda som stenar. Har hört flera som har kört över dem med bil, lastbil och det har bara dunkat och guppat till och sen ser de hur grävlingen kravlar sig up och springer iväg.
 
Vobbell är inte detsamma som styrfladder. Styrfladder kan du får bort genom en styrdämpare...
Det finns två typer av vobbel.
Typ 1. Platt bakdäck. Däckets ansläggning mot vägen ligger då på en av kanterna av det platta däcket. Om sen denna kontakt börjar byta sida hela tiden så får du vobbel.

Typ 2. I Ramen på en mc finns det alltid svängningar i en viss frekvens beroende på hastighet. Samtidigt så har man som förare svängnigar av en viss frekvens. När dessa frekvenser "faller samman" så får man en effekt där hela hojen börjar "åma" sig. Detta var vanligt på en del 70-80 tals maskiner men inträffar inte på en modern sporthoj.

Bara lite fakta...
 
Mattias skrev:
En modern cykel utan lagerglapp eler andra fel wobblar inte utan provokation på ett eller annat sätt.

Och framförallt inte en Aprilia RS125 gissar jag. Jag körde Miton i 180. Skulle nog funkat i 280 också. Rock solid.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top