Wobblar

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Om jag släpper styret i farter över 60km/h börjar hojen wobbla loss som min afrikanska flickväns rumpa när hon dansar på krogen. Ser ut att sitta nån balanseringsvikt eller nåt på fälgen men den kan kanske vara gammal från nåt tidigare däckbyte. Varför är det så här och vad ska jag göra?
 
Låter som nåt är riktigt galet. Börja med att kränga av hjulet och balansera det är en bra början.
 
Jag hade samma bekymmer på min förra hoj, visade sig att det berodde på att framdäcket var kasst. Även en polare hade samma bekymmer och även där var framdäcket boven i dramat. Kolla att det är balanserat och inte utslitet. Annars kan det ju bero, som någon skrev, på bromsar som strular.
 
Vad är "ringtryck"? Jag har rätt lufttryck i däcket, det styrde jag upp så sent som förra veckan. Mönsterdjupet på framdäcket är bra. Eller hur menar ni att däcket kan va dåligt/slitet?
 
Vad är "ringtryck"? Jag har rätt lufttryck i däcket, det styrde jag upp så sent som förra veckan. Mönsterdjupet på framdäcket är bra. Eller hur menar ni att däcket kan va dåligt/slitet?
Ringtryck är lufttryck, ungefär som att säga automobil, velociped eller transistorradio.

Om fram eller bakdäck blir plattslitet så kan det få hojen att vobbla, det har alltså inget med mönsterdjupet i sig att göra, bara formen på däcket. Nu blir det ju per definition mindre mönster om det är plattslitet, men det är skillnaden i mönsterdjup som är det stora problemet.
 
Tror inte däcket är så där jättemycket plattslitet faktiskt. Ska prova balansera upp det och även känna på styrlagren
 
Var på gummigubben idag för att balansera däcket. Det var redan perfekt balanserat var utlåtandet. Jag kollade också hjullagren och kände inget glapp. Kände också på styrlagren när jag hade hojen med nosen i vädret, inget glapp där heller (vad jag kunde känna). Men jag är ingen expert och har inte känt på nån hoj som glappat så jag vet ju inte exakt vad jag känner efter..

Tog också bilder på däcket för att få ett utlåtande från er mer kvalificerade, ifall däcket är plattslitet eller ej enligt er.

087.jpg088.jpg

Kom också på när jag körde hem att framdäcket hade typ runt, eller strax över, 3kg luft i sig när jag kollade trycket för nån vecka sen. Alltså tidigare ägare som pumpat i så pass mycket. Tror det stod 2.1 eller 2.3kg i handboken så då när jag märkte att det var 3kg i så tömde jag ut till typ 2.2kg. Tänkte att det kanske slutar wobbla med mer luft i däcket och att det är därför han kört med så mycket i? Provade i alla fall att pumpa i 2.7kg, det gav ingen skillnad heller.

Vad finns det mer jag kan kolla? Börjar få slut på idéer hära..
 
Har du kollat bak?

Fick en skruv i mitt, inte genom utan la sig mellan slitbanan och corden så det läckte inget men den deformeringen fick det att vobbla vid viss hastighet.
Kändes i all hastighet men blev ett stort problem över 180 då det räckte med en ojämnhet så höll det på att slita styret ur näven på mig.

Kolla om du har något i både fram och bakdäck och kolla även efter deformeringar, du(eller tidigare ägare)kan ha kört på något som skadat stommen.
Kolla även fälgarna efter skador.
 
Ringtryck? Bara jag som får tankar på Viktor från eDarling när jag hör det?:lol

Okej, kanske dags att försöka att inte falla längre ned i alko-hålet? :fyllisar
 
Däcken och fälgarna är kollade, inga konstigheter whatsoever. Vad jag kan se. Kan det vara att hjullager bak alt. svinglager glappar? Eller att hojen inte spårar som sagt?
 
Va fan ska jag göra grabbar!? Har plockat av bakfälgen nu och noggrant synat lagren samt kännt på svinglagren. Kontrollerat båda däcken mycket noggrant tittat efter konstogheter i slitaget och ev spik etc som har kunnat fastna. Har dragit om kedjespänningen mycket noggrant. Inget har hjälpt.
 
Har du kollat packningarna i framgaffeln?

Kanske inte påverkar så mycket men en kompis hoj jag körde hade läckt och då wobblade det. Blev mycket bättre när det byttes. Men det wobblade inte så mycket som en afrikansk röv mer som afro wanna bee
 
Har du kollat att fälgarna samt fälg med däck är spikraka samt inte är ovala? Om man har otur kan minsta lilla ojämnhet sätta igång rörelser som i värsta fallet "träffar" egenfrekvenser i gaffel/styrning/ram. Och då...
 
Back
Top