Wobblar i kurvor...

EvilBarbie

vinter dystert
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
r6
Är rätt nybliven hojförare o kan inte så mkt om hojjar, så skulle gärna behöva lite tips från er som varit med ett tag. Jag har en kawasaki zx6r (-97) o problemet är att när ja kör landsväg o lägger ner hojen så börjar den wobbla (främst när ja kör i höger kurvor). Den rätt wobblar mkt. Kom först fram till att jag hade för lite luft i framdäcket o trodde att de skulle hjälpa om jag fyllde på, men den beter sig fortfarande likadant.

Nån som vet vad detta beror på?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Du har hyggligt många justeringar på gaffeln som kan behöva anpassning men det skall du inte ge dig på själv hör med en hoj mekare. Hade själv de problemen på min 9:a och pratade med en gamal mc mekare och lärde mig hur man gör i dag vågar jag exprimentera mig fram själv men om du gör det så var försiktig för den kan börja vobbla i femti om du har en galen inställning :tummenupp

ninjacarro skrev:
Är rätt nybliven hojförare o kan inte så mkt om hojjar, så skulle gärna behöva lite tips från er som varit med ett tag. Jag har en kawasaki zx6r (-97) o problemet är att när ja kör landsväg o lägger ner hojen så börjar den wobbla (främst när ja kör i höger kurvor). Den rätt wobblar mkt. Kom först fram till att jag hade för lite luft i framdäcket o trodde att de skulle hjälpa om jag fyllde på, men den beter sig fortfarande likadant.

Nån som vet vad detta beror på?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Kanske ett däckbyte räcker? gammalt, ojämnt, slitet framdäck kan bete sig så..

Helt klart ett gäng bra tips.

En sak som kan ställa till problem är föraren själv, om man t.ex. håller för krampaktigt i styret eller är felplacerad så är det lätt till att hojens geometri blir ”förstörd” och det blir orolig i kurvorna. Självklart så är det inte så ;) men du kan ju låta någon annan prova maskinen för att vara på säkra sidan.

Wobbel kan uppkomma av att någon komponent är sliten eller felaktig och det fortplantas i hela hojen därför så kan det vara tidsödande att hitta felet eftersom man inte riktigt vet i vilken ände av hojen som felet sitter. Men börja med de ”enkla” sakerna som du redan fått tips på.

Min wobblade också i höga hastigheter/kurvor. Bytte bägge däcken och nu går den fint som fan, ingen antydning till wobbel.
Framdäcket var slitet som fan på sidorna och bakdäcket var helt platt på mitten så jag antar att det blev obalans i hela hojen pga det.

min wobblar oxå.. liksom gungar.. händer lite då och då när man svänger... gör ju körningen lite mer spännande då min inte går så fort :)

Vore intressant och höra om trådstartaren hittat ngt fel.
Det var ju ett tag sedan hon startade tråden :)
Men jag instämmer i det som sägs om att det ofta beror på enkla saker som däckslitage, eller fel lufttryck.
Stötdämpare, ramsne och lagerknas är ju givetvis sånt som påverkar med.
Men som sagt så kollar man det uppenbara först.
Är den sänkt föresten? Sånt påverkar massor i chassigeometrin.
//Tobbe

Jag upplevde också vobbel i kurvor. Hade inne hojen på verkstan där dom bytte bla bakhjulslagren så har den slutat vobbla.

Back