Wobblande husa

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
I och för sig så har jag kört sporthoj tidigare så jag vet ju att det inte blir samma stabilitet. Men mig veterligen så var min 03a stadigare i högre fart och detta är en 05a som blir stirrig i 120 och över 150 börjar bli rätt farligt känns det som, bara minsta fel skapar rörelser i styret så som växling från femman till sexan.

Sitter michelin slicks på nu, de ska bytas mot power race strax, fjädring iställd för bana och ca 75-80kg. Framgaffel sticker upp ca 15mm över kronan.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Vet att någon fått vobbel på grund av att framdäcket är för spetsigt om du fattar vad jag menar? Mer som ett V än ett U på däckformen. Slicks har ju lite vassare form för att få mer gummi mot asfalten vid nerlägg.
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Vet att någon fått vobbel på grund av att framdäcket är för spetsigt om du fattar vad jag menar? Mer som ett V än ett U på däckformen. Slicks har ju lite vassare form för att få mer gummi mot asfalten vid nerlägg.

Vet vad du menar men det är det inte på detta däcket, däremot konstigt skuret. Ska byta mot däck med vassare profil, men samtidigt sänka gaffeln, eller höja hur man nu ser det.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Dra åt styrlagret har jag för mig att folk brukar göra på motarder som vobblar.
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Dra åt styrlagret har jag för mig att folk brukar göra på motarder som vobblar.

Det jag gjort än så länge på min var att mäta hur mycket som gaffeln sticker upp över styrkronan. Med locket inräknat (ca 2mm) så sticker gaffelbenen upp hela 27mm.

Detta är nu sänkt en rätt bra bit ner till om det blev andra eller tredje strecket i gaffeln, 5mm stick utan lock har jag nu. Bara detta gjorde enorm skillnad, kunde dock inte testa så fort, eller kunde väl gjort men valet av klädsel var inte lämpligt i kombination med slicks och regn...
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Är hjulen ordentligt balanserade? När jag hade en 525:a så var det av någon anledning jävligt viktigt att ha bakhjulet balanserat annars blev det vobbel över 100.
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Är hjulen ordentligt balanserade? När jag hade en 525:a så var det av någon anledning jävligt viktigt att ha bakhjulet balanserat annars blev det vobbel över 100.

Bra fråga, däcken som är på nu ska bytas vid snarast tillfälle så balansering kommer inte göras på dessa däck. Men självskurna slicks bör väl bli lite obalans i förstås.
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
en kompis hade samma problem med sin 525:a, och han bytte bakdäck så försvann problemet. förmodligen dålit balanserat eller nåt sånt.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top