Wobblande husa

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Husa 650, Husqvarna Örnen, M30 Delux. NV10.
I och för sig så har jag kört sporthoj tidigare så jag vet ju att det inte blir samma stabilitet. Men mig veterligen så var min 03a stadigare i högre fart och detta är en 05a som blir stirrig i 120 och över 150 börjar bli rätt farligt känns det som, bara minsta fel skapar rörelser i styret så som växling från femman till sexan.

Sitter michelin slicks på nu, de ska bytas mot power race strax, fjädring iställd för bana och ca 75-80kg. Framgaffel sticker upp ca 15mm över kronan.

Vet att någon fått vobbel på grund av att framdäcket är för spetsigt om du fattar vad jag menar? Mer som ett V än ett U på däckformen. Slicks har ju lite vassare form för att få mer gummi mot asfalten vid nerlägg.

Vet att någon fått vobbel på grund av att framdäcket är för spetsigt om du fattar vad jag menar? Mer som ett V än ett U på däckformen. Slicks har ju lite vassare form för att få mer gummi mot asfalten vid nerlägg.

Vet vad du menar men det är det inte på detta däcket, däremot konstigt skuret. Ska byta mot däck med vassare profil, men samtidigt sänka gaffeln, eller höja hur man nu ser det.

Dra åt styrlagret har jag för mig att folk brukar göra på motarder som vobblar.

Dra åt styrlagret har jag för mig att folk brukar göra på motarder som vobblar.

Det jag gjort än så länge på min var att mäta hur mycket som gaffeln sticker upp över styrkronan. Med locket inräknat (ca 2mm) så sticker gaffelbenen upp hela 27mm.

Detta är nu sänkt en rätt bra bit ner till om det blev andra eller tredje strecket i gaffeln, 5mm stick utan lock har jag nu. Bara detta gjorde enorm skillnad, kunde dock inte testa så fort, eller kunde väl gjort men valet av klädsel var inte lämpligt i kombination med slicks och regn...

Är hjulen ordentligt balanserade? När jag hade en 525:a så var det av någon anledning jävligt viktigt att ha bakhjulet balanserat annars blev det vobbel över 100.

Är hjulen ordentligt balanserade? När jag hade en 525:a så var det av någon anledning jävligt viktigt att ha bakhjulet balanserat annars blev det vobbel över 100.

Bra fråga, däcken som är på nu ska bytas vid snarast tillfälle så balansering kommer inte göras på dessa däck. Men självskurna slicks bör väl bli lite obalans i förstås.

en kompis hade samma problem med sin 525:a, och han bytte bakdäck så försvann problemet. förmodligen dålit balanserat eller nåt sånt.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage