Wobblande/hoppande bakhjul ej obalanserat

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
Kawasaki z800
Hjälp snälla människor i sporthoj!

Jag har en z800 som har börjat "wobbla" med bakdäcket i +100km/h. Jag har bytt däck och det är balanserat för ca 200 mil sedan. Inga vikter har ramlat av.
Det ser ut som att kedjan hoppar super mycket trots att den är spänd (ca 2-3cm spel). Även drevet ser skevt ut men jag har liksom inte gjort något speciellt. Bromsskivan går rakt konstigt nog. Skall det vara så?

https://youtu.be/v_YP2vui_a8

Vill du möjligen dela med dig av vad slutsatsen var så andra i samma situation tar lärdom?

Vill du möjligen dela med dig av vad slutsatsen var så andra i samma situation tar lärdom?

Jag skulle sätta en skruvmejsel eller mätklocka mot drevet för att kolla om det är skevt. Likaså mot fälgen och däcket (dock inte mätklocka mot däcket men det fattar ni ju). Sedan kollar inte jag kedjespänningen när hjulet hänger i luften utan när jag sitter på hojen. Det är ju skillnad när utgående axel, svingarmslagringen och bakaxeln är i linje (längre avstånd).
Skulle kolla om ryckutjämnaren sitter rätt, om däcket sitter rätt osv.
Nu kanske fejsbook har koll på detta så inte lager och kedja tar stryk.
TS kanske inte har koll på det här med att ge och ta? Eller vad kom fb fram till?

Tyckte det såg ganska uppenbart ut att bakdrevet var skevt. TS håller ju inte kameran speciellt stilla, men kolla skuggan mot fälgnavet..

Ska vi betta?
Jag gissar på att vänstraste hjullagret gått till SKF-himlen.

Kan det göra så jevvla mycket?
Jag sätter en uppblåsbar piltavla på att drevet är skevt!

Svårt att de något vettigt på filmen, då kameran inte är still.

Men tycker också det det ut som att drevet kastar en del i sidled.
Kolla också genom kedjan så att det inte är någon länk som kärvar/har skurit.

Hej allesammans!

Jag har idag plockat ner bakdäcket och gjort rent & inspekterat kedjan. Det verkar som att drevet är skevt som ni sa. Jag vet dock inte hur jag skall mäta drevet, jag kan se att det är lite snett med ögat men jag hittar ingen platt yta som jag kan använda. Har lagt det på golvet i olika lägen och det går alltid att vicka på.

En liten intressant sak är att genom hjulet går axeln, på båda sidor på fälgen sitter det distanser. Innanför distanserna sitter hjullagren. Distansen som sitter mot bromsskivan i bak går att vicka på. Men om jag kör igenom axeln går det inte att rubba på övehuvudtaget. Så jag tror inte det är lagren. Hojen har bara gått 1000mil.

Det syns ju klart o tydligt att drevet är skevt, om det inte sitter löst förstås men det hade du väl märkt?

Hej!

Jag har idag bytt drev och mc verkstaden kollade på drevet vilket var snett. Men jag märker fortfarande att det är "obalans" någon stans. När jag testade nya drevet går kedjan på vardera sida om kedjeföraren om vartannat liksom, hoppar lite fram och tillbaka i sidleds. Det händer då innan framdrevet, plast saken som kedjan glider på. Jag skall be mc verkstaden undersöka hojen som helhet när den åker in på service snart.

Last edited:
Har du någon aning om hur bakdrevet blivit snett, det är ju inte något som bara händer vanligtvis?

Hej!

Jag har idag bytt drev och mc verkstaden kollade på drevet vilket var snett. Men jag märker fortfarande att det är "obalans" någon stans. När jag testade nya drevet går kedjan på vardera sida om kedjeföraren om vartannat liksom, hoppar lite fram och tillbaka i sidleds. Det händer då innan framdrevet, plast saken som kedjan glider på. Jag skall be mc verkstaden undersöka hojen som helhet när den åker in på service snart.

Har du kollat drevet fram.? Kedjan har kanske tagit stryk av vobblandet?

Överspand kedja som stukat både bakdrev och utgående axel ur växellådan?

Tjenare!

Jag har nu bytt kedja och framdrev byts i veckan. Nu hoppar kedjan inte axiellt över kedjeföraren innan framdrevet längre och kedjan beter sig mycket lugnare.
Wobblandet är nästan obefintligt men känns lite lite runt 80km/h.

Kollade framdrevet när den körde på depåstödet och det ser helt rakt ut, inga onormala svängningar eller liknande.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...