Wobbelproblem

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Jag har börjat uppleva en ganska otäck sak på min ångbåt. När jag släpper gasen i säg 100km/h :kocko och släpper en hand från styret så vill den gärna börja med lite småwobbling när jag kommer ner i 70-80km/h. Varför? Kan det vara så att det har med balansering på framhjulet att göra eller vad kan det vara? Har inte vart så förut...

Hade ett liknande fenomen på min förra VFR 800 när jag bytte däck till avon.
Men wobbel är ett fenomen som beskrivas som självsvängningar kan vara tecken på slitna lager i sving, styre lågt lufttryck.

Kommer det bara i en speciell hastighet så är det däcket som bråkar med dig,börja med att kolla framdäcket.

Är det kanske dax att byta framdäck ?

:)

Framdäcket är ju inte helt bra så det är dags att byta men, det är ju inte helt slu ännu. Får en känsla av att jag tappat en vikt på framhjulet dock...

Min RD 350 ville gärna självsvänga lite när jag släppte av plötsligt från typ 160 eller mer, och det verkade bero på framdäcket, kanske i kombination med en ganska vek ram med moderna mått. Att din beter sig så i så låga farter verkar dock lite skumt, så du ska nog kolla svinlager, styrlager, däck och annat du kan komma på.

Nu börjar jag lite orolig om det är något riktigt kajko med ångbåten min. Nu när jag kör så känns det typ som om jag kör på lösgrus hela tiden, jobbigt om man kör 160 km/h. Dessutom känns det "hoppigt" när jag svänger i lite hastighet så man får luta lite mer. Som Ni ser ovan så tror jag att jag tappat en vikt på framhjulet men nu börjar det kännas mer och mer på typ 4-5 dagar och skakar och håller på och jobbar sig.

Ingen fråga till en sån som mig är för dum. Nä, jag har inte kollat trycket. Men framdäcket är som sagt inte busbra så det är väl bara att beställa ett nytt och hoppas på det bästa...

Jåke skrev:
... och skulle det inte göra det så är det bara att byta styrlager :)

Eller kanske bara spänna dom om det är glapp..... :tummenupp

Kolla däckstryck oftare,ett bra tips det med.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år