Wobbelproblem

Powerwheelie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
Kawaskai ZX-10R
Jag har nyligen köpt en Suzuki GSX 1100 EF -84 och har upptäckt att den har en tendens att wobbla om man slår av på gasen och inte håller stenhårt i styret. Vet någon vad som är lämpligt att göra för att bli kvitt detta? Kanske räcker det med en uppsättning nya däck?
Under 80-talet talades det mycket om wobbel, men inte nu längre när motorcyklarna har blivit så bra.
Tack för svar.....

Det kan väl bero på allt möjligt som slitna däck och mjuk framgaffel. Är den justerbar på nåt sätt? Går det fort när den vill vobbla?
Har din en jättestor helkåpa?

Powerwheelie skrev:
Jag har nyligen köpt en Suzuki GSX 1100 EF -84 och har upptäckt att den har en tendens att wobbla om man slår av på gasen och inte håller stenhårt i styret. Vet någon vad som är lämpligt att göra för att bli kvitt detta? Kanske räcker det med en uppsättning nya däck?
Under 80-talet talades det mycket om wobbel, men inte nu längre när motorcyklarna har blivit så bra.
Tack för svar.....

skaffa en styrdämpare...

Spårar hjulen? Bra däck fram och bak?
Så fort bakdäcket blev dåligt började min slingra sig runt 200km/h med originalhjulen.... det var ofta intressant...
Kolla hjullager och styrlager.
Är gaffelbenen lika inställda?

Kolla även svinglagren, har för mig att jag botade vobbel med nys såna en gång.
Kan också vara för hård gaffel, nån som körde drag med en katana botade vobbel genom att göra den mjukare (visserligen en R-gaffel).
Annars får du väl sluta upp med att slå av gasen.

Min kusin förlorade ett ben och har en obrukbar högerarm pga av styrvobbel på en gammal GSX. Han hade precis bytt styrlager och inte efterdragit det, dvs för glapp.

Annars om inte det hjälper kan det vara allt från däck, fälgar, balansering, sluta bussningar i framdämparen, stötdämpningsfunktionen i både bak å fram, sluta bussningar i svingen, sluta lager i hjulen, taskiga däck. Om inget verkar hjälpa, montera en styrdämpare och ta reda på hur fort du kan köra (på t.ex. ett flygfält eller annan avskild bana) innan den börja få vobbeltendenser igen.

Har du hittat problemet än ?

Kan bara som en jämförelse nämna att jag hade precis samma fel på min hoj.
"Felet" visade sig vara de nymonterade däcken.
Upptäckte idag att bakhjulet bara hade ca 2,4kg i tryck (halvvarmt däck kanske jag skall notera).
Pumpade upp till 3,1kg (enligt instruktionsboken skall det vara 2,9kg på kallt däck), och vips så är problemet som bortblåst!
Nu går hojen som på räls igen :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...