wobbel

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Jag har en fråga angående varför hela hojjen vobblar så att föraren nästan kastas av. Vad är det som gör att detta vobbel uppkommer?? Missförstå mig inte nu, jag har aldrig upplevt detta wobbel (kan dock bero på att man aldrig kört tillräckligt hårt) men varför uppstår detta fenomen för vissa racingstjärnor?
Är det däckslitage? svägningar i ram?
Har ingen aning men är nyfiken på fenomenet..

Vad som utlöser fenomenet kan variera, allt från fel lufttryck till inkompetent förare.

Rent fysiskt, om man tar en felfri hoj, bottnar fenomenet i att en mc är ett instabilt fordon. Den självsvänger helt enkelt, körning rakt fram innebär ett oändligt antal kurskorrigeringar höger/vänster.

Vid en viss fart börjar den även svänga med en egenfrekvens framåt/bakåt, vid vilken hastighet detta inträffar beror på konstruktionen.

De flesta moderna hojar är så stabila att de i normalt tillstånd inte av egen kraft kommer upp i den fart som krävs för att de ska börja svänga utom kontroll. I slutet av 70-talet när det var gummiramar och starka motorer som gällde var det en annan sak...

På en mc med t.ex slitet styrlager kan lagrets oförmåga att röra sig göra att framhjulets rörelser hindras och det "hackar" från sida till sida. Om nu körning rakt fram är en serie små, små svängar kan du kanske tänka dig resultatet när hjulet istället svänger i steg...

Wobbel ska heller inte blandas ihop med styrfrossa som jag tror de flesta menar nuförtiden när de säger "wobbel".

Inte på något vis vetenskapligt förklarat eller kanske ens 100% korrekt, men en snabb summering iaf.

Det finns böcker som förklarar fysiken i detalj, en bok som gör det på ett kul sätt är Janne Leek's "På två hjul".

Last edited:
Aha. Man tackar för svaret.

Kom och tänka på att när jag var liten kid och trampade upp min lilla cresent allt jag kunde nedför en backe så började hela cykeln att vobbla. Måste bero på samma fenomen...

Den cykelturen slutade med att jag såg en liten grusväg som jag svängde in på i warpspeed för att få slut på vobblandet. Allt gick enligt planerna förutom att det stod en lyktstople ivägen som styret givetvis fastnade i. Cykeln stannade som planerat men det gjorde inte jag. Fortsatte i värsta stålmannen-stil ett par meter till. Allt gick dock bra med lite skrubbsår o dyl.
Cykel fick stå ett tag men fasen va den gick snabbt!!:yoparty

MrTombola skrev:
2367916 Jag har en fråga angående varför hela hojjen vobblar så att föraren nästan kastas av. Vad är det som gör att detta vobbel uppkommer?? Missförstå mig inte nu, jag har aldrig upplevt detta wobbel (kan dock bero på att man aldrig kört tillräckligt hårt) men varför uppstår detta fenomen för vissa racingstjärnor?
Är det däckslitage? svägningar i ram?
Har ingen aning men är nyfiken på fenomenet..

Vobbel kan också förekomma vid mycket last på hoj, med tunga packväskor som kanske inte sitter helt optimalt, passagerare och för hög fart.

Wobbel är som sagts tidigare självsvängningar i hela motorcykeln. När förhållandena samverkar till att få den inducerade (yttre påverkan från körning, last, slitage i styrlager mm) svängningen att sammanfalla med den inbyggda egenfrekvensen börjar hela paketet självsvänga mer och mer. Normalt konstruerar man motorcykeln så att självsvängningsfrekvensen hamnar utanför de svängningstal som induceras vid åkning. Det kan man göra med tex balansvikter (sitter på styret, ta bort dem på egen risk...), styrdämpare, styvare ram etc. Beroende på ägarens ombyggnationer, vikt, extrema körstil, eftersatt underhåll mm kan svängningstalen komma att matcha varandra, och ljuv musik uppstår.

MrTombola skrev:
2368038 Aha. Man tackar för svaret.

Kom och tänka på att när jag var liten kid och trampade upp min lilla cresent allt jag kunde nedför en backe så började hela cykeln att vobbla. Måste bero på samma fenomen...

Den cykelturen slutade med att jag såg en liten grusväg som jag svängde in på i warpspeed för att få slut på vobblandet. Allt gick enligt planerna förutom att det stod en lyktstople ivägen som styret givetvis fastnade i. Cykeln stannade som planerat men det gjorde inte jag. Fortsatte i värsta stålmannen-stil ett par meter till. Allt gick dock bra med lite skrubbsår o dyl.
Cykel fick stå ett tag men fasen va den gick snabbt!!:yoparty

Kommer du ihåg detta ur eget huvud lr har någon berättat det för dej:D. låter rätt otäckt:

Min lillebror råkade ut för typ samma sak, lånade grannens leksakstraktor (med ett jävla styrglapp) och tar den brantaste backen här hemma (och den är brant kan jag lova) och a resten kanske ni kan räkna ut själva. Han låg å bölade vid sidan av vägen i mitten av backen. Men de såg jävligt kul ut kan ja lova:P (det var som sagt min bror å lite skadeglödje när det är syskonkärlek finns det inom alla:tungan, lr?)

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back