wobbel vid nedslag, slangning

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Blev riktigt läskigt när jag satte ner hojen efter en längre slangning (nån kilometer) (längre i mina ögon sett)

Framhjulet började wobbla utav bara helvete i typ 40-50 meter och jag råkade komma över på fel sida vägen utan att jag kunde gjöra något åt det, som tur va fanns det inget möte. Jag har fortfarande träningsverk i armarna efter att hållit emot wobblet.

Jag vill helst slippa uppleva detta igen och undrar därför vad jag gjorde för fel eller hur man ska sätta ner hojen i höga farter när framhjulet slutat rotera?

Antar iochförsig att det är en blandning av att sätta ner den långsamt (ge på mer gas på slutet) eller hålla styret rakare...

Kan det va ett riktigt schletet framdäck som orsakar sånt här?

Vad går en styrdämpare på?

Hoj: CBR600RR 04 (trafikförsäkrad)
 
Släpper du ner långsamt och försiktigt kommer styrslagen... när du har nån dec kvar så stryp gasen rejält så inte hjulet ligger och snuddar asfalten. Hårt och bestämt ska det va! (och rakt)
 
Ta det lugnt med slangandet, var ju nyss en kille som avled när han slangade, satte ner och drog rakt in i ett vajerräcke :/

Annars så kan framdäcket vara problemet, men dessutom att däcket hinner stanna efter lång tid i luften och då blir jäkligt känsligt för de minsta riktningsförändringarna. Så, rakare och med finare däck.
 
Ingel skrev:
Blev riktigt läskigt när jag satte ner hojen efter en längre slangning (nån kilometer) (längre i mina ögon sett)

Framhjulet började wobbla utav bara helvete i typ 40-50 meter och jag råkade komma över på fel sida vägen utan att jag kunde gjöra något åt det, som tur va fanns det inget möte. Jag har fortfarande träningsverk i armarna efter att hållit emot wobblet.

Jag vill helst slippa uppleva detta igen och undrar därför vad jag gjorde för fel eller hur man ska sätta ner hojen i höga farter när framhjulet slutat rotera?

Antar iochförsig att det är en blandning av att sätta ner den långsamt (ge på mer gas på slutet) eller hålla styret rakare...

Kan det va ett riktigt schletet framdäck som orsakar sånt här?

Vad går en styrdämpare på?

Hoj: CBR600RR 04 (trafikförsäkrad)

De e förmodligen du som inte hade styret helt rakt vid nedslag. Har svårt att tro att ett slitet framhjul skulle ställa till de. En Öhlinare ligger väl på strax över 5000.
 
Ingel skrev:
Blev riktigt läskigt när jag satte ner hojen efter en längre slangning (nån kilometer) (längre i mina ögon sett)

Framhjulet började wobbla utav bara helvete i typ 40-50 meter och jag råkade komma över på fel sida vägen utan att jag kunde gjöra något åt det, som tur va fanns det inget möte. Jag har fortfarande träningsverk i armarna efter att hållit emot wobblet.

Jag vill helst slippa uppleva detta igen och undrar därför vad jag gjorde för fel eller hur man ska sätta ner hojen i höga farter när framhjulet slutat rotera?

Antar iochförsig att det är en blandning av att sätta ner den långsamt (ge på mer gas på slutet) eller hålla styret rakare...

Kan det va ett riktigt schletet framdäck som orsakar sånt här?

Vad går en styrdämpare på?

Hoj: CBR600RR 04 (trafikförsäkrad)

Kör du en -04 trafikförsäkrad? :va
Styrdämpare e det enda raka,har själv ej testat någon annan än
öhlins men det e välinvesterade pengar.
 
Jag tror förresten att det beror på att du har knarren trafikförsäkrad, det brukar ställa till det! (kunde inte hålla mig) :) :)
 
Zmurfen skrev:
Kör du en -04 trafikförsäkrad? :va
Styrdämpare e det enda raka,har själv ej testat någon annan än
öhlins men det e välinvesterade pengar.

Det roliga med hojåkning är adrenalinkicken. Den blir lite större när man kör trafik :tungan närå, har inte råd med annat efter att ha köpt en 04:a.

Jag trodde det va tvärtom med nedslaget, att det skulle va lite mysigt och försiktigt så där ligger väl en stor del av problemet.

Är det många som tror att det behövs styrdämpare till min hoj? den har ju jävligt bra väghållning i övrigt.
 
Zmurfen skrev:
Kör du en -04 trafikförsäkrad? :va
Styrdämpare e det enda raka,har själv ej testat någon annan än
öhlins men det e välinvesterade pengar.

Har du en bild att lägga upp på ditt Yoshimura? /den ska väl passa 600 också?

så där! då har jag spammat sönder min egen tråd :tummenupp
 
Ingel skrev:
Har du en bild att lägga upp på ditt Yoshimura? /den ska väl passa 600 också?

så där! då har jag spammat sönder min egen tråd :tummenupp
Ska kolla annars fixar jag det ikväll,håller på o bankar på kraschkåpor så kameran går varm :rolleyes:
 
lite pix
 

Bifogat

  • sh1.jpg
    sh1.jpg
    66.8 KB · Visningar: 98
  • sh2.jpg
    sh2.jpg
    72.2 KB · Visningar: 91
  • sh3.jpg
    sh3.jpg
    114.2 KB · Visningar: 106
  • sh4.jpg
    sh4.jpg
    89.6 KB · Visningar: 109
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top