wmpscfgs.exe

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
På nå't jävla vänster lyckades jag få in skiten i datorn (tack, Norton, för att jag får betala för en värdelös produkt).

Hursomhaver, efter en massa letande på nätet och diverse handlingssätt som inte fungerade, tankade jag helt sonika ner Autoruns, körde datorn i felsäkert läge, tog bort allt som såg konstigt ut från Autorun, bootade om datorn återigen i felsäkert läge och raderade filerna (wmpscfgs.exe, ownage.exe). Därefter omstart igen.

Nu verkar saker och ting fungera, men jag märker bl.a. att mitt lösenord på msn har ändrats (det gick inte att logga in automatiskt) och att samtliga cookies verkar ha raderats.

Något man behöver vara orolig över eller är det ett friskhetstecken?

Last edited:
Det är inte ett friskhetstecken. Dina sociala konton (facebook, hotmail, twitter etc) är förmodligen kidnappade.

1) Starta datorn i felsäkert läge med nätverk mha F8
2) Tanka och kör Antimalware
3) Starta datorn normal
4) Tanka och kör SuperAntiSpyware
5) Tanka och kör AVAST boot-scan

Edit: jaha, nu har skiten ändrat sig.. Weee..

Kör i din ordning nu.

:huvet

Last edited:
Installera om OS röstar jag för. Inte lönt att sitta o kämpa med att försöka få bort allt. Börja om från början.

Gå till en annan dator och byt dina lösenord asap

Done.

Samtliga, dvs. sajter som jag inte varit inne på sedan jag märkte allt och vars lösen inte ligger i cache också?

Edit: saker som BankID, E-kort osv där jag inte heller skrivit in lösen?

Last edited:
Ja, ungefär den tanke jag har också. Problemet med BankID är att det bara ligger på PC'n, men jag ska se vad jag kan göra. E-kortet samma story. Får sätta mig när jag kommer hem och har tillgång till min bankdosa och allt.

Du kan exportera bank-id till en sticka, importera på annan dator och sen byta lösen där. Jag har bankid bara på sticka då det är supersmutt att kunna använda det på i princip vilken burk som helst.

Ang. Avast Boot scan, ingår det i vanliga Avast Antivirus eller är det något utöver detta? Kör just nu parallellt Avast, Anti-Malware och Superantispyware.

Ang. lösenordsbyte. Är det safe att byta lösenord från PC'n om och när PC'n är kvitt skiten? Relativt övertygad om att jag inte använt e-kortet, men kan inte ändra lösenord från min Mac (finns bara för PC).

Last edited:
Avast boot-scan är en del av den vanliga gratisversionen (och även betalversionen) av Avast. Du lär säga åt Avast att köra en boot-scan. Gör en sak i taget så går det snabbare totalt - så att hårddisken inte behöver flänga runt med läshuvudet i onödan.

Ok, nu verkar inget program hitta något.. Har kört snabbsök med Malware och SuperAntiSpyware utan att hitta något, Avast utan att hitta något, kör nu en full sök med Avast. Om det inte renderar något, ska vi hoppas att skiten är väck då?

Noterar att bl.a. Steam och Half Life 2 episode 2 har försvunnit från datorn. Tips?

Last edited:
Update: programmen hittar inget nu. Dock har följande hänt; Norton fungerar inte längre, IE fungerar inte längre (inte heller möjligt att ansluta till internet med hjälp av Firefox). Msn är det enda som fungerar med nätet. Steam borta, Half life 2 episode 3 borta, något mer som jag inte kommer på vad det är borta (en ikon, dock inget jag använt på hundra år med tanke på var den låg).

Course of action?

Ominstallation. Har du fortfarande spök och antivirusprogrammen inte hittar nåt är ominstallation det enda sättet för att vara säker på att skiten försvinner.

Update: programmen hittar inget nu. Dock har följande hänt; Norton fungerar inte längre, IE fungerar inte längre (inte heller möjligt att ansluta till internet med hjälp av Firefox). Msn är det enda som fungerar med nätet. Steam borta, Half life 2 episode 3 borta, något mer som jag inte kommer på vad det är borta (en ikon, dock inget jag använt på hundra år med tanke på var den låg).

Course of action?

Som flera redan sagt: har du möjlighet så installera om! Du kanske har blivit av med allt men det verkar ha ställt till med en del. Dom duktiga root-kiten/virusen ser till att öppna brandväggar, infekterar antivirus, stänger ner windows update, sabbar restore-points mm mm.

Cool, då har jag något att roa mig med under påskhelgen då.. :rolleyes:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...