WLAN hemma

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Finns det något billigt jag kan köpa och koppla in i min switch hemma för att kunna köra WLAN med min bärbara?

Jobbar hemma ca två-tre dagar i månaden och tycker det är lite stökigt att rulla ut en 15 meter lång kabel för att kunna sitta vid köksbordet.

Onoff har en billig trådlös router. 295:- tror jag den kostar om du beställer på nätet.

Jag köpte en Netgear WiFI i router på teknikmagasinet häromdagen för 600.-
Lätt som en plätt att installera.

Du kan säkert få ditt företag att bekosta routern. Bredbandet också om du ber snällt.

Starstriker skrev:
Jag köpte en Netgear WiFI i router på teknikmagasinet häromdagen för 600.-
Lätt som en plätt att installera.

Du kan säkert få ditt företag att bekosta routern. Bredbandet också om du ber snällt.

Bredbandet pyntar de för redan eftersom jag har jour. Men de tycker inte att de ska pröjsa för att jag inte vill ha en kabel liggandes genom hela lägenheten.

Det finns alltså ingen liten pryl man kan koppla in i switchen utan att behöva en router?

Joe Schmoe skrev:
Bredbandet pyntar de för redan eftersom jag har jour. Men de tycker inte att de ska pröjsa för att jag inte vill ha en kabel liggandes genom hela lägenheten.

Det finns alltså ingen liten pryl man kan koppla in i switchen utan att behöva en router?
en accesspunkt .-.. men den kostar lika mycket som en router ....

Det finns accesspunkter som inte bara fungerar som en router, utan även har switchfunktion. T.ex. Linksys WRT54GS (helst de äldre som är Linux-baserade) har en 4-portars switch. Som man kan koppla in till ett befintligt nät och strunta i den yttre WAN-porten.

Viktigt är att du kollar att accesspunkten/routern stöder WPA2 (WPA+AES) och att du använder det. Det finns alldeles för många som slarvar med säkerheten och kör okrypterat eller bara med WEP. Bäst är att låsa på MAC-adressen så bara de klienter som ska, kommer åt nätet och att köra med WPA+AES med PSK (Pre Shared Key). RADIUS och autenticerad inloggning med EAP-TTLS/PEAP t.ex. är överkurs för ett hemmanät.

Bästa klient-chip för bärbara m.fl. tycks idag vara Intel PRO/Wireless 2200 (och släktingar). Köp helst bara bärbart som använder det chipet.

(många förkortningar där... :D )

Skaffa en riktig router så slipper du allt strul.. Linksys är klart att rekommendera! kostar en bit under tusenlappen för en bra w-lan router

Linksys WRT54GS verkar ju vettig och hyffsat billig.

Kan man slå av/på WLAN:et som man vill?

Kommer jag få samma hastigheter när jag tankar som jag får nu? (Hörde/läste något om att vissa routrar strular med det)

Joe Schmoe skrev:
Linksys WRT54GS verkar ju vettig och hyffsat billig.

Kan man slå av/på WLAN:et som man vill?

Kommer jag få samma hastigheter när jag tankar som jag får nu? (Hörde/läste något om att vissa routrar strular med det)

Det finns en option där man kan fimpa WLAN-biten och bara ha kvar switch/router-funktionen. Men det kräver inloggning via webbinterface först (eller via SSH om man lägger in en tredjeparts firmware). Helst bör man bara tillåta fjärrkonfiguration av accesspunkten via det fasta nätet (på insidan) och ej över WLAN:et. Onödigt egentligen att stänga ner radiolanet om man konfigurerat det på ett korrekt sätt.

Hastigheten bestäms av hur bra radioförbindelsen är. Men det brukar vara tillräckligt bra för de flesta applikationer.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg