Wiseco kolvar

Efter förfrågan fick jag ett svar från ett känt företag i Västerås... 904cc kolvkit 10,4:1 från JE, borrning, omnikasilning, omborrnig av toppackning, ca 8000 kr plus frakter...
tacksam för några kommentarer...
 
649usd kosar ett wiseco kitt med foder från usa. Sen måste någon montera fodren. Kolla vad stigs motormekaniska tar för det
 
Efter förfrågan fick jag ett svar från ett känt företag i Västerås... 904cc kolvkit 10,4:1 från JE, borrning, omnikasilning, omborrnig av toppackning, ca 8000 kr plus frakter...
tacksam för några kommentarer...

Priset är väl acceptabelt, men jag skulle satsa på gjut- eller segjärnsfoder.
Om du ändå kan skicka delarna, så kolla även med Proservice Norr om Sthlm.
http://www.proservice.se/
Det här är typiskt sånt jobb Erik är bra på.Även att sleeva om cylindrar.
Han har en del priser på sin hemsida. Han brukar använda foder från Advanced Sleeve
 
Last edited:
Priset är väl acceptabelt, men jag skulle satsa på gjut- eller segjärnsfoder.
Om du ändå kan skicka delarna, så kolla även med Proservice Norr om Sthlm.
http://www.proservice.se/
Det här är typiskt sånt jobb Erik är bra på.Även att sleeva om cylindrar.
Han har en del priser på sin hemsida. Han brukar använda foder från Advanced Sleeve

Nikasil kontra foder... jag har tidigare fått divergerande åsikter om fördelar/nackdelar.. kan du utveckla???? Jag känner spontant ett visst motstånd att montera "järn" i "alu".

"Boris JR 649usd kosar ett wiseco kitt med foder från usa. Sen måste någon montera fodren. Kolla vad stigs motormekaniska tar för det"

Innan det är hos mig blir det ca 5900 + frakt + borrning + montering av fodret så det stannar på ungefär samma pengar.
 
Med stor borrning hade jag inte kört under 5,5mm gods på alu. Finns där så mycket att ta av?

Jag håller helt med Jörgen här, stålfoder är funktionellt.
 
Nikasil kontra foder... jag har tidigare fått divergerande åsikter om fördelar/nackdelar.. kan du utveckla???? Jag känner spontant ett visst motstånd att montera "järn" i "alu".

"Boris JR 649usd kosar ett wiseco kitt med foder från usa. Sen måste någon montera fodren. Kolla vad stigs motormekaniska tar för det"

Innan det är hos mig blir det ca 5900 + frakt + borrning + montering av fodret så det stannar på ungefär samma pengar.

Fördelen med järn är stabiliteten. Tar man och borrar +6 mm kan det bli kärvt med material för nicasil. Nicasil ger bättre värmeavledning och är hårdare så det är inget snack om att rätt gjort är det bättre.
 
Med stor borrning hade jag inte kört under 5,5mm gods på alu. Finns där så mycket att ta av?

Jag håller helt med Jörgen här, stålfoder är funktionellt.

Borrning från original 90mm till 92mm, finns nog tillräckligt med gods kvar. Större går inte att ha utan att bearbeta blocket. Massiva 39 kubiks ökning, ha,ha...finns ju andra alternativ som 988 cc stroker kit eller 1087 cc stroker, men då pratar vi helt andra pengar. I första hand är jag ute efter hc-kolvar eftersom jag vill undvika att plana av toppen men då dessa utgått ur sortimentet återstår 904 cc alternativen nikasil kontra "järnfoder".
 
Efter många mail fram o åter så blir det ett 904 cc kit med JE kolvar 10,4:1, borrning och ny nicasil. Budgeten sprack direkt innan jag har börjat men blev bara dubbelt så hög, he he!!! Det blir Motospeed som kommer att göra jobbet, mest pga dom har gjort flera Bonneville tidigare och därmed har erfarenhet från denna motorn. Nu ska jag bara ta in hojen och börja plocka isär.
Jag vill tacka alla en gång till för kloka råd!!!!
 
Kom ett paket idag: JE-kolvar 10,4:1 diam. 92mm, :D
P1000247.jpg
 
Försöker mig på ett avslut på tråden..tog ut hojen efter vinterns mekande ( nya kolvar/ringar o ny nicasil o portad topp med ventiljobb) för ett par dagar sen och den startade direkt och lät bra..kort provtur för att kolla att allt lirar, verkar OK.. längre tur idag och motorn känns lite piggare än första korta turen..verkar mycket lovande..inkörning med mineralolja förstås och jag försöker hålla "högt gastryck" för att ringarna ska få bra "passform" i loppen..så till frågan..när kan man anse att motorn är inkörd?? 10 mil..50 mil..100 mil???
 
Planing/portning + originalkolvar är utprovat och inget problem enl portaren som har gott rykte i twinkretsar. HC-kolvar + portning är diskuterat och görbart enl samme man.
Wisecos HC-kolvar tar +2mm större ventiler.
Det som OROAR mig är dom blandade recensionerna angående Wisecos KVALITET men om du och Boris och Viktor säger att det är bra shit så kör jag på det. Reversibiliteten är viktig tycker jag.

Jag kör Wiseco HC kolvar i traktorn, inget som hänt än iaf....men bara för att jag skriver detta ger jag mig fan på att.....
 
Nu blev det ju inga Wiseco utan JE överdimension och ny nicasil...men det var inte frågan, den var när man kan anse att inkörningen är färdig???
 
Förutsatt gas/motorbromsinörning:
Byt olja första gången redan efter säg 10-20 mil. Efter säg 50 mil kan du köra som vanligt , men vänta till iaf 100 mil innan du ger dig på ngn form av ihållande höghastighetskörning. Det tycker jag är lagom.

Allt förutsatt att den är rätt bestyckad och tändinställd förstås, annars kan vad som helst hända, närsomhelst.
 
Last edited:
Tack för det svaret JK, det är ungefär som jag trodde, försöker köra gas/motorbroms så mycket som möjligt, väljer vägar med lite trafik för bästa möjliga förhållanden. Oljan ska bytas som du säger och angående tändkurvan så kör jag "standardkurvan" och kommer senare att testa en "aggressivare" variant. Min Innovate har gett upp så jag kör en rekommenderad bestyckning från min portare som har samma hoj med samma grejer som jag. Har också jämfört andra med liknande trim och det skiljer inte mycket så jag tror mig vara nära. Motorn går mycket bra och jämnt och stiften ser bra ut. Ny Innovate ska inhandlas dock.
 
Då är det väl dags att få till ett avslut och redovisning av resultat av min trimning. Igår, 7/8-2012, var jag i Anderstorp hos SBK ONE för att bänka hojen. SBK ONE drivs av Johan Stigefelt med brorsan Fredrik så ingen brist på kunskap där. Bänkningen gjordes av Fredrik.

Hojen är en Triumph Thruxton 865 årsmodell 2004 med originaleffekt 69 hk på veven, 9,2:1 i komp.
Nu är den 904 cc, JE-Racing kolvar 10.4:1. Portad topp, upptagna säten och moddade original ventiler. 2 st insugskammar från 790 cc-motorn. Ändrade kamtider. Zard 2-1 helsystem, Procom programmerbara tändbox med egen tändkurva (som jag delvis har snott).

Korrektionsfaktor: 0,997
Trots att AFR:en var väl fet så fick vi följande resultat på bakhjulet:
Med db-killer: 83 hk.
Utan db-killer: 88 hk.

Lite "fixande" med FCR 39:orna kommer nog att ge mig nån liten ponny till tror jag. Så fort jag får hem alla kurvor kommer dom att redovisas i thruxtontråden. Jag är i alla fall väldigt nöjd med resultatet som är något över mina förväntningar.
Kolla gärna denna tråden som hänger ihop lite: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248011-Portad-topp-fl%F6de
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top