Wireless PCI-adapter VS Wireless-G USB2.0 Network Adapter

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Vilket är bäst är det stor skillnad, är Pci kortet bättre en usb stickan??

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DWL-G510
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LSWUSB54GC

Jag har en Asus Usb sticka och kör med idag den tappar connection ibland, lite störigt.

Nu har jag letat fram ett sånt där pci kort med antenn och lurar på att testa men vill först höra om det är lönt/värt besväret?

(Usb Stickan ger "Signal styrka väldigt hög" )

Någon som har testat bägge och kan säga bu eller bäh!?

Rent spontant säger jag PCI-kortet. USB kan få glappkontakt och massa annat yttre slitage som inte PCI får i samma utsträckning. Vad gäller just de två produkterna har jag tyvärr ingen input att komma med.

Jag skulle köra PCI kortet äny däj!
Liiiiiiiiiiiite bättre antenner och fruktansvärt mycket stabilare...
Och som Pelle sa.. Lite mindre bocka,bända och slitage..

EDIT: Fast jag skulle satsa på Linksys (Cisco eg.) men det är ju upp till var och en...

Last edited:
Själv hade jag köpt en annan USB-adapter istället. Du kan med en USB-dongel dra upp den (med USB-förlängningssladd) så att den kan vara där den får bäst mottagning. PCI-smäcket är fast under skrivbordet mot ett element eller något om man inte köper en antennförlängningssladd som är betydligt dyrare än USB-diton.

Dessutom slipper man en extra värmekälla inuti datorn.

Hastighetsmässigt sett kvittar det, förutsatt att båda har samma mottagningsförhållanden.

Själv hade jag köpt en annan USB-adapter istället. Du kan med en USB-dongel dra upp den (med USB-förlängningssladd) så att den kan vara där den får bäst mottagning. PCI-smäcket är fast under skrivbordet mot ett element eller något om man inte köper en antennförlängningssladd som är betydligt dyrare än USB-diton.

Dessutom slipper man en extra värmekälla inuti datorn.

Hastighetsmässigt sett kvittar det, förutsatt att båda har samma mottagningsförhållanden.

Det är precis så jag har gjort, alltså skarvat på en usb... well jag vet junte om det är mottagaren eller sändarn som spökar.

Får la se på fredag kväll, ta en bärs :öl och meka lite.

Edit: Det spökar iofs inte mycket alls, den tappar kontakt nån gång då då, sällan. Stör inte så mycket var mest att jag kom över ett sånt därninga pci och ville höra om det var några stora skillnader mellan dom!

Tack för svaren allihopa!

Last edited:
Om du alltid tappar kontakten när du slangar prylar så vänj dig eller byt till bra prylar (linksys). Mitt sugiga D-Link jag hade förut tappade kontakten lite nu och då, men oftast under lite belastning.

Det är precis så jag har gjort, alltså skarvat på en usb... well jag vet junte om det är mottagaren eller sändarn som spökar.

Jag hade själv lite propplem tidigare med en netgearrouter och dito PCI-kort i en HTPC. Var tvungen att starta om ruttaren några gånger i veckan, och när jag strömmade kvalitetsvideo från servern så hackade det.

Böt ut routern mot en 802.11n-värsting från Linksys, HTPCn fick ett n-USB-kort från D-Link. Funkar mumma.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!