Winfixer -virusfan

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Hej hopp!

Jag har fått ett virus som heter winfixer, det ska tydligen gå att få bort med spybot S&D.

Vad jag inte förstått är om det smittar mellan datorer via officefiler som man lagrar på USB?
Kan det smitta via officedokument som man mailar? Använder g-mail.

/Arg, ledsen, rädd och besviken.

General E skrev:
2689414
Vad jag inte förstått är om det smittar mellan datorer via officefiler som man lagrar på USB?

Om det smittar via officefiler lär det följa med oavsett hur du "transporterar" filen. En smittad officefil lär alltså smitta oavsett om man för över den till en ny dator fia USB-minne, mail eller ftp....

Däremot är det så att många webbaserade mailtjänster har inbyggda virusprogram men det brukar oftast bara få till följd att filen inte går att skicka och OM det går att skicka så finns viruset kvar.

General E skrev:
2689414 Hej hopp!

Jag har fått ett virus som heter winfixer, det ska tydligen gå att få bort med spybot S&D.

Att det enbart skulle smitta via usb låter väldigt konstigt, viruset sitter i filen, mediat brukar kvitta. Om du redan har det så antar jag att du skickat den till någon annan via mail och undrar om dom fått det? Hotmail t.ex. har ju viruskoll på sina filer, vet inte om g-mail har det eller hur bra det funkari praktiken.

Låter ju logiskt iofs att det smittar oavsett hur man skickar det.

Då e bara frågan kvar om det smittar via officedokument,
jag har delat med mig till många medmänniskor och meddatorer isf :gnissla

Edit: Det bästa vore om datorinspecktionen kunde skicka ut "klamydiabrev" åt en så man slapp berätta själv, pinigt ju.

Last edited:
http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2005-120121-2151-99

Verkar va ett hyfsat ofarligt virus. Dom som har det märker det ju genom att den där rutan kommer upp.

General E skrev:
2689460 Låter ju logiskt iofs att det smittar oavsett hur man skickar det.

Då e bara frågan kvar om det smittar via officedokument,
jag har delat med mig till många medmänniskor och meddatorer isf :gnissla
http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2005-120121-2151-99

Verkar va ett hyfsat ofarligt virus. Dom som har det märker det ju genom att den där rutan kommer upp.

Last edited:
winfixer är inte ett virus utan ett spyware/adware. Adware/spyware smittar inte, utan det är program som installeras när man trycker ok på något på internet som man inte borde. De infekterar alltså inte filer, som ett virus skulle göra. Ta bort skiten och sitt lugnt i båten.

Skalman skrev:
2689500 winfixer är inte ett virus utan ett spyware/adware. Adware/spyware smittar inte, utan det är program som installeras när man trycker ok på något på internet som man inte borde. De infekterar alltså inte filer, som ett virus skulle göra. Ta bort skiten och sitt lugnt i båten.

Va gött då har jag bara smittat mig själv! :)
Tolkar det som att jag kan maila som vanligt utan att riskera att smitta andra.

General E skrev:
2689509 Va gött då har jag bara smittat mig själv! :)
Tolkar det som att jag kan maila som vanligt utan att riskera att smitta andra.

Det är en korrekt tolkning. Men ta bort skiten i alla fall, det är skräp. Dess enda syfte är att skrämmas och få okunniga datoranvändare att klicka på "purchase", de tjänar pengar genom att sälja sin skit till dem.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg