Windowsbrandvägg - bra eller anus?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hur bra är den brandvägg som följer med i windows?

Tillräckligt bra så man vågar hämta en annan/bättre?? brandvägg typ ZoneAlarm?

F.ö. brukar jag använda mig av NOD32.

Nån som har tips på bättre lösningar?

Jag har en "hittat" version av ZoneAlarm suite (innehåller "ALLT") brukar sånna va bättre än att ha en lös brandvägg, virusprogram och...och...vad har man mer?!

Brandvägg är överskattat. Men sen så kör jag ju FF också ;)

Brandvägg är fruktansvärt överskattat för en vanlig privatperson. Realtids virusskydd är det som gäller. Finns ingen anledning att krångla med brandvägg som segar ner allting och gör livet svårare.

Mark skrev:
2672350 Hur bra är den brandvägg som följer med i windows?

Tillräckligt bra så man vågar hämta en annan/bättre?? brandvägg typ ZoneAlarm?

F.ö. brukar jag använda mig av NOD32.

Nån som har tips på bättre lösningar?

Jag har en "hittat" version av ZoneAlarm suite (innehåller "ALLT") brukar sånna va bättre än att ha en lös brandvägg, virusprogram och...och...vad har man mer?!

ZoneAlarm Security Suite funkar fettbra!
Lättdrivet och segar inte ner datorn som Norton gör.

En brandvägg är bra att ha. Det är som så att får du din maskin övertagen som zombie så kommer DU att stå som misstänkt när din dator har använts av ngn som inte vill kunna spåras och gjort ngt dumt.
Har man ingen brandvägg kan man råka ut för dold lagring och det innebär att du kan få lagrat otillåtna filmer (ex.vis barnporr) på din dator och det är DU som hängs om det hittas. Likaså om din dator används som spamserver så kommer DU att hittas som ansvarig.

Sen finns det, i en mörkare undre värld, syndikat som säljer hela nätverk av zombiesar för grova pengar till dem som vill ha det att nyttja....vilket JAG i alla fall anser kan vara värt att försöka stoppa genom att ha uppdaterade virusprogram och en fungerande brandvägg.

En brandvägg är inte överskattat även om ni säjer att "Jag lagrar inga känsliga data i min dator". Alla foton t.ex....är inte det minnen som är värda att sparas?

En brandvägg är inte överskattat om man inte har någon hårdvarubrandvägg (vilket iofs de flesta har inbyggt i sina routrar/accesspunkter/adsl-modem/whatever) och ja, Windows inbyggda är tillräckligt bra.

Det jag har irriterat mig på med Zone Alarm är att det käkar upp en hel massa RAM-minne. Datorn blir betydligt piggare utan det. Därför har jag valt att enbart köra med XP:s inbygda brandvägg. Inget speciellt bra skydd men jag tar risken.

Windows Vista har föresten en betydligt bättre mjukvarubrandvägg om man har råd att köpa en licens.

Brandväggar är rätt praktiskt eftersom det ändå finns hackers och andra som ser ett nöje i att hacka sig in i privatpersoners datorer och förstöra :mad:

En hacker som vill in i datorn, kommer in i datorn. Skillnaden är som att sätta ett extra lås på hojen. Alla lås kan forceras, men tjuven kanske väljer en annan hoj eftersom din tar extra tid.

Den inbyggda som kommer när man installerar sp2 (eller xp med sp2 integrerat) är faktiskt inte så dålig. Man har rätt mycket inställningsmöjligheter. Dock får jag inte min ftp att funka med den igång.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg