Windows Server 2008 & SQL Server 2008 - Någon med erfarenheter?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag är bara nyfiken på om någon hunnit uppgradera sina miljöer än och om någon börjat köra SQL Server 2008?

Har uppgraderingen varit smärtfri eller har ni råkat ut för några problem på vägen?!
Jag är inte på jakt efter fördelar med att byta utan är främst ute efter eventuella problem och komplikationer som kan uppstå, särskilt om man skall flytta egen win32-programvara och uppgradera SQL-server 2005-databaser.

Google i all ära men jag lyssnar gärna på SH också!

Nej, vi har dock uppgraderat till senaste Red Hat Enterprise Linux nu i dagarna.

Varför inte flytta över till RHEL som inte är lika utsatt för virus, maskar, trojans och andra attacker och som har licenskostnader som bara är en bråkdel av MS ?

Sverige är ett drömland för MS där väldigt många företag är rädda för att prova på något nytt och bättre. Lite synd så Sverige ändå skall vara i framkanten av utvecklingen.

Last edited:
Varför inte flytta över till RHEL som inte är lika utsatt för virus, maskar, trojans och andra attacker och som har licenskostnader som bara är en bråkdel av MS ?

Det är inte aktuellt då kunden är ett större företag. Jag vill bara säkerställa att vår produkt kommer funka lika bra den dagen de uppgraderat sina Win2000-servrar till 2008 och vi går över till SQL Server 2008.

Eftersom både SQL Server och Win Server 2008 är såpass nya hittar jag bara alla pressreleaser och "positiva" artiklar o.s.v.

Jag är ute efter lite omdömen från folk som gjort uppgraderingen och har hands on-erfarenhet och eventuellt lite tips eller varningar...

Det är inte aktuellt då kunden är ett större företag. Jag vill bara säkerställa att vår produkt kommer funka lika bra den dagen de uppgraderat sina Win2000-servrar till 2008 och vi går över till SQL Server 2008.

Eftersom både SQL Server och Win Server 2008 är såpass nya hittar jag bara alla pressreleaser och "positiva" artiklar o.s.v.

Jag är ute efter lite omdömen från folk som gjort uppgraderingen och har hands on-erfarenhet och eventuellt lite tips eller varningar...

Hmm, med tanke på att du skriver "...kunden är ett större företag..." så borde det ju naturligtvis testas ordentligt innan.
Om inte du/ni har, så borde ju iaf kunden ha en testmiljö.
Det är väl bara att testa tills knogarna blöder. Ditt problem/din undran är ju liksom orsaken till att testmiljön uppfanns.

I övrigt så håller jag med föregående talare, i dom fall det är möjligt alltså.

Hmm, med tanke på att du skriver "...kunden är ett större företag..." så borde det ju naturligtvis testas ordentligt innan.

Självklart kommer det testas och allt vi släpper till kunden testas. Det jag försöker göra är snarare en förebyggande liten undersökning så vi kan försöka hitta potentiella fallgropar på vägen.
Hellre förekomma än att förekommas. Jag försöker helt enkelt identifiera potentiella problem/fallgropar/hinder i förväg så vi kan ta med dem i beräkningen.

Det bästa är ju att fråga någon som redan gjort alltihop en gång.

Last edited:
AD-mässigt och övriga integrerade Windows-tjänster lär du bara uppleva fördelar med iom ett lyft av miljön (baserat på att du kör nån sorts standardlösning). Däremot applikationsmässigt måste saker testas, för individuellt för att kunna dra nån generell slutsats om hur bra eller dåligt det kommer att fungera. Kolla varje applikation med dess utvecklare/ägare, kolla så du har resurser för att laga de fel som upptäcks i testmiljön (annars misslyckas du med projektet garanterat). Just databasen som du ska lyfta över till en nyare SQL ser jag inga jätteproblem med, men samma sak här - testa noga först. Ta ut folk ur verksamheten som får köra/testa efter ett gemensamt framtaget testprotokoll baserat på nuvarande dagliga arbetsuppgifter. Lycka till :)

ALLT går att få att fungera, bara fråga om tid och resurser ;) .. Nämen seriöst, Win2k8 är bra grejer, försök få till det. Klart värt besväret.

Last edited:
Jag kan höra lite på jobbet med våra DBAer. Då vi kör näst intill uteslutande MS-baserat vore jag förvånad om de åtminstone inte börjat utvärdera 2008. Vet att nya exchangeversionen utvärderas av mailgänget iaf.

Jag forskar lite nästa vecka och återkommer med de svar jag får.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg