Windows Mail ersättare

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har just nu Windows Mail. Nyttjar mail och kalenderfunktionen för att minnas viktiga saker.

Problemet jag har är att Windows Mail ballar ur väldigt ofta och börjar swappa som en tok på hårddisken med en bra bit över 1 Gb stor minnesfil (ser jag i "tjänster").

Detta betyder ju att programmet har fel på minneshanteringen och jag börjar bli ruggigt trött på det då det händer nästan varje uppstart o hela datorn hänger sig i ett antal minuter...

Jag har inte Microsoft Office o har inte tänkt att skaffa.

Vilka ersättare finns det där ute som även har en kalenderfunktion.

Önskan vore ju även att det går att exportera alla mappar o kontakter man har och föra över det till det nya mailprogrammet.

Det får kosta, om det är riktiga robusta saker.

Google Docs :tummenupp

En bra funktion med kalendern är att man kan få SMS till telefonen som påminnelser. (också gratis) :tummenupp

Prova Mozilla Thunderbird.
Saknar du någon funktion i det programmet så finns det nästan garanterat en addon att tanka ner.

Gratis och funkar kanon :Bugar

Prova Mozilla Thunderbird.
Saknar du någon funktion i det programmet så finns det nästan garanterat en addon att tanka ner.

Gratis och funkar kanon :Bugar

Tänkte köra det efter ominstallation av Win.
Dock gick det inte att importera de mail jag exporterat från Outlook :va
Blev Outlook igen...

vad är "problemet" med Outlook?

Värdelös på spam hantering den mé :gnissla

Har två e-post konton var av jag ger ut det ena när det krävs lite här och var (nej inte massa porr siter utan företag man är kund hos mm ) och måste kunna läsa posten som kommer in men får ohygligt mycket spam :huvet

Den är tyvärr inte så bra om man får mycket spam, då tar den ner alla mail till inkorgen innan den sorterar vilket kan va lite irriterande.

Testa https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/addon/2738

Tänkte köra det efter ominstallation av Win.
Dock gick det inte att importera de mail jag exporterat från Outlook :va
Blev Outlook igen...

Importera mailen till outlook igen. Sen installera thunderbird och tryck import där också. Adress book och mail. Det ska gå.

Last edited:
Nu är jag inte helt 100 på hur Windows mail funkar men jag gissar att det i grunden beter sig på liknande sätt som Outlook.

Problemet du har är troligen att du har en för stor fil för mailen.
Det går antagligen att skapa nya personliga mappfiler och så att säga arkivera mail där. Så kör jag på jobbet med Outlook. Jag skapar en fil för varje år och undan för undan lägger jag över mail som är mer än 1 månad gamla till arkivfilen.
På så sätt så finns alla mina gamla mail där om jag behöver dom som referens av någon anledning samtidigt som datorn får en mer behändig fil att arbeta med.

Erfarenhetsmässigt vet jag att om jag inte gör på det sättet utan lämnar allt i en fil så kommer det att bli enormt trögjobbat när filen blir över 1 GB stor.

Privat kör jag Mozilla Thunderbird och anser att den är överlägsen. Dock innehåller den i standard inte någon kalender men det skulle förvåna mig om det inte finns tillägg att ladda ner för det.

Den är tyvärr inte så bra om man får mycket spam, då tar den ner alla mail till inkorgen innan den sorterar vilket kan va lite irriterande.

Ja. Thunderbird tar emot mailen i inkorgen och sorterar dom sedan till skillnad från Outlook som samlar mailen på ett annat ställe för att sortera dom. Båda hämtar mailen och sorterar dom senare. Det är ju inte direkt någon skillnad i prestanda mellan de båda.
Personligen tycker jag att spamfiltret i firefox sparkar stjärt med outlooks filter alla dagar i veckan.

Last edited:
Som sagt Thunderbird i sig är för "hackers"-aktigt. Vill ha något solidt...

antar jag får vänta på att installera riktiga Microsoft Outlook som bör kunna hantera mail bättre o även vara snabbare.

Ja. Thunderbird tar emot mailen i inkorgen och sorterar dom sedan till skillnad från Outlook som samlar mailen på ett annat ställe för att sortera dom. Båda hämtar mailen och sorterar dom senare. Det är ju inte direkt någon skillnad i prestanda mellan de båda.
Personligen tycker jag att spamfiltret i firefox sparkar stjärt med outlooks filter alla dagar i veckan.

Det är inte prestandan som är grejjen utan att det är störigt. Kan få 50 spam i en vända men vill kunna titta i inkorgen om det är nått riktigt mail.

Filtret i outlook funkar inte alls, så jag har ett externt för det.

Som sagt Thunderbird i sig är för "hackers"-aktigt. Vill ha något solidt...

antar jag får vänta på att installera riktiga Microsoft Outlook som bör kunna hantera mail bättre o även vara snabbare.

Nja. Outlook är inte heller någon direkt dröm att arbeta med om .pst filerna blir mycket större än 1 GB. Huruvida windows mail är ännu sämre törs jag inte uttala mig om för jag har endast provat den helt kort för massor av år sedan.

"Hackers" aktigt vet jag inte om jag är riktigt med på. Det är en riktigt bra klient enligt min mening. Med tillägget Lightning får man en integrerad kalender.
Men det är klart om du med hacker-aktig menar att man kan ställa in massor så förstår jag vad du menar.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...