Windows inloggning.

• Thread starter Thread starter Dufva
  • Start date Start date

Dufva

Guest
Har hjärnsläpp, hur får man bort inloggningsrutan innan windows startar. Har windows XP. Vill inte ha välkomstrutan heller, vill bara att den ska ladda windows direkt.

Last edited:
Om jag inte missminner mig så hittar du det du behöver ändra under User Accounts (användarkonton) i kontrollpanelen.

Å andra sidan är jag jäkligt trött nu och vet inte riktigt vad jag pratar om men det kan ju vara värt en koll! :crash

Du ska välja någonstans att det bara är en användare samt att det inte krävs lösen för att starta.

Jag har inget lösenord. Får bort inloggningsrutan men nu har man den irriterande välkomstrutan istället där man måste klicka på användarnamnet för att windows ska starta ändå. Vill få bort den. I user accounts fanns inga alternativ för att få bort bägge. Har för mig att det hade nånting med nätverksinställningar att göra men kan ha fel. Någon måste ju veta, komigen nu.

Dufva skrev:
Jag har inget lösenord. Får bort inloggningsrutan men nu har man den irriterande välkomstrutan istället där man måste klicka på användarnamnet för att windows ska starta ändå. Vill få bort den. I user accounts fanns inga alternativ för att få bort bägge. Har för mig att det hade nånting med nätverksinställningar att göra men kan ha fel. Någon måste ju veta, komigen nu.

Gör följande så behöver du ALDRIG oroa dig igen:

Kör\regedt32
Välj Local machine\Software\Microsoft\Windows NT\Current Version\Winlogon

AutoAdminLogon ändra strängvärde till ”1”
DefaultPassword ändra strängvärde till ”ditt lösen”
DefaultUserName ändra strängvärde till ”ditt anv.namn”

DefaultDomainName (Datornamnet är automatiskt ifyllt)

Normalt sett finns inte strängen DefaultPassword. Du måste lägga till den då. Gå till ”Redigera” och sedan ”Lägg till värde”. Om mot alla förmodan de andra värdena inte finns så lägg till dem på samma sätt.

Over and out! :yoparty

Han behöver inte mecka i registret. XP Pro loggar in automatiskt om man bara har 1 datoradministratör, och inget lösenord. Är lite annorlunda i XP Home dock vill ajg minnas.

Om man måste ha lösenord, så kan man använda tweakUI för att lösa problemet. Den sköter all registermodifiering, kanske känns lite tryggare än att hoppa in och mecka själv. ingår i Powertoys som microsoft distribuerar.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

jayjay skrev:
Han behöver inte mecka i registret. XP Pro loggar in automatiskt om man bara har 1 datoradministratör, och inget lösenord. Är lite annorlunda i XP Home dock vill ajg minnas.

Om man måste ha lösenord, så kan man använda tweakUI för att lösa problemet. Den sköter all registermodifiering, kanske känns lite tryggare än att hoppa in och mecka själv. ingår i Powertoys som microsoft distribuerar.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Enkel lösning som tar kortare tid än att tanka ner och köra ett program. Om han gör fel, händer det inget så det är riskfritt.

Det funkar, om han inte vill "mecka" så kan han göra på andra sätt. Enkelt va?

Vill man inte leka i registret eller ladda externa tweak-program så kan ni ju leka med group policy (object) editor. Finns mycket man kan stänga av/på där när det gäller inloggning i windows (och mycket annat förstås).

Skriv "mmc" i Kör... under startmenyn.
File > Add/Remove Snap-in
Add
Group Police Object Editor

Eller kör den enkla varianten och skriv bara "gpedit.msc" i Kör...-fältet under startmenyn. Där kan man säkert hitta nåt att pilla med.

Tias skrev:
Vill man inte leka i registret eller ladda externa tweak-program så kan ni ju leka med group policy (object) editor. Finns mycket man kan stänga av/på där när det gäller inloggning i windows (och mycket annat förstås).

Add

Eller kör den enkla varianten och skriv bara "gpedit.msc" i Kör...-fältet under startmenyn. Där kan man säkert hitta nåt att pilla med.

Okej - men hur gör man där då för att slippa inloggningsrutan?

Tias skrev:

Add

vad gör snap-in moduler å sånt? fattar nada :hihi

heimdal skrev:
vad gör snap-in moduler å sånt? fattar nada :hihi
En "snap-in mmc-modul" är ett verktyg där man kan lägga upp de "favorit"-verktyg som man använder ofta. Ett enkelt sätt att komma åt t ex lokala säkerhetsinställningar m.m. Det är ingen skillnad på att jobba med en snap-in modul eller att jobba med det du hittar under "administrativa verktyg", gör samma sak och ger samma verkan.
MMC.exe är ett program som ger ett gränsnitt för hur du kan lägga upp dina "moduler".

Klarnade det? Kanske inte, eller?

Bandido skrev:
En "snap-in mmc-modul" är ett verktyg där man kan lägga upp de "favorit"-verktyg som man använder ofta. Ett enkelt sätt att komma åt t ex lokala säkerhetsinställningar m.m. Det är ingen skillnad på att jobba med en snap-in modul eller att jobba med det du hittar under "administrativa verktyg", gör samma sak och ger samma verkan.
MMC.exe är ett program som ger ett gränsnitt för hur du kan lägga upp dina "moduler".

Klarnade det? Kanske inte, eller?

inte så mkt :D

men de e som ett litet genvägsverktyg om jag fattat någorlunda rätt`? dvs genvägar till favoritprogrammen :va

Back