Domifuling skrev:
Skalman, mina inlägg genomsyras inte av possitivitet mot microsoft, dom genomsyras av kommentarer på era löjliga påståenden.
Jag citerade diverse pro-MS/pro-windows kommentarer i mitt förra inlägg. behöver jag göra det igen?
Domifuling skrev:
Men, för att vi ska slippa tjöta mer så gör vi så här istället. Ni båda kan tala om hur NI har kommit fram till att Windows är så illa, förklara hur ni löser situationen utan windows.
Det har jag också redan redogjort för, men för säkerhets skull tar vi det igen om du glömt läsa: Erfarenhet. Jag ser jämt och ständigt nya märkligheter och får en massa knepiga frågor om "varför är det så här" bland dem (hemanvändare och mindre företag) vars datorer jag fixar/fixat genom åren. Jag har också ett utbrett nätverk av "hobbyhackers" genom amerikanska privata forum där man träffas, snackar skit, får hjälp, byter ftp-konton, och utbyter erfarenheter. Jag tänker inte tala om vilka, varför får du försöka räkna ut själv.
Vidare har jag aldrig påstått att jag löser situationen utan windows, det är ditt eget (felaktiga) antagande (du antar en massa). Jag använder t.ex. i dagsläget inte själv Linux, utan winXPpro med Mozilla FF och TB som internetprogram.
Domifuling skrev:
Nu vill jag ha fakta och en vettig jämnförelse mellan OS. Hittills snackar ni mycket skit som luktar "jag följer vågen av folk som är pissed på MS men jag har fan inte en idé varför". Upp till bevis istället, ska bli intressant att se hur ni kommit fram till era åsikter.
Ännu ett felaktigt antagande, jag vet alldeles utmärkt ved det är jag inte gillar med windows. läs ovanstående igen, jag orkar inte berätta en tredje gång. Eller 25 års erfarenhet av datorer räcker inte som "bevis"?
Domifuling skrev:
För mig är det oerhört konstigt att Skalman, som förespråkar den ensamma hemma-användaren utan supportavtal, änns nämner linux. Dom jag har runt omkring mig som knappt kan hantera en mus skulle aldrig, och jag menar aldrig, komma underfull med linux.
Ytterligare ett felaktigt antagande. Har jag någonsin förespråkat Linux åt hemanvändarna? Jag har aldrig påstått att det är dags att sälja in Linux (eller något annat OS) till hemanvändare. Det jag har sagt är att Windows, som är de facto-standard, är buggigt och fungerar relativt dåligt. Det har visserligen blivit bättre på senare år, men t.ex. missfostret WinME tillhör ju inte Windows mest smickrande historia. Det jag skulle VILJA, är att standard-operativet (dvs windows) hade varit BÄTTRE, STABILARE, och SÄKRARE. Jag har inte heller förnekat det faktum att windows faktiskt är användarvänligt.
Alltså: Det jag med min erfarenhet ser och hör hos småföretagare, hemanvändare och hobbyhackers är att windows har många märkliga egenskaper som inte kan förklaras på ett enkelt logiskt sätt. Men att säga åt dessa att hälla ut Windows och installera Linux hade givetvis varit ännu värre för dem. Något annat har jag heller aldrig påstått.
Vi kan ta jämförelsen med videostandarden igen. Idag finns varken Betamax eller video2000 att få tag på. Den enda som finns är VHS (och s-VHS), som faktiskt var den absolut sämsta standarden av de tre, när videokriget pågick. Bara för att en standard råkar bli poulär och efter ett tag finns hos alla (liksom windows ungefär) betyder ju inte det att det var det BÄSTA som fanns att tillgå. Varför just VHS och Windows blev standard överlåter jag åt marknadsanalaytiker att svara på, men antagligen har deras marknadsföringsstrategi inte varit av ringa betydelse.
Edit: Jag hatar inte heller windows. Precis som jag inte hatar VHS. Jag har faktiskt en VHS-video också. Att tycka något är dåligt och borde gjorts bättre är inte liktydigt med att hata detsamma.