Windows 7 och trådlöst nätverk

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Har två bärbara datorer med xp, och tjejen har en med windows 7 starter. Hennes dator tappar det trådlösa titt som tätt, och så trycker man på felsökningsgrejen så håller den på lite och sen funkar det. På dom som har xp går det trådlösa aldrig ner. Nu köpte jag själv en ny laptop med windows 7 och samma där. Vad är det som håller på?

Röstar också för att leta drivrutiner till då framförallt det trådlösa nätverkskortet. Titta på tillverkarens hemsida efter den senaste.

Ska man behöva jiddra med sånt på nya grejer? Bägge datorerna med windows 7 är ju nya? Har även 3 st squeezboxar av olika model samt två ps3:or och ingen av dem går ner???

Känns långsökt att två datorer av olika fabrikat skulle leveraras med drivisar som inte funkar väl??

Jo, men jag har faktiskt också haft problem med min win 7 och vista mot min dlink dir-666. Hjälper med omstart av datorn. Sedan bytte jag till senaste drivaren för trådlösa kortet och det fungerar bra. Som du beskriver det låter det ju som problemet ligger i de burkarna och inte på accesspunkten.

Har fortfarande samma problem. Men nu vet jag vad det är som slår ut kortet.. Om någon använder sin mobiltelefon i närheten av datorn tappar den connection med det trådlösa nätverket. Det räcker med ett inkommande sms så däckar skiten...Antingen får man göra en release/renew på kortet eller om det inte funkar starta om datorn. Har varit i kontakt med stället jag köpte datorn på men de har givetvis aldrig hört talas om detta.

Man kan behöva "jiddra" mycket när man pysslar med krånglandes trådlösa nätverk. För det första skall men leta upp chipset-tillverkarens trådlösa drivare och inte de från andra- och tredjeparttillverkarens. Sen skall man uppdatera routerns firmware och sen se till att windows är uppdaterat - efter att man har sett till att sin router inte använder kanaler som är upptagna av andra starka trådlösa enheter. Det finns en WiFi-Analyzer app till Androiden som är rätt bra i felsökningssyfte.

Har 3 olika routers att prova med och det är likadant på alla 3. Men bara på den här datorn, alla andra trådlösa grejer funkar. Får väl prova å leta efter andra drivare ändå.....surt bara att nya grejer ska bråka.

Man kan behöva "jiddra" mycket när man pysslar med krånglandes trådlösa nätverk. För det första skall men leta upp chipset-tillverkarens trådlösa drivare och inte de från andra- och tredjeparttillverkarens. Sen skall man uppdatera routerns firmware och sen se till att windows är uppdaterat - efter att man har sett till att sin router inte använder kanaler som är upptagna av andra starka trådlösa enheter. Det finns en WiFi-Analyzer app till Androiden som är rätt bra i felsökningssyfte.

Vet du om det finns någon motsvarande till iphone? Har lite problem med dålig täckning i delar av lägenheten trots det är korta avstånd.. Har provat lite olika kanaler på måfå men inte fått ordning på det.. Har letat lite snabbt i appstore men inte hittat nåt

wifi anylyzer finns inte till iphone, men rekommenderar även detta hade också problem med avbrott i trafiken och uppkopling låg 4st grannar på samma kanaler valde då att gå på annan kanal som jag var ensam på och vips problemen borta.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!