Win XP och internet

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Sitter med en gammal stationär med XP service pack 1 installerat men kommer inte åt nätverk/internet.

Ska inte XP hitta internet själv? Eller måste man ha en senare version av service pack?

Inget om nätverk på enhetshanteraren men jag blir lite förbryllad då jag har för mig att datorn tidigare har formaterats och XP-installerats utan att fläska i externa drivrutiner när det gäller just internet. Kan inte minnas att varken diskett eller cd har matats in för att installera nätverk tidigare utan XP, under installationsprocessen, letar upp och hittar nätverket.

Kan det kanske vara så att nätverkskortet är inbyggt i moderkortet så när man installerar moderkortets drivrutiner så får man med nätverket? :va
Fan det var längesen man höll på med denna.

Ett vanligt ethernet 10/100 inkluderas väl i XP?

Tror det är olika från version till version. Sist jag installerade XP följde det inte med några drivrutiner iaf. Kolla om du har nån skiva med drivrutiner som följde med till moderkortet och installera därifrån. Har du inte det kan du kolla vad moderkortet heter och hämta drivrutiner från tillverkarens hemsida. Finns det inte där så står det säkert åtminstone vilket nätverkskort du har, sen är det bara söka efter drivrutinerna på google.

Driver Magician kan tala om vad du saknar för drivrutin, vill du därimot ha en nedladdningslänk vill de ha betalt.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret