WIN XP - kan inte logga in med administratörskonto

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Goddagens!
Har alltid kört win XP som Administratör. Det har varit ett lösenordsskyddat konto och jag har haft ytterligare ett gästkonto.

Satt å pillade lite och testade att lägga upp ytterligare någon användare och prövade möjligheten att "låsa" datorn utan att logga ut med Windowstangent + L. Eftersom jag kör XP hemma så får jag inte upp möjligheten att låsa datorn när jag trycker CTRL+ALT+DEL..

..Saken är att mitt Administratörskonto plötsligt inte finns kvar som val när jag ska logga in efter omstart.

När jag startade XP med ett annat av de nya administratörsanvändarna såg jag att användaren "Administratör" finns kvar i "hantera datorn" men går jag in i kontrollpanelens användargränsnsitt så finns inte "Adminstratör där"...

Det vore ruskigt irriterande om det kontot är borta eftersom alla program är installerade från det kontot och dessutom verkar en hel del hårdvarudrivrutiner vara användarspecifika...

Adminstratör-användarens mappar finns kvar med desktop-ikoner o.s.v.

Hur fan gör jag för att få tillbaka möjligheten att välja och logga in som Administratör?!

Användaren finns på ena stället men inte det andra. Vill ju inte skapa en ny användare med samma namn med tanke på risken att alla mapparna plötsligt skrivs över.,...

Som bilderna visar...
Administratör finns när man hanterar datorn men inte i kontrollpanelens användarhantering.... Irfanview sparade f.ö. skärmdumparna på skrivbordet... men inte för den inloggade användaren utan i skrivbordsmappen för den "gamla" och nu försvunna administratören.. :huvet

Bifogat

• hantera.gif
    hantera.gif
    51.1 KB · Visningar: 48
  • kontrollpanelen.gif
    kontrollpanelen.gif
    50.9 KB · Visningar: 54
Last edited:
Finns det något sätt att logga in på datorn där man själv anger anävndarnamn?!
Min tigiare "administratör" finns ju inte kvar att välja på inloggningssidan.... :mad:

Finns några olika sätt att lösa det på.
"Oss" verkar har administratörsrättigheter. Logga in som "Oss". Välj "Användarkonton" - "Inloggningsalternativ" och klicka bort kryssrutan ""Använd välkomstskärmen" så kommer den vanliga inloggningsrutan upp när du startar om datorn.
Annars kan man logga ur innan man loggat in som någon av de användare som finns och få "inloggningsrutealternativet" om jag inte minns fel (prova även ctrl-alt-del och logga ut om du inte får det alternativet på "välkomstskärmen".)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025