Wilbers stötdämpare

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Funderar på att byta stötdämpare på min 2011 ZX10R.
Har börjat titta på Wilbers "Adjustline 641 Mono Competition" där de anpassat fjäder och inställningar efter vikt och typ av körning.

Gärna synpunkter på bra eller dåligt.
Alternativ kan vara Öhlins men då talar vi om dubbla priset och frågan är om det är värt det.

Om jag inte har fel så sitter Wilbers original på BMWWipop641monoComp.jpg S1000RR och på deras HP4.

Någon som kan säga bra eller dåligt om Wilbers?

Aldrig själv köpt någon, men kört och ägt hojar där tidigare ägare monterat Wilbers.

Helt okay ersättningsdämpare istället för originalet. Oftast billigare, och nästan alltid bättre än det som satt på från början - men långt från så dyra och bra som Öhlins.
Inte speciellt kända i Sverige, och knappast OEM på BMW.
Däremot har dom tagit fram flera prisvärda fixar för fel och tillkortakommanden hos BMWs originalgrejer.

"Okay grejer" är det som kommer tillbaka. Är du nöjd med "okay" så - visst, handla på.

Men, ungefär lika okay som Wilbers är engelska Hagon.
Även dom bygger efter dina specifikationer och önskemål, och har hydraulisk fjäderförspänning med remote på programmet.

https://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/partdetail.aspx?partno=M64086H

Passa på att dubbelkolla priserna. Kanske kan du göra ett klipp med det skakiga pundet...

Hade Wilbers bak på min gamla XT. Monterade dit en ny som jag har för mig kostade runt 4500 när det begav sig. Ställbar förspänning och retur. Funkade kanon i åtskilliga tusen mil. Hojen blev som en helt ny hoj jämfört med originaldämparen. Har för mig att Öhlins likvärdiga alternativ kostade runt 500 mer. Wilbers var kanon på XT:n.

Edit: var denna - http://www.off-the-road.de/XT-660R-...lter.html?listtype=search&searchparam=wilbers

Last edited:
Det beror på.

Det beror bland annat på:
1 - har Du problem med chassit idag? I så fall vilka?
2 - hur snabb är Du?
3 - hur snabb tänker Du bli?
4 - hur kör Du? Klassiskt snyggt med jämn belastning på bakdäcket eller vet Du med Dig att Du t ex är hård på gas ut ur kurva eller demonbromsar ända in till apex?

En klok man som lever, sover och skiter fjädring och chassi sa en gång att ned till 1.10 på Gelleråsen kan Du köra med vad som helst, skillnaden mellan dämpare märks när det börjar gå snabbare än så. Nu tror jag man ska ta det med en nypa salt men faktum är att killar jag känner som kör extremt snyggt kör både åttor och nior med standarddämparen på en ZX10R -11. Men visst hjälper det både däcksslitage, marginaler och självförtroende med bra och rätt injusterade chassikomponenter.

Är målet att köra bandagar, tävla i någon bandagsserie, SMC Sport klubbmästerskap eller upp till Rookie kommer säkert en Wilbers eller annat eftermarknadsfabrikat att vara ett steg upp i f t standardprylarna. Siktar Du på att bli så snabb som det går och möjligen köra med elitgossarna kanske Du ändå ska avvakta till dess Du kan köpa en Öhlins-dämpare, särskilt med anledning att den är enkel att få servad, enkel att få ombestyckad vartefter farten ökar och framför allt enkel att få hjälp/råd att analysera och justera in om Du börjar uppleva problem med chassit.

Så - rådet blir helt enkelt att "det beror på". Ungefär som i de flesta val man ställs inför :)

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...