Wide Band Commander

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Wide Band Commander installation

Köpte mig en WBC förra veckan och installerade den på min Aprilia. Lite meck var det, men till slut så blev det bra. Mycket tack till #olsson# för "supporten" och bollplanket.

Nu sitter jag här med text-filer som loggingfiler, de kan importeras till Excel och göras som diagram.............DÅ blev det problem.......kan ju faaan inte excel.....piss

Någon som kan ??

Lite bilder oxå på installationen.

Bifogat

• WBC0001.JPG
    WBC0001.JPG
    89.7 KB · Visningar: 98
  • WBC0002.JPG
    WBC0002.JPG
    102.5 KB · Visningar: 82
  • WBC0003.JPG
    WBC0003.JPG
    83.7 KB · Visningar: 87
  • WBC0004.JPG
    WBC0004.JPG
    101.5 KB · Visningar: 88
  • WBC0005.JPG
    WBC0005.JPG
    132.6 KB · Visningar: 135
Last edited:
Fina bilder :tummenupp

Skickade upp en excelfil exempel.txt (byt namn till *.xls)

Jag kopierade ett område med 100% TP från din log #4. Om man tar all data blir det krångligare. Enklast är oftast att anpassa körningen efter någon logik t ex 50% TP och låta varvtal öka. Därefter tittar man på just ett område i taget.

Jag det var en 5 min exceltjosan men du får säkert häng på det så det blir smidigt om du testar lite.

Last edited:
#Olsson# skrev:
2344693 Fina bilder :tummenupp

Skickade upp en excelfil exempel.txt (byt namn till *.xls)

Jag kopierade ett område med 100% TP från din log #4. Om man tar all data blir det krångligare. Enklast är oftast att anpassa körningen efter någon logik t ex 50% TP och låta varvtal öka. Därefter tittar man på just ett område i taget.

Jag det var en 5 min exceltjosan men du får säkert häng på det så det blir smidigt om du testar lite.

Kan man dra slutsatsen att den går tunnt generellt? Just där du "saxat" ut loggen.

J

VR-8 skrev:
2344757 Kan man dra slutsatsen att den går tunnt generellt? Just där du "saxat" ut loggen.

J

Ja, jag reagerade på det, samtidigt kollade jag ett annat område med samma trottel och rpm lite hastigt från en annan log tror jag och den visade inte i närheten så magert.

Last edited:
#Olsson# skrev:
2344768 Ja, jag reagerade på det, samtidigt kollade jag ett annat område med samma trotel och rpm lite hastigt från en annan log tror jag och den visade inte i närheten så magert.

Har kollat lite på mina loggar och vid gas (20-100%) så är A/F aldrig under 13.5 förutom vid få enstaka tillfällen. Kanske dags för lite mer soppa?

Edit: Kör nu med +4% vid 3500-7000 och +6% 7000-11000.

J

Last edited:
Någon som har en aning om hur mycket man ska öka på PCIII för få A/F från 13.8 till 13.0........

J

VR-8 skrev:
2346114 Någon som har en aning om hur mycket man ska öka på PCIII för få A/F från 13.8 till 13.0........

J

Det går inte att veta eftersom det saknas info om vad PC;ns nuvarande värde är.

Ta [förhållandet mellan de två] + [[förhållandet mellan de två] * PC;ns aktuella värde]

... så får du nya värdet för pc-tabellen.

edit: Du får inte "värdet", du får faktorn. T ex 0.9 --> (-10) eller 1.12 --> 12.

Last edited:
#Olsson# skrev:
2347567 Det går inte att veta eftersom det saknas info om vad PC;ns nuvarande värde är.

Ta [förhållandet mellan de två] + [[förhållandet mellan de två] * PC;ns aktuella värde]

... så får du nya värdet för pc-tabellen.

edit: Du får inte "värdet", du får faktorn. T ex 0.9 --> (-10) eller 1.12 --> 12.

Min PC är i "zero" map nu förutom att jag har fetat på 3500-7000 med 4% och 7000-11000 med 6%, annars är tabellerna tomma i PC.

J

vad har du för afr på tomgång och motorbroms?

mätte på min ute på väg idag och fick lite oväntade värden, så jag skulle vilja jämföra.

raiderpatz skrev:
2349633 vad har du för afr på tomgång och motorbroms?

mätte på min ute på väg idag och fick lite oväntade värden, så jag skulle vilja jämföra.

Tomgång ligger på 13.3 ungefär men motorbroms vet jag ej...

Vilka värden fick du? Har du en Wide Band oxå?

J

VR-8 skrev:
2349680 Tomgång ligger på 13.3 ungefär men motorbroms vet jag ej...

Vilka värden fick du? Har du en Wide Band oxå?

J

Lånade polarens LM-1a och häktade på med den lilla hasch-pipan. när man slog av på gasen så stack AFR till 22.4 direkt och kom ner först när man muttrade på ordentligt, samma fenomen vid tomgång om jag såg rätt. Hade ingen möjlighet att mäta rpm och tps samtidigt, så det vart lite gissningar.

Surfade runt igår kväll på innovatechs forum och det verkar som att man behöver förlänga pipan med ett rör längre in i avgasröret om man har vassa kammar för att reversionspulserna annars drar in friskluft. Ska försöka bygga ihop nåt sånt och mäta igen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg