Why Electric Motorcycles are Failing

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den elhojen jag varit mest sugen på är nog silence S01. Perfekt för pendling. Meeeen, jag bor lite långt från mina arbetsplatser för att skaffa en.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi får hoppas teknologin gör rejäla hopp framåt inom de närmaste 8 ½ åren och att priserna för dessa kommande elhojar blir humana.
För får MP som de vill så är ju bensindrivna motorcyklar förbjudna i Stockholm från 2030 och det är ju ingen liten fordonspark som måste bytas ut.
:brinnerup
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gut! :tummenupp Gibt es velleicht ein in Schwedish? :tungan
View attachment 461533

Grejen med den är att man kan ta med sig batteriet som en resväska och plugga in det var man än hittar ett eluttag.

View attachment 461534
Topphastighet? Hästar? Räckvidd? Kostar?

Čezetan toppar 90 med 10,7 hästar, klarar 14 mil, kostar €6 300 och kan laddas i vanligt vägguttag. När man ska storhandla hänger man på en släpa.

1623569829010.png
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gut! :tummenupp Gibt es velleicht ein in Schwedish? :tungan

Topphastighet? Hästar? Räckvidd? Kostar?

Čezetan toppar 90 med 10,7 hästar, klarar 14 mil, kostar €6 300 och kan laddas i vanligt vägguttag. När man ska storhandla hänger man på en släpa.

View attachment 461548

Finns flera varianter, men höghastighetsmodellen har 137km räckvidd och 90km/h topphastighet och kostar €4380 utan moms.
Tyvärr verkar inga svenska återförsäljare plockat upp den, men för ett par år sedan så frågade jag dem och de sa att det nog skulle gå att fixa att skicka den till Sverige. Hade ju varit smutt i en storstad.

Och hänger man på ett släp kan man ju ta med sig extra batterier för att trippla räckvidden! :hihi
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vi får hoppas teknologin gör rejäla hopp framåt inom de närmaste 8 ½ åren och att priserna för dessa kommande elhojar blir humana.
För får MP som de vill så är ju bensindrivna motorcyklar förbjudna i Stockholm från 2030 och det är ju ingen liten fordonspark som måste bytas ut.
:brinnerup
Nu tror jag inte att det är så enkelt som MP et al vill påskina. Vad säger EU? Befolkningen? Finns det verkligen stöd för att förbjuda drivmedel och fossilbilar? Hur löser vi laddning för alla i flerfamiljshus? För alla som behöver bil i tjänsten? Lastbilar? Utryckningsfordon? Turismen? Det blir nog svårt att tillåta drivmedel för några men inte alla.

Själv tror jag att vi kommer att behöva använda alla verktygen i lådan. Det där med att bara satsa på en grej funkar ju sådär (host host etanol, ”miljö”diesel host host).

Den som lever får se!
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Men för oss som gillar sporthojar då? En Energica Evo för lika mycket som en V4R, eller om man tänjer på gränsen för sport - en Livewire för nästan lika mycket? Lightning verkade lovande men visade sig mest vara intresserade av att blåsa folk på pengar.
Nej, gör något roligt som inte kostar skjortan så kommer nog köparna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu tror jag inte att det är så enkelt som MP et al vill påskina. Vad säger EU? Befolkningen? Finns det verkligen stöd för att förbjuda drivmedel och fossilbilar? Hur löser vi laddning för alla i flerfamiljshus? För alla som behöver bil i tjänsten? Lastbilar? Utryckningsfordon? Turismen? Det blir nog svårt att tillåta drivmedel för några men inte alla.

Själv tror jag att vi kommer att behöva använda alla verktygen i lådan. Det där med att bara satsa på en grej funkar ju sådär (host host etanol, ”miljö”diesel host host).

Den som lever får se!
Miljöpartiet i Stockholm vill förbjuda all försäljning av fossila drivmedel inom stadens gränser till 2030.
De har sagt det rakt ut i flertal skrifter.
T.ex: "Att införa ett totalförbud mot försäljning av fossila drivmedel till 2030 menar MP därför är ett naturligt steg till ett bensin- och dieselfritt Stockholm"
Då kanske gememene man tänker "men då tankar jag förnybar bensin då".
Men eftersom MP dravlar runt och inte vet vad de pratar eller vet att folk gärna blandar ihop saker så vill de inte riktigt säga rakt ut vad det innebär.

För att citera Miljöborgarrådet i Sthlm, Katarina Luhr (MP):
"Vi vill att framtidens bilflotta ska tankas av förnybara bränslen, så biogasmackar vill vi ha kvar. Men bensin och diesel kommer inte att kunna säljas, man ska bara kunna tanka förnybara bränslen. Etanol ska dock fortsatt gå att tanka, liksom biodiesel om det är möjligt"

Eller ur en annan artikel:
"Vi vet inte hur framtidens mix kommer att se ut. Men vi satsar främst på biogas och el i det framtida Stockholm. Så helt klart är att vi måste ha olika laddinfrastrukturer. Vi tror också att det kommer att finnas etanol och biodiesel"

Vad hände med förnybar bensin?
Den föll liksom bort...
Folk ute på landsbygden skall dock kunna tanka det. Till ett kraftigt punktskattat pris.
Och MP pratar även om att lokalproducerade förnybara bränslen är något man bör titta på.
Och vad tror vi om chanserna att man utan proteststormar utan dess like får bygga ett litet lokalt rafinaderi här i landet....?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Miljöpartiet i Stockholm vill förbjuda all försäljning av fossila drivmedel inom stadens gränser till 2030.
De har sagt det rakt ut i flertal skrifter.
T.ex: "Att införa ett totalförbud mot försäljning av fossila drivmedel till 2030 menar MP därför är ett naturligt steg till ett bensin- och dieselfritt Stockholm"
Då kanske gememene man tänker "men då tankar jag förnybar bensin då".
Men eftersom MP dravlar runt och inte vet vad de pratar eller vet att folk gärna blandar ihop saker så vill de inte riktigt säga rakt ut vad det innebär.

För att citera Miljöborgarrådet i Sthlm, Katarina Luhr (MP):
"Vi vill att framtidens bilflotta ska tankas av förnybara bränslen, så biogasmackar vill vi ha kvar. Men bensin och diesel kommer inte att kunna säljas, man ska bara kunna tanka förnybara bränslen. Etanol ska dock fortsatt gå att tanka, liksom biodiesel om det är möjligt"

Eller ur en annan artikel:
"Vi vet inte hur framtidens mix kommer att se ut. Men vi satsar främst på biogas och el i det framtida Stockholm. Så helt klart är att vi måste ha olika laddinfrastrukturer. Vi tror också att det kommer att finnas etanol och biodiesel"

Vad hände med förnybar bensin?
Den föll liksom bort...
Folk ute på landsbygden skall dock kunna tanka det. Till ett kraftigt punktskattat pris.
Och MP pratar även om att lokalproducerade förnybara bränslen är något man bör titta på.
Och vad tror vi om chanserna att man utan proteststormar utan dess like får bygga ett litet lokalt rafinaderi här i landet....?
Och just därför får de som inte tror på detta rösta annorlunda. Det kan innebära att man får gå utanför sina bekvämlighetsramar och inte rösta på något parti som kan tänka sig samarbeta med MP. Dvs röstar man normalt gärna S, kanske det är läge att kolla på M, KD eller SD. Taktikrösta helt enkelt.

För MP bör hållas långt från makten anser jag. Att vi har ett parti som värnar miljön är jättebra, men MP gör ju inte det annat än genom plakatpolitik som har liten inverkan på miljöarbetet, särskilt gällande vår så viktiga landsbygd.

MP behövde Peter Eriksson och Maria Wetterstrand. Dagens Miljöparti är bara underligt och svårbegripligt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och just därför får de som inte tror på detta rösta annorlunda. Det kan innebära att man får gå utanför sina bekvämlighetsramar och inte rösta på något parti som kan tänka sig samarbeta med MP. Dvs röstar man normalt gärna S, kanske det är läge att kolla på M, KD eller SD. Taktikrösta helt enkelt.

För MP bör hållas långt från makten anser jag. Att vi har ett parti som värnar miljön är jättebra, men MP gör ju inte det annat än genom plakatpolitik som har liten inverkan på miljöarbetet, särskilt gällande vår så viktiga landsbygd.

MP behövde Peter Eriksson och Maria Wetterstrand. Dagens Miljöparti är bara underligt och svårbegripligt.
Tyvärr är de partierna inget alternativ...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tyvärr är de partierna inget alternativ...
Så är det för många tyvärr. Vårat parlamentariska system är inte helt bra för ett så här splittrat politiskt landskap. Det är helt enkelt svårt att rösta på det man tror på och samtidigt slippa dra med sig marginalpartier in i maktens korridorer. Surt!
 

ulpe

Ny medlem
Gick med
26 May 2017
Ort
08
Hoj
NC700X-12 Tidigare: Skyteam Dax125-12, MT07-14, GSXS1000-17
Miljöpartiet i Stockholm vill förbjuda all försäljning av fossila drivmedel inom stadens gränser till 2030.
De har sagt det rakt ut i flertal skrifter.

Bor i stan, tankar i Solna. Kan inte tänka mig att talibanerna ska ändra på solna, sundbyberg, sollentuna, täby, danderyd, lidingö, nacka som ligger 5 mcmin från stan. Bor man söder om söder med hipsters så får man skylla sig själv.

Sen får man väl hoppas att MP röstas ut.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top