Whiskey-tråden.

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
Nyinshoppat:
Whiskyguiden: The Glenlivet Nadurra 16 år Natural Strength 57,2%
Nadurra är en utgåva som återfinns i taxfreebutiker och vanligtvis lagrad på first fill bourbonfat samt ligger på 48%. Denna utgåva är buteljerad i fatstyrkan 57,2% och lagrad på en bandning av first, second och third fill bourbon casks. Doften är attraktiv med inslag av vanilj och kryddor. Smaken är stor och krämig med toner av toffee och smörkola. Eftersmaken är lång och njutbar.


Systembolaget: Yamazaki
Färg: Lejongul
Doft: Stor, tydligt maltig doft med viss rökighet, inslag av örter, honung, halm och torkad frukt.
Smak: Smakrik, tydligt maltig whisky med viss rökighet, inslag av fat, örter, halm och torkad frukt.


Bägge får 4:tummenupp
 

Bifogat

  • glen.jpg
    glen.jpg
    2.3 KB · Visningar: 1,081
  • JAPAN_YAM4.jpg
    JAPAN_YAM4.jpg
    2.7 KB · Visningar: 1,091

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag har en Johnnie Walker Green Label hemma och den står sig knappt mot en billig Single Malt.

Det är väl ingen grain i Johnnie Grön? Den röda och den svarta är blended.

Personligen tycker jag att single malt-hysterin till stora delar är nonsens, finns gott om blended som skulle lura de flesta om man hällde dem i en annan flaska.
 

Dr.Bike

Guest
Personligen tycker jag att single malt-hysterin till stora delar är nonsens, finns gott om blended som skulle lura de flesta om man hällde dem i en annan flaska.

Inte riktigt. Hittils har ingen lurat mina smaklökar med en blended ;)
Men jag håller med dig, singlemalt har gått överstyr och handlar till stora delar om koketteri nuförtiden.
Rent tramsigt, även om jag älskar olika varianter osv. Men visst, det är big business så länge man kan lura vissa att -oj nu "hittade" vi en batch Port Ellen från -63, eller OJ här har vi ett recept som vi inte använt sedan hedenhös och DEN batchen blir dyr (Macallans olika decennietramswhisky) här som vi "glömt" och att den sen ens skulle vara bättre än en 12-åring (som är den åldern en fullmogen whisky har, sen händer inte SÅ mycket mer).
En del har ju gått på myten: Ju äldre ju bättre.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är väl ingen grain i Johnnie Grön? Den röda och den svarta är blended.

Personligen tycker jag att single malt-hysterin till stora delar är nonsens, finns gott om blended som skulle lura de flesta om man hällde dem i en annan flaska.

Nej, det har du helt rätt i, det var den röda jag tittade på. Den gröna är tydligen då en ganska svag blandning i mitt tycke. ;)

Generellt klagar jag varken på det ena eller det andra, är den god så dricker jag den men i min prisklass (~500 kr) så finns det ingen blended jag hellre skulle dricka. Det finns dock ett par som jag skulle vilja ha i skåpet men de har jag inte riktigt råd med för närvarande. :gnissla

Nu ska jag hälla upp en Laphroaig Quarter Cask. Hela rummet doftar bränt nu... :D
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nej, det har du helt rätt i, det var den röda jag tittade på. Den gröna är tydligen då en ganska svag blandning i mitt tycke. ;)

Generellt klagar jag varken på det ena eller det andra, är den god så dricker jag den men i min prisklass (~500 kr) så finns det ingen blended jag hellre skulle dricka. Det finns dock ett par som jag skulle vilja ha i skåpet men de har jag inte riktigt råd med för närvarande. :gnissla

Nu ska jag hälla upp en Laphroaig Quarter Cask. Hela rummet doftar bränt nu... :D

Fick frågan om jag hade eldat när jag kom till förfest förra fredagen. Var visserligen vanliga 10 åriga som hade avnjutits innan, men ändå.

Det är väl ingen grain i Johnnie Grön? Den röda och den svarta är blended.

Personligen tycker jag att single malt-hysterin till stora delar är nonsens, finns gott om blended som skulle lura de flesta om man hällde dem i en annan flaska.

Vill nog minnas att blue är blended också. De lite saftiga priset motiveras vad jag hört av de 60 års lagringstid på (några?) av ingredienserna.
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Nu behöver jag lite hjälp från er Whiskey-konnessörer. Min käre far fyller år om 8 dagar och jag hade tänkt ge honom en flaska finwhiskey. Han brukar dricka Famous Grouse eller andra irlänska single malt. Så nu vill jag som nybliven 19årig skitunge veta vart jag kan få tag på en flaska fin irlänsk single malt eller om ni kan rekommendera någon annan whiskey så skriv. Gärna vart jag kan finna dessa också.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nu behöver jag lite hjälp från er Whiskey-konnessörer. Min käre far fyller år om 8 dagar och jag hade tänkt ge honom en flaska finwhiskey. Han brukar dricka Famous Grouse eller andra irlänska single malt. Så nu vill jag som nybliven 19årig skitunge veta vart jag kan få tag på en flaska fin irlänsk single malt eller om ni kan rekommendera någon annan whiskey så skriv. Gärna vart jag kan finna dessa också.

Systembolaget. De har oftast ett stort sortiment. Själv dricker jag inte irländsk whisky av anledningen att jag inte hittat nån jag gillar. Jag skulle gissa på att han skulle gilla en flaska Glenfiddich eller Highland Park - lättillgängliga på Systemet. :tummenupp

EDIT: Mina två är skotsk single malt, inte irländsk. :)
 

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Skövde
Hoj
zx10r -08
Nån som vet hur hållbarheten är för en öppnad whiskey?

Har införskaffat en whiskey-karaff, så undrar lite om hållbarheten blir sämre?

den håller hur länge som helst förutsett att den förvaras i flaskan och ej i solljus.
 

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Skövde
Hoj
zx10r -08
senaste tillskottet..
 

Bifogat

  • single cask.JPG
    single cask.JPG
    49.2 KB · Visningar: 85

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Nu behöver jag lite hjälp från er Whiskey-konnessörer. Min käre far fyller år om 8 dagar och jag hade tänkt ge honom en flaska finwhiskey. Han brukar dricka Famous Grouse eller andra irlänska single malt. Så nu vill jag som nybliven 19årig skitunge veta vart jag kan få tag på en flaska fin irlänsk single malt eller om ni kan rekommendera någon annan whiskey så skriv. Gärna vart jag kan finna dessa också.

Famous är en skotte.

Tjöp en flarra Highland Park på systemet. 12-åriga om du är fattig, 18-åriga om du är lite tätare...

Irländsk whisky är i regel långt ifrån så god som de skotska alternativen.
 

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Skövde
Hoj
zx10r -08
Nu behöver jag lite hjälp från er Whiskey-konnessörer. Min käre far fyller år om 8 dagar och jag hade tänkt ge honom en flaska finwhiskey. Han brukar dricka Famous Grouse eller andra irlänska single malt. Så nu vill jag som nybliven 19årig skitunge veta vart jag kan få tag på en flaska fin irlänsk single malt eller om ni kan rekommendera någon annan whiskey så skriv. Gärna vart jag kan finna dessa också.

gillar han rökigt så skulle jag rekomendera en Ardbeg 10y. om inte röken faller honom i smaken så en Glengoyne 10y... 2 riktigt bra whiskies i bra prisklass..
 

mhh

Tummen mitt i handen
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Luleå,
Hoj
Yamaha R1 -05
Nu behöver jag lite hjälp från er Whiskey-konnessörer. Min käre far fyller år om 8 dagar och jag hade tänkt ge honom en flaska finwhiskey. Han brukar dricka Famous Grouse eller andra irlänska single malt. Så nu vill jag som nybliven 19årig skitunge veta vart jag kan få tag på en flaska fin irlänsk single malt eller om ni kan rekommendera någon annan whiskey så skriv. Gärna vart jag kan finna dessa också.

När Irländskt kommer på tal så brukar jag alltid rekomendera Redbreast
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=70024&Butik=0&SokStrangar=
Det är en beställningsvara på bolaget.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Tack för era svar. Dock så följde jag dem inte :D

Det blev tillslut en flaska The Macallan 18år. Hoppas gubben gillar det.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hur gör man för att lära sig dricka whiskey "igen"?

Jag söp mig så gott som medvetslös på whiskey en gång som tonåring och efter det har jag inte kunnat lukta på eländet utan att få kväljningar... de senaste 3-4 åren har jag kunnat lukta på det och för något år sedan kunde jag t.o.m smaka, lite lite lite utan att ringa porslinstelefon..

Igår smakade jag en liten smutt på en 16årig Lagavulin som jag köpt till en polare som tack för hjälpen och jag måste säga att jag är sugen på att lära mig njuta av denna drickbara njutning fylld med tjära...

Så, hur ska jag gå till väga?
Säg nu inte att jag ska dricka "len" whiskey för det är lönlöst.. Det enda jag kan tänka mig i dagsläget är riktigt rökig whiskey. ju närmare tjära desto bättre.

Det jag undrar över är egentligen en bra metod, en teknik att liksom lura kroppen att sluta reflex-klykas så fort den anar whiskeyångor...

Så...
Shoot!
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Hur gör man för att lära sig dricka whiskey "igen"?

Jag söp mig så gott som medvetslös på whiskey en gång som tonåring och efter det har jag inte kunnat lukta på eländet utan att få kväljningar... de senaste 3-4 åren har jag kunnat lukta på det och för något år sedan kunde jag t.o.m smaka, lite lite lite utan att ringa porslinstelefon..

Igår smakade jag en liten smutt på en 16årig Lagavulin som jag köpt till en polare som tack för hjälpen och jag måste säga att jag är sugen på att lära mig njuta av denna drickbara njutning fylld med tjära...

Så, hur ska jag gå till väga?
Säg nu inte att jag ska dricka "len" whiskey för det är lönlöst.. Det enda jag kan tänka mig i dagsläget är riktigt rökig whiskey. ju närmare tjära desto bättre.

Det jag undrar över är egentligen en bra metod, en teknik att liksom lura kroppen att sluta reflex-klykas så fort den anar whiskeyångor...

Så...
Shoot!

Skaffa whiskyprovarglas, då håller du näsan utanför när du dricker och slipper ångorna som sticker i ögonen. Lukta gärna på whiskyn innan men gör det på lite avstånd. Ät mörk choklad eller salta kex till, det neutraliserar smaken så då borde det bli lättare att "lära dig" dricka igen. Och ta lite vatten i whiskyn. Hur mycket får du prova dig fram till själv men några få droppar brukar räcka för att frigöra aromerna i whiskyn. Är du orolig att den ska bli för svag kan du tjöpa dig en "cask strenght". ;)

Edit: Står det whiskey på flaskan så ska du hålla dig borta från den. Skaffa en som det står whisky på istället :tungan
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Börja med en mindre rökig sort till att börja med.

Åh nej.. Röken är det enda som gör att jag tror mig ens ha en chans att återuppta whiskeydrickandet...

Skaffa whiskyprovarglas, då håller du näsan utanför när du dricker och slipper ångorna som sticker i ögonen...

....Ät mörk choklad eller salta kex till...

Bra tips! Danke!
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top