Wheelieteknik?

jag har själv en blade -92.
jag tycker att de e smidigast att lägga sig på 5500-6500 rpm på två´ans växel. ge full gas och koppla till. :tummenupp
(kan kännas lite skumt i börja reser sig kanska fort 2-3 dm men sen så går de hur lungt och fint som helst) :rofl
Och som sakt träna träna.
 
Har följt denna lilla guide :o). God Luck

-------------------------------------------------- ----
Konsten att Lyfta framhjulet....

1. Börja med att noga kontrollera att däcken är i gott skick, och att de håller rätt luft-tryck.
Skulle däcken vara lite "hårda" kan du med fördel "släppa loss" det mot asfalten och rugga upp det en aning. Se till att däcken är väl uppvärmda innan övningarna börjar, vilket annars kan leda till att hojen släpper och börjar kasta i sidled vid gaspådrag!

2. Lär dig känna hojen väl på de låga växlarna, accelrera upp till 85% av av maxvarvet på första växeln och lär dig hojens svagheter/effektpucklar. Lär dig var i registret de uppträder så de inte överraskar dig senare. En lång Wheelie handlar om trottelkontroll, att hantera gasen på vettigast möjliga sätt.

3. Få upp fronten: Kör på första växeln, ca 50% av maxvarvet eller där du känner att hojen lämnar mycket effekt. Du åker nu i ca 30-40 km/h vilket är bra, med tanke på att de flesta som kraschar en wheelie kör för långsamt och när de då ger gas så kommer fronten upp för snabbt och de tippar över...

4 För de med -600cc: (ni andra kan hoppa till 5:an):
när du når punkten med mycket effekt ca 6-7000r/min slår du av på gasen drar in kopplingen och höjer varvet till ca 10000r/min och släpper ut kopplingen igen fort.
Funkar inte det så kan du behålla gaspådraget när du gör en medelsnabb accelration, behåll gasen i samma läge medans du snabbt drar in och släpper kopplingen. då bör framhjulet lätta och du får en känsla av hur det hela ska gå till. Sen är det bara att öva vidare och känna sig för...

5. För de med mer effekt 600cc+
När du når punkten med mycket effekt slår du av på gasen och fort på igen, som när du växlar ner och ska accelrera iväg. På så sätt komprimeras framdämparen snabbt och du får en skjuts i rätt riktning uppåt. Slå inte på gasen för fort, den måste följa framgaffelns rörelse och låta effekten ta vid när framgaffeln är fullt utsträckt igen. Fronten ska då skjuta iväg uppåt UTAN att kopplingen används. Du kan oxå rycka med i hojens rörelse uppåt när du slår på med gasen.

6. När dessa övningar på första växeln funkar kontrollerat är det dags att lära sig växla på ett hjul. Något som är en aning riskfyllt! Bästa sättet är att växla snabbt utan koppling, annars riskerar man att ge för mycket gas när du släpper ut kopplingen igen, eller att du missar en växel och får i friläget. Vilket i sin tur kan leda till tråkigheter.
Strax innan du når "balansläget" klickar du i nästa växel och fortsätter att ge på med gas. Ju fortare en Wheelie går desto mjukare blir landningen och påfrestningen på framfaffeln minskar. Om du växlar högre än 3:e växeln rekomenderas en styrdämpare!

7. De flesta som kraschar en Wheelie, "loopar" den och slår över baklänges. När de känner att de är för högt uppe så släpper de taget. FEL! "Det är då möss skills från män." Håll dig kvar och använd bakbromsen försiktigt om du skulle höra bakpartiet skrapa i. Bromsar du för hårt slår fronten ner helt okontrollerat och en vurpa är ett faktum. Man kan vara väldigt långt uppe och rädda en krasch på detta vis, men då gäller det att hålla huvudet kallt och bromsa försiktigt!

8. Och till sist, som de hade sagt på film: DON´T TRY THIS AT HOME KIDS!
 
Kawa_GPX600R skrev:
Har följt denna lilla guide :o). God Luck

-------------------------------------------------- ----
Konsten att Lyfta framhjulet....

5. För de med mer effekt 600cc+
När du når punkten med mycket effekt slår du av på gasen och fort på igen, som när du växlar ner och ska accelrera iväg. På så sätt komprimeras framdämparen snabbt och du får en skjuts i rätt riktning uppåt. Slå inte på gasen för fort, den måste följa framgaffelns rörelse och låta effekten ta vid när framgaffeln är fullt utsträckt igen. Fronten ska då skjuta iväg uppåt UTAN att kopplingen används. Du kan oxå rycka med i hojens rörelse uppåt när du slår på med gasen.

Precis så gör jag me min R1 när jag ska få upp den, men jag vågar inte få upp den så högt att man kan lägga i nästa växel. Försvinner rädslan ju mer man tränar?
 
Här ska det tränas! Borde väl plocka bort kåporna först bara...
Har bara lyckats lätta hjulet nån sekund hittills, har inte använt koppling eller rykt nått ännu vilket kan behövas på min gammla hoj :hihi
 
Last edited:
OlleR6 skrev:
Inte för att jag är på något sätt lika skicklig som många här på forumet men, jag har prövat me alla möjliga storlekar av hojjar och upplever R6an som aggresivast när det väl börjar resa på sig ..

*Host*

En R1 av årsmodell 98 är sjuk på 1:ans växel (har för mig dom ändrade utväxlingen på 99 o uppåt) ofrivilliga wheelies är snarare regel än undantag.
 
Last edited:
Wheela med XX

FInns det någon som har erfarenhet av att slanga med en Honda XX Blackbird??

Polaren har en och han lyckas bara få upp den på 1:ans växel! VIll inte gärna pröva själv då den är en 04:a med 200 mil på mätaren...

Tacksam för tips o redogörelse hur man går till väga för att slanga på lite högre växlar!!! :tummenupp


PS.. den måste ju gå att få upp på 2-3:an åtminstone?

(Han kanske e usel på att slanga helt enkelt :huvet )

Slinke (Duke)
 
Nicko@K.A.P skrev:
*Host*

En R1 av årsmodell 98 är sjuk på 1:ans växel (har för mig dom ändrade utväxlingen på 99 o uppåt) ofrivilliga wheelies är snarare regel än undantag.

nej högre 1a kom 00, hur mycket högre vet jag inte. Den gammla 98-99 gör c:a 135 på ettan.
 
Sadam skrev:
Precis så gör jag me min R1 när jag ska få upp den, men jag vågar inte få upp den så högt att man kan lägga i nästa växel. Försvinner rädslan ju mer man tränar?

Jepp det gör den, och det är det som gör att man till slut kanske slår över. Det är bara att supa bort ett gäng hjärnceller så försvinner rädslan fortare.

Ett annat mycket givande tips tycker jag är:

Låt någon filma dig när du Wheelar så ser du själv hur högt eller lågt du är.
 
Slinke skrev:
FInns det någon som har erfarenhet av att slanga med en Honda XX Blackbird??

Polaren har en och han lyckas bara få upp den på 1:ans växel! VIll inte gärna pröva själv då den är en 04:a med 200 mil på mätaren...

Tacksam för tips o redogörelse hur man går till väga för att slanga på lite högre växlar!!! :tummenupp


PS.. den måste ju gå att få upp på 2-3:an åtminstone?

(Han kanske e usel på att slanga helt enkelt :huvet )

Slinke (Duke)

Min tidigare hoj var en Blackbird av årsmodell -98. Hade lite över 150hk på bakhjulet. Den kunde jag dra upp på gasen i 1:an men när man väl låg uppe på slangen så kände man hur tung den var och hela tiden ville ner i backen. Det är därför som jag idag kör en Fireblade istället. Där är långt mellan hjulhusen på en Blackbird och därför så är den också svår att köra på bakhjulet. Men självklart så går det liksom de flesta hojarna...
 
Marsipulami skrev:
Min tidigare hoj var en Blackbird av årsmodell -98. Hade lite över 150hk på bakhjulet. Den kunde jag dra upp på gasen i 1:an men när man väl låg uppe på slangen så kände man hur tung den var och hela tiden ville ner i backen. Det är därför som jag idag kör en Fireblade istället. Där är långt mellan hjulhusen på en Blackbird och därför så är den också svår att köra på bakhjulet. Men självklart så går det liksom de flesta hojarna...


Precis som polaren säger, att den vill ner.. Men som sagt detmåste ju gå att slänga i 2:an? krävs kanske lite mer av föraren än de flesta andra hojar?

:huvet
 
Jag Har En Gsxr1000 -01 Och Jag Drar DÅ Upp Den PÅ Bakhjulet I 3:an I Ca 165km/h Utan Koppling.... Men Den Är Livsfarlig Att KÖra PÅ Baken I 1:an FÖr Det Blir FÖr Ryckigt...
 
det ultimata är att dra uup den i 2:an (ca 130km/h)sen växlar jag utan koppling upp till 4:an men innan sommaren är slut ska jag klara hela lådan!
men jag har alldrig använt koppling
 
Slinke skrev:
VIll inte gärna pröva själv då den är en 04:a med 200 mil på mätaren...

Tacksam för tips o redogörelse hur man går till väga för att slanga på lite högre växlar!!! :tummenupp


PS.. den måste ju gå att få upp på 2-3:an åtminstone?

(Han kanske e usel på att slanga helt enkelt :huvet )

Slinke (Duke)

Har själv en 04:a (ej blackbird) men, förhoppningsvis har man väl helförs. på en ny hoj.. går fint att öva med nya oxå.. ut o öva med folk som kan o ge tips/åktur! o använd sökfunktionen.. finns mer än en wheelietråd..
 
gsx1000r-01 skrev:
Jag Har En Gsxr1000 -01 Och Jag Drar DÅ Upp Den PÅ Bakhjulet I 3:an I Ca 165km/h Utan Koppling.... Men Den Är Livsfarlig Att KÖra PÅ Baken I 1:an FÖr Det Blir FÖr Ryckigt...

Lär dig vara mjuk o försiktig på gasen... :tummenupp
Sen så träna,träna,träna osv.... Sen kan du ta upp den när du vill o i vilken fart du vill... (även på 1:an!!!)
Men lär dig vara MJUK bara :tummenupp :tummenupp

.../Yoshi
 
Yoshi_gixxeRR skrev:
Lär dig vara mjuk o försiktig på gasen... :tummenupp
Sen så träna,träna,träna osv.... Sen kan du ta upp den när du vill o i vilken fart du vill... (även på 1:an!!!)
Men lär dig vara MJUK bara :tummenupp :tummenupp

.../Yoshi


det har du rätt i
 
Yoshi_gixxeRR skrev:
Lär dig vara mjuk o försiktig på gasen... :tummenupp
Sen så träna,träna,träna osv.... Sen kan du ta upp den när du vill o i vilken fart du vill... (även på 1:an!!!)
Men lär dig vara MJUK bara :tummenupp :tummenupp

.../Yoshi
Du verkar ju ha blivit riktigt grym på enhjuls åka !
Kan inte vi ut och åka någon dag så du kan lära mig lite av dina nyvunna kunskaper?
 
Yoshi_gixxeRR skrev:
Lär dig vara mjuk o försiktig på gasen... :tummenupp
Sen så träna,träna,träna osv.... Sen kan du ta upp den när du vill o i vilken fart du vill... (även på 1:an!!!)
Men lär dig vara MJUK bara :tummenupp :tummenupp

.../Yoshi

Så du menar att jag kan ta upp min hoj i 4:an om jag vill utan att koppla, bara jag är mjuk och försiktig på gasen :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top