Wheelieteknik?

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Jag har kört min Blade nu i drygt 1 år men inte kommit över rädslan för att försöka åka lite bakslang, men nu ska jag fan testa lite!

Någon som kan ge mej bra nybörjartips? Bästa tips för att få upp han, om det nu ens går med denna "betongbjässen"?

Det är en Blade -95 på ca 210kg med 97'ans 919cc motor om de har betydelse.
Jag är inte sugen på att göra en 12 o clock direkt, hälften duger :)


Tacksam för svar så jag slipper slå ihjäl mej!
 
Det är nog inga problem att få upp den... Min zzr600 funkar det med. Det skrevs en del trådar i ämnet för några veckor sedan. Sök på bakhjul eller wheelie typ...

Jag började prova lite för en vecka sedan, så jag är rätt grön. Jag kopplar upp den. Började med att köra på ca 4-5000 varv på ettan, konstant fart, frikoppla, varva upp den en del och släppte utan att ge så mycket mer gas. Då känner man att den mer än gärna reser sig. Sen körde jag så på en avskild plan och kände på det.

Nu är det rätt lätt att hugga till med kopplingen vi ax så att den reser sig lite. Var dock beredd med fotbromsen... Å sen första gången det blir högt drar man gärna av på gasen och slår ner hårt :(
Jag kör nog bara 10-20 meter med det är lika bra att skynda lånsamt om man har halvförsäkring och vill ha kvar kåporna.. Lycka till!!
 
Det är inga problem att köra med en blade på bakhjulet. Den är ju gjord för det..

Bara att gasa.. Var inte rädd. Du kommer inte att dö om du slår runt, det gör nog bara lite ont :tungan
 
heigo skrev:
Bara att gasa.. Var inte rädd. Du kommer inte att dö om du slår runt, det gör nog bara lite ont :tungan

Det är ju ett sätt att se på saken :D

Det enda tips jag kan ge är att bakbromsen är din bästa vän i det här fallet :)
 
TheDude skrev:
Det är ju ett sätt att se på saken :D

Det enda tips jag kan ge är att bakbromsen är din bästa vän i det här fallet :)

då måste jag nog få bättre spänn på bakbromsen :)
tack för hjälpen!!
 
elmgren skrev:
Någon som kan ge mej bra nybörjartips? Bästa tips för att få upp han, om det nu ens går med denna "betongbjässen"?

Det är en Blade -95 på ca 210kg med 97'ans 919cc motor om de har betydelse.

Det är ju bara en av världens populäraste stunthojjar :7peta Å glöm bakbromsen.
 
Rigge skrev:
Det är ju bara en av världens populäraste stunthojjar :7peta Å glöm bakbromsen.

håller med, för vanligt wheelande så behövs knappast bakbramsen, motorbromsen fungarar aldeles utmärkt. det ska till så otroligt mycket för att man ska slå över, typ fullgas i 1an och dumpa kopplingen vid stillastående :yoparty
 
Ladda hem
slangskolan 1
slangskolan 2
slangskolan 3
slangskolan 4

Finns på forumet. sök!
 
Last edited:
Har själv en -97:a och kan iof inte åka så jätte långt. Men om du skall ha upp den på ettan så behöver du inte koppla... jag drar upp till ca 5000-6000 rpm släpper av gas helt och sen fullt på igen...(detta skall gå fort) Då kommer den hur enkelt som helst :tummenupp

OBS! Tänk på att den kommer fort när du kör på ettans växel ta det lungt i början säger som många andra... öva öva öva öva öva

Lycka till!
 
RR_Jonas skrev:
Har själv en -97:a och kan iof inte åka så jätte långt. Men om du skall ha upp den på ettan så behöver du inte koppla... jag drar upp till ca 5000-6000 rpm släpper av gas helt och sen fullt på igen...(detta skall gå fort) Då kommer den hur enkelt som helst :tummenupp

OBS! Tänk på att den kommer fort när du kör på ettans växel ta det lungt i början säger som många andra... öva öva öva öva öva

Lycka till!

Tack... jag har fått upp han ett par gånger när jag testat men detta har bara gjort mig mer rädd iom att de känns som man gör en 12 o clock direkt.. men tack för svaret =)
 
Jag var ute och åkte med Dino förra helgen och han har också en blade.
Han drog upp den med enbart gas (hade tydligen fått byta kopplingen en gång :D) i en bra bit över 100 blås så det råder ingen tvekan om att det går. Det gäller bara att träna!
 
Tvåan är betydligt stabilare när man ska slanga, börja med den och lär dig grunderna med att koppla upp den!
:tummenupp
 
HJ skrev:
Tvåan är betydligt stabilare när man ska slanga, börja med den och lär dig grunderna med att koppla upp den!
:tummenupp

Ja, du och alla andra som är från Växjö lär väl se en fetsmälld Blade ligga utanför stationen efter jag slagit dit eller lagt den =)
 
Inte för att jag är på något sätt lika skicklig som många här på forumet men, jag har prövat me alla möjliga storlekar av hojjar och upplever R6an som aggresivast när det väl börjar resa på sig (med skjuss räknar jag då, för att göra det lite värre).

Vid samtliga hojjar så HINNER du vrida av när den kommer upp ifall du tycker det går för fort fram. Så du behöver egentligen inte vara rädd att hålla stumt å känna av när den kommer upp. Första gångerna kan du ju släppa av innan du får någon höjd (den kommer lättare ju högre upp du kommer, så länge du har motoreffekt kvar). Men ensam på den där cykeln kan jag inte tänka mig att det ska vara några problem med att den kommer upp för fort.

Man kraschar först när man blir för övermodig ;) Eller rent valt fel ställe...
 
elmgren skrev:
Tack... jag har fått upp han ett par gånger när jag testat men detta har bara gjort mig mer rädd iom att de känns som man gör en 12 o clock direkt.. men tack för svaret =)


Mmm förmodligen så är du inte så högt som du tror... Man kan titta på tex Rollers bakslangskola, då tycker han att han är högt uppe men egentligen så är inte framhjulet mer än 2-3 decimeter ifrån marken. Så prova att göra detta ett par ggr så ska du se att du får in känslan. Det tar tid iof men alla kan lära sig att wheela mer el mindre iaf :) .
 
Slanga

Jag kör på 2:an gasar fullt släpper gasen sen gasar på igen då kommer den upp kontrollerat. Den växlar jag med koppling till 3, 4, 5:an funkar fin fint.. använder vid behov bakbromsen för att kontrollera höjden på framjulet..... Enda begränsningen är rödljus bilar mm.. :D

Lycka till :yoparty
 
slanga

håller själv på att lära mig med en cbr 900 årsmodell 98 och jag drar skta upp den till ca 6000 varv och sedan ger jag bara fullt så reser den sig med en gång och sedan e det bara att hitta balansen och försöka få i tvåan.

förresten någon som vet skall man skita i kopplingen när man skall ha i tvåan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top