Wheeliebars?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tänkte bygga stödhjul till min Bonneville så jag kan köra i super twin top gas bike.
Finns det nån regler på material, och dimensioner? Skulle man kunna bygga i fyrkantiga alu-rör? (jag har inte mycket pulver så belastningen blir nog inte så hög, och jag vill inte bygga för tungt av samma anledning)

Ser att dom flesta har fäste över och under hjulaxeln, funkar det inte med att fästa i stötdämparefästena och köra med struts istället för dämpare? Eller skulle man kunna behålla dämparna och bara fästa i swingen (förstärkt då)?

Tacksam för alla tips, tror det bara är HD i den klassen så det är dax för lite annat tycker jag

jojje1963 skrev:
Tänkte bygga stödhjul till min Bonneville så jag kan köra i super twin top gas bike.
Finns det nån regler på material, och dimensioner? Skulle man kunna bygga i fyrkantiga alu-rör? (jag har inte mycket pulver så belastningen blir nog inte så hög, och jag vill inte bygga för tungt av samma anledning)

Ser att dom flesta har fäste över och under hjulaxeln, funkar det inte med att fästa i stötdämparefästena och köra med struts istället för dämpare? Eller skulle man kunna behålla dämparna och bara fästa i swingen (förstärkt då)?

Tacksam för alla tips, tror det bara är HD i den klassen så det är dax för lite annat tycker jag

Bygg INTE i aluminium det ger bara problem
Använd i stället kromollyrör det blir minst lika lätt och mycket starkare

Du kan INTE åka med fjädring å bars

Det finns bars byggda i alu men då måste man göra alla tvärstag
med "glidande" anslutningar mot huvudrören
svets får inte förekomma på det långa raka röret

Peter

Fundera först lite på vad som kommer att gå sönder på din hoj med stum bakdel, 7" slicks och stödhjul när du dumpar kopplingen, dvs innan du sätter vinkelslipen i ramen och börjar bygga om. Finns det biffiga eftermarknadsprylar eller lär det tillverkas själv, typ utgående lager/support, växeldrev, kopplingskorg, lockup och borttagning av generator/start från vevaxeln etc.

Tack för svaren.
Det finns inga grejor at köpa, bygger allt själv. Kör redan utan generator och med lockup.Det är min PSB Bonnie jag ska prova på, går den i sönder får jag laga den 8)

Jag kanske lät lite "försiktigt", men det är stor skillnad i mekaniska påfrestningar med och utan stödhjul. Kan något tänkas gå sönder - kommer det att gå sönder. Det är priset man får betala för att gå ned från 1.50 60-fotare ned till under 1.20. Den långa, svåra och plågsamma vägen är att börja från scratch och biffa upp det som går sönder under resans gång. Iom att du förmodligen är rätt ensam om att stödhjula en Bonnie lär det bli lite jobb att hitta alla de saker som kräver lite upp-biffning.

Hur mycket mos (effekt och vrid) hade du tänkt ha på bakhjulet?

Jo, det kommer säkert att gå sönder.. kopplingskorgen har redan rasat en gång, ryckutjämnarfjädrarna är för klena så den tar i godset och bryter nitvårtorna, kör nu stumt med extra nitar, funkar än så länge men jag ska göra en egen korg i vinter.
Nu har jag 155hk på hjulet vid 1.5bar, vridet är nog över 160NM men inte på dom varv jag ligger.
Målet för i år är 190hk. Orginal har den 54hk... men nästan alla delar (tex växellådan)är samma som i en 955 och den har 135hk tror jag.
Någon måste ju testa vad dom håller för och jag har en motor i reserv så det är lungt ;-)
Bästa tid är 6.49 @ 184.5kmh med usla 1.73 i 60'. Borde kunna bli rätt vettiga tider i STTG när allt lirar. bör inte bli sist iaf (det blir jag ju nästan alltid i PSB)

Om du vill satsa seriöst är det en multi-stage lockup du ska installera och börja från det lösa hållet. Om det är tillåtet med en slider-koppling i STTG kan det också vara värt att kika på - det är absolut snällast mot transmissionen men är lite knökig att få till rätt "stall speed" då du släpper ut two-step-knappen samtidigt som den inte får slira längre ut. Iom att du har 201 meter inpå knutarna har du stor hjälp med praktiska tester.

Men lixom, hur manligt är det att köra med stödhjul? :tungan

Hehe, jo det e ju mesigt med stödhjul. Tänkte mest prova iom att dom kör STTG i Malmö om 3 veckor. Finns ju ingen annan twin klass som jag får köra i. Annars kör jag ju i PSB men inte fan hinner man med med en Bonnie. Skulle ju kunna köra SGB men är av princip emot index klasser, hur kul är det att vinna för att nån annan kör fortare??
Slider är nog tillåtet, kanske bygga en sån då (om inte min lockup funkar) Är inte säker på att jag behöver multistage men det är ju rätt simpelt att bygga en om jag inte tar fel, några fjädrar och lite olika vikter på armarna..

Vad är detta :huvet Ska du ha stödhjul nu också. Ta två till och montera på sidan då. :7peta Mvh Janne

Bara en fråga

Hur många av er "inte manligt med stödhjul"
har testat överhuvud taget

Jag garanterar att en repa med potent turbohoj med vilt spinnande bakhjul

(framhjulet i lufften)

och långt ifrån snälla chassie reaktioner i 270-280 över mål

Ger en ganska manlig kännsla :yoparty :yoparty

Det är KUL att retas med stödhjulare, bara för att man kan. :hihi

800 hästar och exploderade/brinnande nitrometan mellan benen får nån annan tokstolle hålla på med, typ Karling förra året på Mantorp.

Janne är bar sur för att ingen tycker hans Honda är cool (utom kidsen då) Sist jag såg honom så körde han HD, behövdes nog stödhjul där med, han hade knappt styrfart när han gick i mål.... Hojen va nog bra men jag tror han inte vågade gasa!! :tuttar

Janne, jag kommer nog inte till Rinkaby. Oljetrycket försvann idag och turbon rasade, förmodligen ramlager oxå om allt är som det brukar. Och Turbopengarna är slut :(
Jag hatar dragracing :mad:

Sluta lipa, dit med 40:an!

//Meken, Gul/svart 745

jojje1963 skrev:
Hehe, får väl bli så. Men då får jag köra utan wastegate :yoparty har inte tid att bygga en

de går la bra, du har inte auspuff å fylla den me ;)

Du tror det ja.. vi får väll se. Vid 2bar stänger mitt sprut men jag kan ju alltid hänga en förgasare på sida :7peta :hihi

häng på en för-gasare så funkar allt av sig själv.. ingen som tror på det bara..

manligt att bli det.. man gör det en gång den lirar det. självmappande lixom.. bensin luktar gott.. alkohol smakar gott. .. =)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage