Wheelie Tips!

Mr Helmut skrev:
2344928 men då ska du bara högre, testa växla utan koppling också:)


jag har prova lite ;) det känns fel :Dhaha

men jag hoppas att det går ;)

ingen annan som har lyckas köra på 2:ans växel med en fzr600?
 
Slappa skrev:
2343338 Ja syftade på folk som tex Matti, Rigge, Yooshigixxer eller andra som är erkänt grymma på o slanga o vet vad dom håller på med.

Till skillnad från nån som kanske haft körtkort i 1år o snackar om att man ska göra si o so!
Å andra sidan så är nivån på slangtipsen ifrån profsen inte mätbar med den hos nybörjare. Det är just dessa tips nybörjare behöver, ifrån folk som inte är så sjukt duktiga där tipsen ligger på en mer likvärdig nivå.

R1_Power skrev:
2344759 Tjena! jag undrar hur lätt är det att svänga som folk ner man wheelar.Själv får jag luta mig som faan för att det ska funka?????.är det högre res som gäller eller? för jag har inga problem att gå 1.2.3. funkar även i bland på 4 an men då ska man komma i rätt fart för att få upp den.
Hemligheten har för mig varit att jag först försökte hänga med kroppen med så rak hoj som möjligt. upptäckte sen att det är hojen jag ska luta med och inte kroppen. Då går det fint. :tummenupp Samt luta styret åt fel håll.
 
Last edited:
ha en lagom fart på ca 50 kmh så sätta sig i normal körställning se till så man har högra stortån på broms pedalen gasa lite och sedan släpp gasen till botten sen ge fullt och ryck för kung och forterland till du nästan känner att man slår över och peta lätt till på bromsen och håll på så tills man lär sig hur mkt man behöver bromsa för att hojen ska komma ner lite men ändå vara tillräckligt högt för att kunna hålla sig på 1 hjul fortfarande.

lycka till // Ante :tummenupp
 
Jag fick en bra bild idag som visar varför man inte ser ett dugg av vägen om man bara tittar rakt fram.
 

Bifogat

  • ser inge.jpg
    ser inge.jpg
    73.7 KB · Visningar: 212
Looks like a 929:a......
 
Det skönaste sättet att dra upp hojen tycker jag är att ligga 30-40km/h på ettan och bara gasa upp den. Däremot känns det lite, men bara lite, oroligt att växla till 2:an på bakan. Vill inte gärna att lådan ska rasa och just att växla mellan ettan och tvåan får jag för mig att det kan slita.

Ni andra som åker vtr känner till (hoppas jag iaf) att det klonkar endel vid växling från ettan.

Vad tror ni? Behöver man vara orolig? :)
 
hur gör ni som kör supermotard då? gasar ni upp dom eller kopplar?
 
Honke skrev:
2432928 hur gör ni som kör supermotard då? gasar ni upp dom eller kopplar?
det är lite olika, men oftast så kopplar jag och slänger i nästa växel på en gång nästan... sen är det bara att vara med på bakbrommsen så att man inte slår över! = )
 
Honke skrev:
2432928 hur gör ni som kör supermotard då? gasar ni upp dom eller kopplar?

Använder aldrig koppling ! Finns ingen anledning då det finns såpass mkt vrid på alla varvtal o för att en motard är byggd för att gå på bakhjulet..:)
 
En sak jag lärt mig är att det som är lätt för dig är det inte för mig, det handlar sjukt mkt om teknik!

En annan sak är att träning ger färdighet!

Själv kör jag ettan ut, gasar upp den i ca 30-40km

Kopplings tekniken vill jag lära mig men det verkar stört omöjligt, några tips?

Crossåkande kompisar använder sig bara av den för att plocka upp i lägre hastighet.

Till skillnad från min avatar så kommer jag då och då till det magiska läget nu då varvnålen stannar och det går som tåget...

Jag gillar att sätta ner bestämt för att slippa fladder lr räta upp vinklat framhjul, rätt lr fel?

Hur mycket sliter det på packboxar? Vanligt att de pajar? Nu menar jag inte nedsättningar så att man tror att man ska flyga över styret som man kunde få i början utan bara bestämt...

Drivpaketet tar en del stryk men det får man hålla koll på.

Ta bilder det hjälper

Så några tips och några frågor från mig.
 
Undrar över en liten sak eftersom att jag själv också vill lära mig den ädla konsten att köra på bakhjulet. Då XT660 i grundutförande inte verkar vara så pigg på att gasa upp sig på bakhulet mer än i ettans växel, verkar inte vilja fungera i övriga växlar eller så gör jag fel. Folk skriver att man kan prova och koppla upp hojen, hur menar ni då? Är det att man skall slira med kopplingen och gasa samtidigt eller vad menas när man säger koppla upp den, eller är det att man kanske skall in med kopplingen, varva upp och sen släppa kopplingen så att det blir ett jätte ryck typ?

Fler här som kör XT660 som har tips annars för just denna hojen, märkväl att den är i originalutförande just för tillfället.

/Kim
 
KimL skrev:
2433175 Undrar över en liten sak eftersom att jag själv också vill lära mig den ädla konsten att köra på bakhjulet. Då XT660 i grundutförande inte verkar vara så pigg på att gasa upp sig på bakhulet mer än i ettans växel, verkar inte vilja fungera i övriga växlar eller så gör jag fel. Folk skriver att man kan prova och koppla upp hojen, hur menar ni då? Är det att man skall slira med kopplingen och gasa samtidigt eller vad menas när man säger koppla upp den, eller är det att man kanske skall in med kopplingen, varva upp och sen släppa kopplingen så att det blir ett jätte ryck typ?

Fler här som kör XT660 som har tips annars för just denna hojen, märkväl att den är i originalutförande just för tillfället.

/Kim

det här med kopplingen som jag har fatta det hela :) så ska du varva upp den med kopplingen inne & sen ska du släpa bara så det rycker till & då ska den komma upp på bakhjulet :) så gör jag på min mc. Fast det är ju en sporthoj :)och jag lyckas köra 1:an ut då:D

tobbe_falun skrev:
2433006 det är lite olika, men oftast så kopplar jag och slänger i nästa växel på en gång nästan... sen är det bara att vara med på bakbrommsen så att man inte slår över! = )


men om man jämför sporthoj med supermotard! hur är sjävka känslan att dra upp den på bakhjulet? går det med stabilt på en supermotard tanke på att den har mer kraft.. tanke på att sporthoj varvar lite mera & måste varvas.

lite funderingar :) har starka tankar på supermotard nästa sommar ;)

några förslag på supermotarder som är bra att leka med?? har titta på ktm660,ktm640,husaberg 650 Men hur är husqvarna då? nån som har kört en sån?
 
Last edited:
Mr Helmut skrev:
2341383 ytligare en som lyckad få upp den på 2an:huvet

Jag tycker att den inte går alls, kan det vara så att jag har höga 2an och ni andra låga 2an som har gjort till r6an?

Igår fick jag till mina första perfekta växlingar på bakhjulet:) Satte ner den i 145km/h

Nu kopplar jag upp den på 1an i alla fall:)

jag vågar ingen annat än att koppla upp den! endast vi små kållar jag vågar gasa till på typ 2ans växel så jag går upp lite. i övrigt handlar det bara om några få meter. idag fick jag upp den mkt högre än tidigare, jäklar tänker man när den är uppe. ändå är det lååångt kvar till balans! men det kmr :tummenupp
 
Slappa skrev:
2343338 Ja syftade på folk som tex Matti, Rigge, Yooshigixxer eller andra som är erkänt grymma på o slanga o vet vad dom håller på med.

Till skillnad från nån som kanske haft körtkort i 1år o snackar om att man ska göra si o so!

Rigge é grym, den enda som jag sett som drar upp en zx9:a (stuntade) med en sån:yoparty de e respekt, Matti är galen finne: ): ):)
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top