Wheelie Tips!

KrilleYZF R1 skrev:
2342860 Nix, jag gör inga tolvor, jag menade blicken framåt, på vägen, eller åt samma håll som vägen.

Det blir bekymmer att se ordentligt på en vanlig 140km/h+ wheelie och då är jag längre än dom flesta.
 
KrilleYZF R1 skrev:
2342860 Nix, jag gör inga tolvor, jag menade blicken framåt, på vägen, eller åt samma håll som vägen.




Jodå, om du har en riktig liten snärt brud bak, som förhöjer utsseendet på din hoj, o hon vill åka med på slangen, så gör du det blixten.


snacka om boråsare.... ;)
 
Har inte så bra koll på bakhjulskörning men råkade göra en variant häromdagen.
Stog vid ett rödljus, varvade upp och släppte kopplingen och vips så går hojen upp på bakhjulet direkt från stillastående.
Kan tänka mig att det sliter jättemycket på kedjan, är det så? :va
 
tips om du har problem att få upp den;) : lär er wheela med lite soppa i tanken. gör grymt stor skilland mellan fulltank o en skvätt i botten.
 
Mr Helmut skrev:
2341930 Vad jag hört så sitter din oljepickup i framkant(det är väll då det är olämpligt att slanga?) av motorn och däför ska man inte slanga med en sv 650, sen fick jag även höra att det blev garanti sak på dom med en skvalpplåt i tråget. Kompisen skulle byta bort den och affären började snacka massa.

Okej jag kanske är lite trög men... Tre frågor: Om oljepickuppen sitter i framkant av motorn så får motorn ingen olja om man åker på bakhjulet? Gäller det bara om man åker flera timmar eller även om man åker 10 sekunder? "Garantisak med skvalpplåt i tråget" vad menar du?
 
Rigge skrev:
2343175 Det blir bekymmer att se ordentligt på en vanlig 140km/h+ wheelie och då är jag längre än dom flesta.

det är inga problem. Jag ser lätt framåt, drar up rettan på gas i ca 145 kmh, lägger i trean, och kör, med blicken framåt. Jag är 186cm, men det spelar ingen roll, jag har en polare som e 170cm o wheelar bra, fast ja vet ju inte vart han kollar i och för sig... :va
 
KrilleYZF R1 skrev:
2343307 det är inga problem. Jag ser lätt framåt, drar up rettan på gas i ca 145 kmh, lägger i trean, och kör, med blicken framåt. Jag är 186cm, men det spelar ingen roll, jag har en polare som e 170cm o wheelar bra, fast ja vet ju inte vart han kollar i och för sig... :va

Är det inte bättre att folk som verkligen "kan" wheela startar en sån här tråd istället för att många "trorsigvetare" skriver hur man minsann ska göra?

En del har ju inte omdöme att tänka själva utan litar blint på vad sh folket skriver:3freak
 
KrilleYZF R1 skrev:
2343307 det är inga problem. Jag ser lätt framåt, drar up rettan på gas i ca 145 kmh, lägger i trean, och kör, med blicken framåt. Jag är 186cm, men det spelar ingen roll, jag har en polare som e 170cm o wheelar bra, fast ja vet ju inte vart han kollar i och för sig... :va

Hur långt kommer du och hur fort går det på slutet?
 
Slappa skrev:
2343314 Är det inte bättre att folk som verkligen "kan" wheela startar en sån här tråd istället för att många "trorsigvetare" skriver hur man minsann ska göra?

En del har ju inte omdöme att tänka själva utan litar blint på vad sh folket skriver:3freak

men räknar du dem som kan till dem som kan: ca 1:an ut, 12:a, 1-2:an, 2-300 m, 1 km, hög/låg hastighet osv?
 
Goffe skrev:
2343331 men räknar du dem som kan till dem som kan: ca 1:an ut, 12:a, 1-2:an, 2-300 m, 1 km, hög/låg hastighet osv?

Ja syftade på folk som tex Matti, Rigge, Yooshigixxer eller andra som är erkänt grymma på o slanga o vet vad dom håller på med.

Till skillnad från nån som kanske haft körtkort i 1år o snackar om att man ska göra si o so!
 
KrilleYZF R1 skrev:
2343307 det är inga problem. Jag ser lätt framåt, drar up rettan på gas i ca 145 kmh, lägger i trean, och kör, med blicken framåt. Jag är 186cm, men det spelar ingen roll, jag har en polare som e 170cm o wheelar bra, fast ja vet ju inte vart han kollar i och för sig... :va


Grejen är i högre hastigheter så hjälper fartvinden till att bära upp hojen. Därav som du säger, att du ser framåt över hojen när du inte behöver dra upp den såpass högt.

Det där med koppling som jag nämnde förut beror helt på individen. Jag har skrotat en koppling på min gamla Retta samt 2 nära vänner likaså. Då bytte jag sätt iaf. Huvudsaken är väl att ni kör med det som känns bäst för er. Bl.a en del gillar att växla utan koppling en del med. Börja fundera på hur man ska göra för att spara hojen kan man ta när man känner att man sätter slangningar stabilt, kan korrigera kurs osv. Eller så skiter man i det.

Smurf tips: När man slangar vill hojen oftast vandra åt ett håll. Kan korrigeras om du styr åt motsatt håll (vill du att hojen ska gå vänster = styr höger). Gyroeffekten från framhjulet gör sitt. Man kan även hjälpa till med att hänga ut lite på sidan, ut med knäet så fartvinden tar tag. Finns även dom som lägger tryck på fotpinnarna, inget jag testat. Säker någon som kan spinna vidare på det...
 
Goffe skrev:
2343331 men räknar du dem som kan till dem som kan: ca 1:an ut, 12:a, 1-2:an, 2-300 m, 1 km, hög/låg hastighet osv?

Man "kan" köra på bakjulet när man på vilken växel som helst kör hur långt som helst,,annars e det jy bara en form av powerwheelies kan man säga = kan man köra på balansen är man en wheeliekung :D :D
 
KrilleYZF R1 skrev:
2342394 öfff... titta på sidan av hojen??? varför det?? Fäst blicken framåt. bara framåt. hjälper dig att upprätthålla höjd o balans. Tänk om du ska slanga med en brud bak, o börjar kolla sidan... ojoj... kolla alltid framåt, o slanga bara på vägar där du slipper kolla åt sidan.

Hur ska jag kunna fästa blicken på något när jag ligger högt?. Nej det går inte. Är man 178 som jag och kör en gsxr 1000 så ser man helt enkelt ingenting om man ligger på balans. Den som säger nått annat med ovanstående likheter ligger inte på balans.
 
don_tomazo skrev:
2343646 Hur ska jag kunna fästa blicken på något när jag ligger högt?. Nej det går inte. Är man 178 som jag och kör en gsxr 1000 så ser man helt enkelt ingenting om man ligger på balans. Den som säger nått annat med ovanstående likheter ligger inte på balans.

väx upp ;)
 
Efter att ha läst tråden och kollat på filmen som var jävligt bra gick jag och en polare ut och testa lite. Gjorde en så kallad power wheelie...gick hyfsad okej..fick upp den ca 30 cm inte värsta grejen men har aldrig testat förut, polare fick upp den lite mera...

Vet inte om det e fel sätt jag gör eller om det e rätt men inte vågar fortsätta trycka på....men mitt sätt är:

Ligger i 1.a och kör, ca 5-6000 rpm, (långt bak på sätet), drar gashandtaget bakåt och trycker till i botten på handtaget och den ställer sig upp lite, men sen efter ngt meter så lägger jag ner den. Samtidigt som jag drar till med gasen rycker jag lite försitkigt i handtaget...

låter det bra eller e jag helt fel ute?
 
Tjena! jag undrar hur lätt är det att svänga som folk ner man wheelar.Själv får jag luta mig som faan för att det ska funka?????.är det högre res som gäller eller? för jag har inga problem att gå 1.2.3. funkar även i bland på 4 an men då ska man komma i rätt fart för att få upp den.
 
måste säga tack för tråden :) roligt att läsa!

själv så är jag rätt så nybörjar jag med. Så gör inte som jag gör ;)

jag tittar inte en på varmätarn, jag lyssnar på motorn & känner efter! inte har man tid att titta eller :D måste ju tänka på annat :) men jag kopplar upp min på första växeln & sen så kör jag den ut, men så fort jag ska få i 2:An så går han ner för mig :/

måste jag ha en starkare hoj eller måste jag kvickare att växla? för jag känner av att jag hittar den där balans punkten.....

tack för en bra tråd :=)
 
Honke skrev:
2344794 måste säga tack för tråden :) roligt att läsa!

själv så är jag rätt så nybörjar jag med. Så gör inte som jag gör ;)

jag tittar inte en på varmätarn, jag lyssnar på motorn & känner efter! inte har man tid att titta eller :D måste ju tänka på annat :) men jag kopplar upp min på första växeln & sen så kör jag den ut, men så fort jag ska få i 2:An så går han ner för mig :/

måste jag ha en starkare hoj eller måste jag kvickare att växla? för jag känner av att jag hittar den där balans punkten.....

tack för en bra tråd :=)


Har du testat att koppla upp den på tvåan istället?
 
R1_Power skrev:
2344759 Tjena! jag undrar hur lätt är det att svänga som folk ner man wheelar.Själv får jag luta mig som faan för att det ska funka?????.är det högre res som gäller eller? för jag har inga problem att gå 1.2.3. funkar även i bland på 4 an men då ska man komma i rätt fart för att få upp den.
Luta som du säger så mkt du kan med kroppen samt sväng åt fel håll med styret. Ju lägre hastighet destå snävare kan man svänga.

Lite tips ang. ballanspunkt:
I högre hastigheter så har man vinden som "fångar upp en" vilket betyder att det blåser tillräckligt mycket för att man hela tiden kan ha ett drag på gasen och wheelien blir stabil. Men när man kommer nedåt i hastighet (allt mellan 0-70 km/h) så behöver man mindre gas för att hojen ska hålla konstant hastighet och det är då det blir ryckigt (transmitionsglapp mm.). För att motverka detta så ersätter man vinden med att ha ett konstant tryck på bromspedalen och givetvis måste man då gasa lite mer. Då blir det stabilt och man får säkerhetsmarginaler från att slå över.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top