Wheelie Tips!

Huuh, man blir ju livrädd när man läser vad vissa skriver! Det bästa är nog att lära sig själv, jag skulle nog hellre kasta mig ner i backen självmant än att prova vissa grejer som folk skriver, men det funkar ju tydligen för dom.
 
Rigge skrev:
2342096 Huuh, man blir ju livrädd när man läser vad vissa skriver! Det bästa är nog att lära sig själv, jag skulle nog hellre kasta mig ner i backen självmant än att prova vissa grejer som folk skriver, men det funkar ju tydligen för dom.

Är det inte bättre du korigerar det som varit felaktigt än att bara skriva sådär:va

Men visst det går ju inte läsa sig till hur man ska göra men många bra tips kan man ju få. Jag tycker många är bra:tummenupp
 
Mr Helmut skrev:
2342131 Är det inte bättre du korigerar det som varit felaktigt än att bara skriva sådär:va

Men visst det går ju inte läsa sig till hur man ska göra men många bra tips kan man ju få. Jag tycker många är bra:tummenupp

Vem säger att jag har rätt då? Man kan göra på massvis med olika sätt, men alla passar inte mig. T.ex växla utan koppling = :näsblod
 
Rigge skrev:
2342140 Vem säger att jag har rätt då? Man kan göra på massvis med olika sätt, men alla passar inte mig. T.ex växla utan koppling = :näsblod

Jag kan inte växla med koppling:pannkyss

(kanske för jag är nybörjare) men går man lågt blir det väll mer våldsamt men kommer man upp så går de i jätte lätt tycker jag:)
 
Mr Helmut skrev:
2342148 Jag kan inte växla med koppling:pannkyss

(kanske för jag är nybörjare) men går man lågt blir det väll mer våldsamt men kommer man upp så går de i jätte lätt tycker jag:)

....och jag hade slagit över.
 
Mr Helmut skrev:
2342162 Då kanske du ska byta metod då:pannkyss

edit: Hur gick det med cykeln?

Nu växlar jag ju inte utan koppling så cykeln mår finfint.... men om jag hade försökt utan så hade det nog inte vart så.
 
Mr Helmut skrev:
2342148 Jag kan inte växla med koppling:pannkyss

(kanske för jag är nybörjare) men går man lågt blir det väll mer våldsamt men kommer man upp så går de i jätte lätt tycker jag:)
Byt utv. på din hoj om du gillar att slanga 15/50 tex. garanterat att du lyfter på tvåan om inte så har du bara 25kw, eller så går inte alla bullar. jag kopplar i nästa växel men det går fort annars förlorar man höjd och sååå effektstinna är inte våra moppar
 
Mr Helmut skrev:
2342148 Jag kan inte växla med koppling:pannkyss

(kanske för jag är nybörjare) men går man lågt blir det väll mer våldsamt men kommer man upp så går de i jätte lätt tycker jag:)


Jag kan köra hur långt som helst med en LT80, men med en vanlig hoj begränsad kontroll...
Jag kör från stillastående gas-släpp-gas ganska enkelt några växlar och växlar utan koppling... och i march fart c:a100-110 kopplar jag upp den från 2:an till 4:an, 5:an ett par hundra meter. Sen är det kört... :)

Det är nog bara att öva lite så kommer man på hur man gör.
Jag tror att alla hittar "sitt" sätt att köra till slut.

Drive safe :7peta
 
Becker skrev:
2342173 Byt utv. på din hoj om du gillar att slanga 15/50 tex. garanterat att du lyfter på tvåan om inte så har du bara 25kw, eller så går inte alla bullar. jag kopplar i nästa växel men det går fort annars förlorar man höjd och sååå effektstinna är inte våra moppar

Jag åker med 16/48 drevning så det är väll där det skiljer

Ne ska inte dreva om för att slanga, så kul är det inte.
 
Mr Helmut skrev:
2342187 Jag åker med 16/48 drevning så det är väll där det skiljer

Ne ska inte dreva om för att slanga, så kul är det inte.

Det brukar väl bli roligare att köra rent allmänt med ett kugg ner fram. Så har jag på min, skulle jag bara vara ute efter bakhjulåka hade jag behållt originaldrevningen, den passar bättre till det.
 
Mr Helmut skrev:
2342148 Jag kan inte växla med koppling:pannkyss

(kanske för jag är nybörjare)
Du måste växla med koppling, krossväxlar du, har du ingen som helst koll, de kan gå hur som helst.

Dra upp hojen på gas, eller koppla upp den, frikoppla, räkna 1001, 1002, och lägg i nästa växel, klarar du räkna 1001, 1002 utan att framhjulet ramlar ner, e du högt uppe, de behövs inte mer.

Krossväxla inte, träna istället på att få bättre koll, träna på kunna räkna, utan att ramla ner.

KrilleYZF R1 skrev:
2342363 Du måste växla med koppling, krossväxlar du, har du ingen som helst koll, de kan gå hur som helst.

Dra upp hojen på gas, eller koppla upp den, frikoppla, räkna 1001, 1002, och lägg i nästa växel, klarar du räkna 1001, 1002 utan att framhjulet ramlar ner, e du högt uppe, de behövs inte mer.

Krossväxla inte, träna istället på att få bättre koll, träna på kunna räkna, utan att ramla ner.

Bortsett från om man e galen, går det aldrig att göra snygga 12or, genom att krossväxla sig dit. Man skall hitta balansen, så att du hinner gäspa, frkoppla, tänka på bruden, och lägga i nästa växel, medan framhjulet e i luften. De e vägen till snygga whellies. Inte krossväxla.


Allt de ja skrv kan man hinna med med framhjulet i luften. Träna på de istället så blir ni hur grymma som helst om en vecka eller två.
 
Last edited:
don_tomazo skrev:
2341708 Når den bara när jag sitter ner och slangar men då ser jag ingenting framåt när jag ligger på balansen och tycker det blir knepigt att se på sidan av hojen.

öfff... titta på sidan av hojen??? varför det?? Fäst blicken framåt. bara framåt. hjälper dig att upprätthålla höjd o balans. Tänk om du ska slanga med en brud bak, o börjar kolla sidan... ojoj... kolla alltid framåt, o slanga bara på vägar där du slipper kolla åt sidan.
 
Rigge skrev:
2342140 Vem säger att jag har rätt då? Man kan göra på massvis med olika sätt, men alla passar inte mig. T.ex växla utan koppling = :näsblod
Lätt tryck på växelpinnen och när varvtalet blir lätt så glider nästa växel i som i en smörbytta nästan helt obemärkt. Att koppla upp hojen eller att koppla vid växling på slangen skrämmer mig då jag föreställer mig att hojen skall få någon sorts superkraft av att jag råkar slira på kopplingen med en del gaspådrag och banga ur en del extra hästar som resulterar i något jag inte gärna vill. För mig är crossväxlingen änsålänge det ända rätta på slangen men jag siktar på att lära mig koppla. Problemet med mig är att jag inte vågar hålla höjden vid växling pga just rädsla till att få ett ryck bak trots att jag kommer ett par kilometer på samma växel.

syltburk skrev:
2341902
Min hoj varvar upp till 10500 rpm, det borde väl vara lättare med en som varvar mer?
Min varvar 6000. :tungan
 
Last edited:
Jag vet inte hur ni gör när ni kopplar.
Men jag trycker iaf inte in handtaget till botten.

Räcker ju med nåra m.m. på min iaf.

Föredrar att växla med koppling känns mer kontrolerat.
Men som sagt är nog mest en smaksak.
 
KrilleYZF R1 skrev:
2342394 öfff... titta på sidan av hojen??? varför det?? Fäst blicken framåt. bara framåt. hjälper dig att upprätthålla höjd o balans. Tänk om du ska slanga med en brud bak, o börjar kolla sidan... ojoj... kolla alltid framåt, o slanga bara på vägar där du slipper kolla åt sidan.

Då kan du inte ligga högt om du ser vägen.
 
KrilleYZF R1 skrev:
2342394 öfff... titta på sidan av hojen??? varför det?? Fäst blicken framåt. bara framåt. hjälper dig att upprätthålla höjd o balans. Tänk om du ska slanga med en brud bak, o börjar kolla sidan... ojoj... kolla alltid framåt, o slanga bara på vägar där du slipper kolla åt sidan.


Då kan du inte vara högt uppe när du slangar, själv måste jag hänga ut på sidan eftersom tank & styre är i vägen för min sikt. eller menar du att det inte spelar någon roll om man ser vägen eller ej ?

varför slanga med en brud bakpå ? är det för att stila vad man kan eller för polarna ? skulle aldrig slanga med en passagerare bakpå, oavsett om denna vill eller ej.
 
Rigge skrev:
2342525 Då kan du inte ligga högt om du ser vägen.

Nix, jag gör inga tolvor, jag menade blicken framåt, på vägen, eller åt samma håll som vägen.

wonderwizard skrev:
2342542

varför slanga med en brud bakpå ? är det för att stila vad man kan eller för polarna ? skulle aldrig slanga med en passagerare bakpå, oavsett om denna vill eller ej.


Jodå, om du har en riktig liten snärt brud bak, som förhöjer utsseendet på din hoj, o hon vill åka med på slangen, så gör du det blixten.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top