Wheelie/stunt-skola

  • Thread starter Thread starter Awe
  • Start date Start date
Flera här verkar tycka att detta är kul eller ironiskt. Tycker att det är mycket tråkigt att folk hackar ner på en när man har varit med i en olycka och vill bli en bättre förare och utvecklas. Trodde att mc folk var schyssta mot varandra.

Ni vet inte hur jag har det. Visst är det så att jag är inte en särskilt duktig förare. Hann bara köra några månader innan jag flög av cykeln samt någon månad året innan. Varför hojen flippade vet jag inte, troligen sbs. Fick en fin nackskada. Som senare gjorde att jag inte kunde fortsätta min sysselsättning, inte så kul o bara gå hemma och vara begränsad pga nacken utan att få någon sjukersättning osv.

Min ide om wheelieskola kom för att jag själv vill bli en bättre förare. Jag vill inte åka runt på bakhjulet, men jag vill lära mig hantera mc:n utöver det man lärde sig på körskolan. Och att åka ut till en parkering och öva är inte en särskilt bra idé. Det borde finnas fler som vill lära sig hantera sin hoj på samma sätt som jag i en säker miljö. Det finns framgångsrika wheelieskolor i USA, Tyskland exempelvis.

Sen skulle självklart inte jag vara en instruktör. För jag vet inte hur man gör det på säkert sätt. Har aldrig gjort en wheelie i mitt liv. Men det finns många duktiga människor där ute som kan det.
 
Trist att du blir lite utsatt, men faktum kvarstår att det för tio år sedan var "vanligt" att kunna prova en wheelie under säkra former med hjälp av en hoj fastspänd på en släpvagn och en tung rulle mot bakhjulet som gav motstånd. Hojen satt dessutom helt fast, och kunde inte slå över.

Detta försvann för det var inte tillräckligt intressant för tillräckligt många.

Sverige är långt & glesbefolkat, att dra ihop ett gäng för att lära sig stunta är en omöjlig uppgift. Sånt här sköter de flesta på egen hand, som till exempel han som ligger bakom detta forum.

Så jag talar för alla när jag säger att din idé är dålig och kommer aldrig generera pengar.
 
Du är inte ensam om att ha brutit och krossat kroppsdelar här inne, själv har jag 6 komprimerade kotor i ryggen, och jag kan förstå din frustration att vara arbetslös, men din idé är tyvärr väldigt verklighetsfrånvänd. Om du har varit långtidssjukskriven/arbetslös så är gissningsvis ekonomin inte på topp, och då kanske investeringar på några hundra tusen är lite tuffa?

För tänk efter, du måste först registrera ett bolag, det kostar 50 papp plus lite administration. Visst, då blir det ett aktiebolag, men du vill nog inte riskera en personlig konkurs om/när det skiter sig. Sen ska du hyra en asfaltplan någonstans, kanske ställa dit en liten bod för prylar, fikarum, toa osv. Du ska skaffa en rigg för att spänna fast hojen i, jag har ingen aning om vad en så kostar, men troligen rätt rejält med pengar, och den lär dig dessutom bara att få upp hojen på bakhjulet, stuntning är något helt annat än powerwheelis. Sen ska du ha en lärare, då snackar vi 20-30 papp i lön, + sociala avgifter. En försäkring är troligen bra att ha också, och en dator för bokföring, bokningar mm, mobil, el, hemsida osv. Kanske inte stora summor, men många småutgifter blir en del i slutändan det också. Du får ju också räkna med att du har en säsong på max 6 månader, som ska betala för allt löpande i 12 månader. Du kan ju säga upp alla avtal och anställda, men då kanske du inte får tag på varken plats eller personal när nästa vår kommer...

Du har alltså en hel del investeringar som krävs för att starta, och du har från dag ett löpande fasta utgifter innan du har en enda krona i inkomst. Ovanpå alla utgifter så ska du också få ut en vinst som du kan leva på.

Känns det här fortfarande som en bra idé?
 
Man kan ha enskildfirma å kostar registeringen runt en tusenlapp istället, å personlig konkurs behöver det inte bli iaf, för utgifterna får man ha koll på ändå..
Att ha de som en hobby inkomst är nog en annan sak än livnära sig på de... Kan bli svårt..
 
Man kan ha enskildfirma å kostar registeringen runt en tusenlapp istället, å personlig konkurs behöver det inte bli iaf, för utgifterna får man ha koll på ändå..
Att ha de som en hobby inkomst är nog en annan sak än livnära sig på de... Kan bli svårt..
Det kostar inte 50 papp att starta ett aktiebolag heller, men du måste ha 50 papp i kapital i bolaget. Visst, det måste inte vara pengar i en påse, man kan investera dom, så du kan köpa en hoj för dom pengarna, men eftersom den tappar värde rätt fort, i synnerhet om den landar lite omilt i asfalten, så har inte bolaget längre det kapital det måste ha. Det är ju skillnad på om du investerar i en fastighet tex, den har ju ett ganska stabilt värde.
 
Det kostar inte 50 papp att starta ett aktiebolag heller, men du måste ha 50 papp i kapital i bolaget. Visst, det måste inte vara pengar i en påse, man kan investera dom, så du kan köpa en hoj för dom pengarna, men eftersom den tappar värde rätt fort, i synnerhet om den landar lite omilt i asfalten, så har inte bolaget längre det kapital det måste ha. Det är ju skillnad på om du investerar i en fastighet tex, den har ju ett ganska stabilt värde.

Har man ont pengar så är de klart billigare att ha enskild firma ändå.. Man slipper kostnader för typ revisor på enskilt..
 
Korrekt, men om man har två aktiebolag, och fakturerar teoridelen via det ena, och körningen via det andra, så kan man ta ut större del skattefri vinst ;)
Allt de är möjligt att bolla pengar mellan flera bolag för att minska skatten, men allt de förutsätter att man får in massa pengar å att då gäller att få ut så mycke som möjligt själv... I de här fallet är de mer frågan att få ihop en förtjänst över huvudtaget..
 
Min ide om wheelieskola kom för att jag själv vill bli en bättre förare. Jag vill inte åka runt på bakhjulet, men jag vill lära mig hantera mc:n utöver det man lärde sig på körskolan. Och att åka ut till en parkering och öva är inte en särskilt bra idé. Det borde finnas fler som vill lära sig hantera sin hoj på samma sätt som jag i en säker miljö.
Vad är det dåliga i att öva på en parkering? :va
Eventuella flygrakor, parkeringar eller otrafikerade industriområden är en så säker miljö du kan få utan att spänna upp hojen på en släpvagn eller lägga den i ett madrasserat rum..
 
Alltså, jag skulle lätt betala 2 kkr för att köra en riktigt kurs i Mälardalen för att på ett säkert sätt kunna hitta balanspunkten etc. Typ som den här:

https://www.stuntandwheelieschool.com

Men skulle inte vilja börja med att sätt fast min egen hoj i riggen... I så fall ska det vara en helhetslösning där allt ingår.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top