Wheelie skola für alle!

En liten tanke och förslag till er som absolut vill lära sig att åka slang!.

Jag skulle tro att väldigt många kör halv/trafik försäkrat idag pga av hutlöst dyra försäkringar. Sedan har vi faktorn att ingen vill klota med sin H-Förs hoj pga det blir ju bara ännu dyrare. Inte heller speciellt kul att kanske klota och stå o vänta hela sommaren på att få en ny eller att få sin gamla reparerad!. Observera att jag pratar om dom som kanske inte har den erfarnhet som behövs för att köra kontrollerat på bakhjulet eller framhjulet för den delen!.

Så istället för att vara orolig när du skall ut o öva din körning så har jag ett Mkt enkelt förslag!.

Köp en Xr600/XT600 eller liknande hoj för ca:15,000:- Förs/1,500:-/År

Stick ut o kör på bakhjulet så Mkt du vill hmm ja ramlar du sä är det faktiskt inte så Mkt som händer mer än att kanske ett par handtag eller kåpor går sönder och det kostar inga stora pengar att fixa. Du kan ju även försöka att hitta ngn gräsplan om du är supernybörjare så slipper du slå dig sönder o samman om du klotar!.

När du sedan känner dig mogen för att gränsla din sporthoj ja då gör du det!. Kan du köra på bakhjulet med en Offroadare ja då kan du göra det med en Sporthoj också!.

Observera att jag tycker det är lika coolt om det kommer en XR600 på bakhjulet i 70 som om det kommer en sporthoj i 150, det är bara att konsekvenserna blir fan så mkt mindre när du kör 60-70.

Så lek inte allan på en Sporthoj om du inte har kontroll, det kan sluta både dyrt och fasansfult!

Vi har alla varit nybörjare en gång, det man kan se till är att börja i rätt ände!

Min högst personlilga tanke! :tummenupp
 
Jag vill oxå va me.
Tar gladeligen emot all hjälp som kan fås bara tid, plats och kostnad passar.

:)
 
ZXRMANNEN skrev:
En liten tanke och förslag till er som absolut vill lära sig att åka slang!.

Jag skulle tro att väldigt många kör halv/trafik försäkrat idag pga av hutlöst dyra försäkringar. Sedan har vi faktorn att ingen vill klota med sin H-Förs hoj pga det blir ju bara ännu dyrare. Inte heller speciellt kul att kanske klota och stå o vänta hela sommaren på att få en ny eller att få sin gamla reparerad!. Observera att jag pratar om dom som kanske inte har den erfarnhet som behövs för att köra kontrollerat på bakhjulet eller framhjulet för den delen!.

Så istället för att vara orolig när du skall ut o öva din körning så har jag ett Mkt enkelt förslag!.

Köp en Xr600/XT600 eller liknande hoj för ca:15,000:- Förs/1,500:-/År

Stick ut o kör på bakhjulet så Mkt du vill hmm ja ramlar du sä är det faktiskt inte så Mkt som händer mer än att kanske ett par handtag eller kåpor går sönder och det kostar inga stora pengar att fixa. Du kan ju även försöka att hitta ngn gräsplan om du är supernybörjare så slipper du slå dig sönder o samman om du klotar!.

När du sedan känner dig mogen för att gränsla din sporthoj ja då gör du det!. Kan du köra på bakhjulet med en Offroadare ja då kan du göra det med en Sporthoj också!.

Observera att jag tycker det är lika coolt om det kommer en XR600 på bakhjulet i 70 som om det kommer en sporthoj i 150, det är bara att konsekvenserna blir fan så mkt mindre när du kör 60-70.

Så lek inte allan på en Sporthoj om du inte har kontroll, det kan sluta både dyrt och fasansfult!

Vi har alla varit nybörjare en gång, det man kan se till är att börja i rätt ände!

Min högst personlilga tanke! :tummenupp
så du menar att det är lika lätt att köra på baken med en 4-takt crosshoj som en sporthoj?jag hade en 426a tidigare och den körde jag 5-6hundra meter med men nu i vinter har jag köpt en r1a så man är lite nervös att prova, den är ju lite tyngre..
 
pontiac skrev:
så du menar att det är lika lätt att köra på baken med en 4-takt crosshoj som en sporthoj?jag hade en 426a tidigare och den körde jag 5-6hundra meter med men nu i vinter har jag köpt en r1a så man är lite nervös att prova, den är ju lite tyngre..

Ja det är lika enkelt. Att din R1 är tyngre visst det är klart, men detta är ngt som inte borde påverka slangningen i sig!. kan du slanga med en XR600 elr likn så kan du garanterat det med din R1.

Jag antar att du inte har kört så många meter med din nya hoj än då du precis har köpt den?!... Det som kommer att påverka dig är att du är nervös o kanske inte vågar riktigt!?. Förfarandet är ju samma så ge dig o din hoj lite tid så kommer det sakta med säkert!.

Jag kan förstå att vissa tycker att det är enklare att slanga med en Offroadare, men detta är ngt som oftast sitter i huvudet skulle jag tro!. Man bryr sig inte lika mkt om hojen o du kanske inte behöver koppla upp den osv plus att en Rad4 låter ju mer som om den vill ha ihjäl dig när du ska koppla upp den på tvåan ( Om man nu kopplar vill säga ) .

Träna o träna det finns liksom inget annat att göra tyvärr, plus att man måste ju såklart våga lite annars så blir det inte Mkt slangning!

Jag kan hålla med dig om att det är känns lite olustigt i början, men detta är ju ngt som släpper efter ett tag.
 
ZXRMANNEN skrev:
Ja det är lika enkelt. Att din R1 är tyngre visst det är klart, men detta är ngt som inte borde påverka slangningen i sig!. kan du slanga med en XR600 elr likn så kan du garanterat det med din R1.

Jag antar att du inte har kört så många meter med din nya hoj än då du precis har köpt den?!... Det som kommer att påverka dig är att du är nervös o kanske inte vågar riktigt!?. Förfarandet är ju samma så ge dig o din hoj lite tid så kommer det sakta med säkert!.

Jag kan förstå att vissa tycker att det är enklare att slanga med en Offroadare, men detta är ngt som oftast sitter i huvudet skulle jag tro!. Man bryr sig inte lika mkt om hojen o du kanske inte behöver koppla upp den osv plus att en Rad4 låter ju mer som om den vill ha ihjäl dig när du ska koppla upp den på tvåan ( Om man nu kopplar vill säga ) .

Träna o träna det finns liksom inget annat att göra tyvärr, plus att man måste ju såklart våga lite annars så blir det inte Mkt slangning!

Jag kan hålla med dig om att det är känns lite olustigt i början, men detta är ju ngt som släpper efter ett tag.
jo jag har ej kört en meter.så det blir spännande har även kört en del med en xr650 och den körde jag också rätt långt typ växla 1 2 3an men med crossar brukar jag alltid gasa up den och sen koppla när man växlar så koppla upp den känns lite skumt(okontrolerat)men det är väll en vanesak kan jag tro. hadde förresten en cbr 900 för ett par år sen men då vart jag livrädd när framhjulet började komma upp, men det var före jag hadde crossarna att träna med.så till sommarn då blir det förhoppningsvis att nöta på slangen.. :yoparty
 
jag är på! :tummenupp men blir det många kvinns så vill jag vara med i deras grupp! :hihi man får inte va dum!
 
Sorry för att det dröjt med information. Legat hemma med tokhög feber och knappt visat några livstecken så jag har inte riktigt orkat ta tag i nånting ännu.
Nu är jag uppe på benen igen med nya krafter! Ska luska och rycka i trådarna i veckan, se så allt är grönt med tillstånd m.m. Vill inte skaka galler ifall nån olycklig skulle råka bryta lilltån eller om Agda 89 tycker att wheelieskola är kriminellt ;)
Dvs, återkommer med vidare information! :tummenupp
 

Bifogat

  • Kopia av DSCF0122.jpg
    Kopia av DSCF0122.jpg
    41.9 KB · Visningar: 302
Hör av dig så kommer jag och visar hur dålig man kan vara på att köra bakhjul, sen hoppas jag att du kan slå dig för bröstet och peka och stolt säga : den där har jag lärt upp!
 
Wheelieskola

Låter kul!! :banana :tummenupp
Lite frågor bara!
Går det att få fram "övnings" hojar eller ska man krascha sin egen :död

Om det finns folk o underlag går det att fixa en "kurs" neråt landet typ mot Göteborgs hållet?
Vet en kanon fin plan i Båberg Trollhätan/vänersborg hållet som e ny gjord och används vid övnings o uppkörningar den kan man kanske komma åt.

Inte för jag bangar på att åka men det kan ju inte vara hur många som hellst på en "kurs" heller.

Kan tänka mig att det kan bli en hyffsad uppslutning från det här hållet.

Synpunker o förslag!?

Och en fråga till !! Gammel Gixrarna! olje kylda alltså vad gillar dom att gå på bakhjulet med tanke på smörjning osv??
 
Hej!

Jag är otroligt intresserad att vara med på denna wheelie skola! :)
Såg ju Mattis film på hans hemsida, å den fick mig verkligen å längta till våren. Oj oj oj, tänk när jag kan göra lite av det där! :yoparty

Tänkte även på det Mr Gixxer nämde om att ha det omkring Göteborg/Trollhättan området. Det vore inte dumt!
Jag bor nämligen ganska nära.... :)

Mvh // Peter
 
wheeeleeeschkolan

Jag e med..... har även ett par polare som lätt skulle komma när dom får höra...,, hur blir det med svar,,, när det blir av osså vidare?
 
Jag är med beroende på hur dyrt det blir. Jag var ute och wheelade en del igår och idag, gratis. Det funkar det också men det är klart att det vore skoj att få tips av proffsen.
 
jag e på

jo jag e också på.
har ett litet tips angående plats. utanför uppsala vid lunda så finns det ett flygfält som inte används. brukar vara bilrace där om sommrarna. kolla upp om det går att ha en Wheelie skola där.
 
Jag kommer.
Håller med en tidigare talare... långa stoppies vill man ju försöka lära sig,
coasting, slanga stående på sadeln, och att 12a säkert är också önskemål. :Rockbanan
\\RR
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top