Wheelie med RS

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Jag vet att det går eftersom jag sett det på film och även prövat själv, men hur når man balanspunkten/tränar på att nå den och stanna där på bästa sätt? Har fått ett råd av emcom att träna i uppförsbacke, då sjunker balans punkten och det är inte lika läskigt, men d e tillräckligt svårt o få upp rsen på plan mark, så det blir ganska svårt i uppförsbacke(det går säkert har inte haft tid att pröva än) Nån som har råd? Jag måste lära mig wheela, för jävla kul, kommit 5-10 meter hittils bara.. sen har man varvat ur.. Bugar o bockar för alla råd jag får! :) // WheelarN^ :D
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
skulle aldrig våga göra det med en ny rs :näsblod
Knappt att jag vågar med min gammelnsr :p
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Egentligen finns det inga riktiga genvägar till att lära sig sådant (säger jag som lärde mig att cykkla bakhjul sist i kompisskaran), utan det är bara öva skiten ur sig tills det går :)
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Dumpa kopplingen på fullvarv utan att släppa på gasen när du väl lyft.
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
försök oxå att få upp den relativt ghögt så du kan hålla balans och kanske växla så du kan åka längre än bara 5 meter. :)

Testa att varva ut 1 an lite sen släpper du på gasen o drar in kopling o möt med gas och släp koplingen för då drar sig framgaffeln ihop sig när du släpper gasen. Sen som sagt varva mkt med koplingen inne o släpp ;) Men de e bara att ut och träna så kommer de gå om du kommer på den teknik som passar dig. Lycka till // :yoparty



Edit: Ladda hem filmen Wheelies for dummies, där får du en hel del tips på just wheelies, plus en hel del annat inom stunt osv :tummenupp
 
Last edited:

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Så som jag har förstått det så ska du bli vän med bakbromsen fören du gör något annat
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
hmm.. okok, tack för alla svar :) Niklas, me andra ord koppla upp den 2 ggr?
Det där me bakbromsen känns lite svårt asså, försökte litegrann igår men asså jag tkr att det är tillräckligt svårt att få upp den tillräckligt, sen när jag använder bakbromsen när ja kommit upp så blir det bara tråkigt.. Men jag förstår vrf man ska lära sig det.. Jaa, det får bli massa jävla nötning då.. Ni från Örebro, säg till när ni vill ut o köra, ja e gärna på :)
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
3025097 hmm.. okok, tack för alla svar :) Niklas, me andra ord koppla upp den 2 ggr?
Det där me bakbromsen känns lite svårt asså, försökte litegrann igår men asså jag tkr att det är tillräckligt svårt att få upp den tillräckligt, sen när jag använder bakbromsen när ja kommit upp så blir det bara tråkigt.. Men jag förstår vrf man ska lära sig det.. Jaa, det får bli massa jävla nötning då.. Ni från Örebro, säg till när ni vill ut o köra, ja e gärna på :)
Ja, det ÄR jävligt svårt att få upp den på bakan med hjälp utav bakbromsen. :fakta
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Ja, det ÄR jävligt svårt att få upp den på bakan med hjälp utav bakbromsen. :fakta

Hahaha.. Du förstår vad jag menar.. Ni som inte fattade vad jag menade, när jag fått den och lyfta tkr jag att det är onödigt/jobbigt att trycka på bakbromsen för att jag bara får upp den en bit(inte till balanspunkten dvs..) Har bara fått upp den till balans(tror jag det var, jävligt nära iaf) en ggn och då kändes det, eftersom jag e n00b haha, att jag skulle slå över så jag släppte gasen direkt.. *skäms* :näsblod
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hahaha.. Du förstår vad jag menar.. Ni som inte fattade vad jag menade, när jag fått den och lyfta tkr jag att det är onödigt/jobbigt att trycka på bakbromsen för att jag bara får upp den en bit(inte till balanspunkten dvs..) Har bara fått upp den till balans(tror jag det var, jävligt nära iaf) en ggn och då kändes det, eftersom jag e n00b haha, att jag skulle slå över så jag släppte gasen direkt.. *skäms* :näsblod

När man tycker att man är nära balanspunkten så är det lång väg kvar.
Vet inte hur många gånger jag läst det.
 

loffe_90

91a, inte 90
Gick med
4 Jun 2006
Ort
motala
Hoj
rs 06
Fan de här e en bra tråd!
Jag får inte ens upp min:va
hur gör ni med rs för o gasa upp dem egentligen? ja försöker med kopplingen men de känns verkligen omöjligt:(
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Det är bara att träna! och bromsen ska du tänka på varje gång du drar upp den! För tillslut gasar du lite för mkt och slår över om du inte har bromsen i ryggmärgen :tummenupp jag vet, har varit med om det själv, men nöter man så är det nästan omöjligt att slå över sen
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Fan de här e en bra tråd!
Jag får inte ens upp min:va
hur gör ni med rs för o gasa upp dem egentligen? ja försöker med kopplingen men de känns verkligen omöjligt:(

Kör du strypt? om ja, då är d drf.. om nej, du gasar för lite innan du släpper kopplingen. gör så här för det funkar för mig om du kör avstrypt.. Kör på ettan till 6k varv ugnenfär, koppla med ett finger, gasa upp till ungefär 9-10k varv o släpp kopplingen o ryck lite då går den upp.. :tummenupp
 

loffe_90

91a, inte 90
Gick med
4 Jun 2006
Ort
motala
Hoj
rs 06
Kör du strypt? om ja, då är d drf.. om nej, du gasar för lite innan du släpper kopplingen. gör så här för det funkar för mig om du kör avstrypt.. Kör på ettan till 6k varv ugnenfär, koppla med ett finger, gasa upp till ungefär 9-10k varv o släpp kopplingen o ryck lite då går den upp.. :tummenupp

Nej de e klart att den e avstrypt :) Men jag har inte klippt bryggan i cdi:n än:gnissla
Okej, de e bara ut o öva
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
jag är typ bra nu. så nu kan vi åka och träna nån dag :)

jag måste fan oxo lära mig bromsa...
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
edit: Man kan inte läsa sig till att slanga. visst men kan få lite tips och råd men allt handlar om att träna.

Linkan där uppe frågade mig samma fråga för ett år sen, när han precis hade köpt sin DT då såg det såhär.
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    18 KB · Visningar: 65
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top