Wheelie me R1?

acce

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Ducati Streetfighter 1098
Nån här som wheelat långt me R1?
köpte en 98 igår, vet att jag snarast bör
slänga på en styrdämpare, för wobbelkänslan
vid snabb acceleration ska försvinna,,,,,
killen jag köpte hojen av sa att om man kör
en längre sträcka på bakhjulet, så att framhjulet
stannar, så kan de wobbla till vid nedslag,
har själv haft R6, Gsxr 750, fireblade,,,,
å inga större problem vid nedslag.....
några erfarenheter me R1? Längre wheelies?
bör jag slänga på styrdämpare fort som fan?
 
Last edited:
acce skrev:
Nån här som wheelat långt me R1?
köpte en 98 igår, vet att jag snarast bör
slänga på en styrdämpare, för wobbelkänslan
vid snabb acceleration ska försvinna,,,,,
killen jag köpte hojen av sa att om man kör
en längre sträcka på bakhjulet, så att framhjulet
stannar, så kan de wobbla till vid nedslag,
har själv haft R6, Gsxr 750, fireblade,,,,
å inga större problem vid nedslag.....
några erfarenheter me R1? Längre wheeles?
bör jag slänga på styrdämpare fort som fan?

Ja, det ska du ha...jag kan inte wheela, men det ser fräckt ut med styrdämpare...
 
Håller man hjulet rakt när man sätter det i backen så behövs ingen styrdämpare, men det kan ju vara en billig försäkring vid snett nerslag :)
 
acce skrev:
Nån här som wheelat långt me R1?
köpte en 98 igår, vet att jag snarast bör
slänga på en styrdämpare, för wobbelkänslan
vid snabb acceleration ska försvinna,,,,,
killen jag köpte hojen av sa att om man kör
en längre sträcka på bakhjulet, så att framhjulet
stannar, så kan de wobbla till vid nedslag,
har själv haft R6, Gsxr 750, fireblade,,,,
å inga större problem vid nedslag.....
några erfarenheter me R1? Längre wheelies?
bör jag slänga på styrdämpare fort som fan?

Om du inte kör lika hårt som ROSSI så finns det igen anledning att skaffa styrdämpare. Bättre och spara de pengarna till däck och soppa :tummenupp
 
Medin skrev:
Om du inte kör lika hårt som ROSSI så finns det igen anledning att skaffa styrdämpare. Bättre och spara de pengarna till däck och soppa :tummenupp

Äsch.... håller med föregående, det är ju en billig försäkring. Helre det säkra före det osäkra! :tummenupp
 
Det gäller ju dom flesta cyklar, kör du fort på bakhjulet och slår ner mjukt och lite snett börjar det skaka. Jag har inte kört så mycket R1 men jag provade en med snett styre i sidvind, när jag slog ner hade jag styret rakt (men hjulet snett) och den började ruska riktigt illa och det gick inte ens fort. Köp dämpare om du har råd.
 
Är 20 meter långt? Hehe. La ner en R1:a i 200+ med hjulet snett. Styret slogs ur händerna illa kvickt. Men den återhämtade sig ganska snabbt. (Hade tur) :näsblod Jag tycker inte om styrdämpare. Visst kan det vara bra att ha men det går lika bra utan. Några småskakningar kan man leva med då och då. Nästan bättre utan så man inte tror att den ska rädda en ur vissa situationer.
 
viijla inte så har du sparat in en massa pengar! :tummenupp
 
köp Styrdämpare!!! den är inte bra bara vid hjulinedslag. att alltid ha framhjulet spikrakt när man sätter ner i 200+ är nog att önska sig lite för mycket, dessutom kan det wobbla i alla fall.

Teo från Luskungens profil.
 
Bollox skrev:
Är 20 meter långt? Hehe. La ner en R1:a i 200+ med hjulet snett. Styret slogs ur händerna illa kvickt. Men den återhämtade sig ganska snabbt. (Hade tur) :näsblod Jag tycker inte om styrdämpare. Visst kan det vara bra att ha men det går lika bra utan. Några småskakningar kan man leva med då och då. Nästan bättre utan så man inte tror att den ska rädda en ur vissa situationer.

och efter den uppflevelsen så tycker du inte att man ska ha styrdämpare? :va
 
Har bara dragit 2an ut med min, -i februar. :gnissla
Vad gör 2an, 190? Hur som helst är styrdämpare sjukt måste. Nu sitter den en öhlinare på min med 22 settings :fakta .
 
Last edited:
acce skrev:
Nån här som wheelat långt me R1?
köpte en 98 igår, vet att jag snarast bör
slänga på en styrdämpare, för wobbelkänslan
vid snabb acceleration ska försvinna,,,,,
killen jag köpte hojen av sa att om man kör
en längre sträcka på bakhjulet, så att framhjulet
stannar, så kan de wobbla till vid nedslag,
har själv haft R6, Gsxr 750, fireblade,,,,
å inga större problem vid nedslag.....
några erfarenheter me R1? Längre wheelies?
bör jag slänga på styrdämpare fort som fan?

sluta löjla dig.. styrdämpare är inte ADHD stylie ;)

jag har inte det, örjan har inte det, ingen har det.. det SKA vobbla när man wheelat långt ;)

kul som fan att du e med i gejmet igen :yoparty
 
sven666 skrev:
sluta löjla dig.. styrdämpare är inte ADHD stylie ;)

jag har inte det, örjan har inte det, ingen har det.. det SKA vobbla när man wheelat långt ;)

kul som fan att du e med i gejmet igen :yoparty
du, örjan, å ingen har det? kör nån av er R1?????
jag har heller inte behövt ha det på min r6, cbr 900,
(750in har det orginal :yoparty ) men jag har kört kompisens
r1, å den litte lätt wobbel känsla jag får vid hård acc har jag
inte fått på nån annan hoj.... kanske lite smått på r6an ibland...
whatever, jag köper en styrdämpare om jag hittar billigt.....
 
wheelis

det går alldeles utmärkt att köra bakhjul med r1:an utan wobbel om man fixar att göra mjuka nedslag på 1-2:an men när det börjar gå lite längre och hastigheten ökar 3-4:an så skulle jag rekommendera styrdämpare , har haft några jättevobbel innan jag skaffade min :näsblod ,

Hade jag verit i din sits så hade jag nog satt dit en , hellre det än att få ett vobbel som man inte reder ut ..
mvh per
 
Vill man sätta på en styrdämpare gör man det. Så enkelt är det. JAG tycker inte om det för jag tycker att mycket av känslan över vad som händer nere vid framhjulet försvinner. Men det är MIN personliga åsikt. Har aldrig vobbat omkull (ännu), inte ens när jag hade en R1100K med bortmonterad dämpare, för den var ändå kass. Visst lite tungt för underarmarna blev det emellanåt, för den hojen tyckte om att vobbla.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top