Wheelie-hjälp tack!!

Turbo-lover

Half the wheels..Twice the excitement!!!
Gick med
2 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen för tillfället....
Hur får man hojen till o ligga på en konstant fart när man åker på bakhjulet? Antar att jag ligger för lågt men hur högt upp behöver man? gasar upp den på 3:an o kör en bit men sen varvar den ut o då har jag en hastighet på ca 230 Km/h o växla till 4:an då är över min förmåga.. :( har ju sett killar som ligger kilomtervis på samma växel,typ 3:e o 4:e växel.. :tummenupp Mvh
 
Har samma problem fast en växel lägre och många km/h lägre
 
vet inte hur det är å köra med din effektkurva. men det du gör är bara powerwheelies. testa å gasa upp den högre å i lägre fart på ehhum 3an. hitta ett balansläge men tror jag rekomenderar köra en hoj utan extra laddtryck till att börja med.
 
Turbo-lover skrev:
Hur får man hojen till o ligga på en konstant fart när man åker på bakhjulet? Antar att jag ligger för lågt men hur högt upp behöver man? gasar upp den på 3:an o kör en bit men sen varvar den ut o då har jag en hastighet på ca 230 Km/h o växla till 4:an då är över min förmåga.. :( har ju sett killar som ligger kilomtervis på samma växel,typ 3:e o 4:e växel.. :tummenupp Mvh


Lätt och skitsvårt på samma gång.

Du måste hitta balansläget där hojen "står" mer eller mindre av sig själv på bakhjulet.

Dvs du måste högre än vad du är nu,det är nu det svåra kommer in i bilden.
Risken att slå över är stor då balansläget ligger inom ca 10-15cm i höjd.

För lågt och du måste gasa.

För högt och du måste släppa av,Det är nu det oftast skiter sig och du får ont och hojen blir mos,nu är bromsen din bäste vän.

Fortsätt öva så känner du snart var det ligger,kommer du i närheten så kan du börja flytta kroppsvikten framåt eller bakåt så hittar du snart ett bra läge.

Någon har sagt att när gaffelbenen ligger vågräta då är du hemma,detta beror iofs också på hur mycket bakåtvikt osv du har.
 
MostWanted skrev:
vet inte hur det är å köra med din effektkurva. men det du gör är bara powerwheelies. testa å gasa upp den högre å i lägre fart på ehhum 3an. hitta ett balansläge men tror jag rekomenderar köra en hoj utan extra laddtryck till att börja med.
Det svåra med en turbohoj,iallafall min är ju att under 4500 v/min så är den rätt orkeslös sen kommer ju all kraft med en gång,typ 120 hk på 1500 v/min, men allt handlar väl om ovåga,men tippa över baklänges i dryga 200 km/h är ju inget man vill råka ut för..Får väl fortsätta med mina power-wheelies med denna hojen.. :rolleyes:
 
Långa farbron skrev:
Lätt och skitsvårt på samma gång.

Du måste hitta balansläget där hojen "står" mer eller mindre av sig själv på bakhjulet.

Dvs du måste högre än vad du är nu,det är nu det svåra kommer in i bilden.
Risken att slå över är stor då balansläget ligger inom ca 10-15cm i höjd.

För lågt och du måste gasa.

För högt och du måste släppa av,Det är nu det oftast skiter sig och du får ont och hojen blir mos,nu är bromsen din bäste vän.

Fortsätt öva så känner du snart var det ligger,kommer du i närheten så kan du börja flytta kroppsvikten framåt eller bakåt så hittar du snart ett bra läge.

Någon har sagt att när gaffelbenen ligger vågräta då är du hemma,detta beror iofs också på hur mycket bakåtvikt osv du har.
Kanske får inhandla en annan hoj o öva vidare med,inte nog med att man ska försöka finna balanspunkten man måste ju o ha koll på laddtrycket oxå..Ju mer man kommer in i bakhjulsåkandet ju mer imponerad blir man dom som kan sin sak riktigt,det ser ju så jävla lätt ut när dom som kan åker på slangen men ack så fel man kan ha..Tack för tipsen iallafall,ut på o öva mera imorgon..
 
Turbo-lover skrev:
Kanske får inhandla en annan hoj o öva vidare med,inte nog med att man ska försöka finna balanspunkten man måste ju o ha koll på laddtrycket oxå..Ju mer man kommer in i bakhjulsåkandet ju mer imponerad blir man dom som kan sin sak riktigt,det ser ju så jävla lätt ut när dom som kan åker på slangen men ack så fel man kan ha..Tack för tipsen iallafall,ut på o öva mera imorgon..
Tjenis. Inte för att jag är någon expert, men jag har lärt mig att det är betydligt svårare med turbohoj. Min hoj är likadan, ganska klen under 5000, sedan kommer det ganska brutalt, så det är lätt att gå över balanspunkten. Har varit nära flera gånger. Ett alternativ är att ha väldigt snälla kammar, så du får lite mer mos runt 3000, men då tappar man lite av den där sköna, å fy satan vad det går upplevelsen.
 
Peter lots skrev:
Tjenis. Inte för att jag är någon expert, men jag har lärt mig att det är betydligt svårare med turbohoj. Min hoj är likadan, ganska klen under 5000, sedan kommer det ganska brutalt, så det är lätt att gå över balanspunkten. Har varit nära flera gånger. Ett alternativ är att ha väldigt snälla kammar, så du får lite mer mos runt 3000, men då tappar man lite av den där sköna, å fy satan vad det går upplevelsen.
Hej,lite tråkigt o ta bort "hästspark i röven känslan" , man får väl helt enkelt låna kompisens Xjr 1300 o öva på,har man inte varit en jävel o åka på slangen innan så är det nog väldigt svårt o börja öva med en turbohoj,men man kan ju göra power-wheelies även om det inte är lika med o glida fram på bakhjulet i en konstant fart,nu iväg o tvätta Kawan sen ut o pysa lite :tummenupp , Mvh
 
Turbo-lover skrev:
Hej,lite tråkigt o ta bort "hästspark i röven känslan" , man får väl helt enkelt låna kompisens Xjr 1300 o öva på,har man inte varit en jävel o åka på slangen innan så är det nog väldigt svårt o börja öva med en turbohoj,men man kan ju göra power-wheelies även om det inte är lika med o glida fram på bakhjulet i en konstant fart,nu iväg o tvätta Kawan sen ut o pysa lite :tummenupp , Mvh
Fan, det finns väl inget som känns så mäktigt som att ligga i runt 150 till 200 och lyfta skiten på kraft. jag vet inte vad du har för drevning men jag har ett kugg större fram och fyra mindre bak. Sparar maskinen en hel del. Ligga i 175 på 5000 varv det är lagom. Jag har 287 i vrid, och 356 hr på hjulet vid 0,95 bar. Vad plockar du ut?
 
Peter lots skrev:
Fan, det finns väl inget som känns så mäktigt som att ligga i runt 150 till 200 och lyfta skiten på kraft. jag vet inte vad du har för drevning men jag har ett kugg större fram och fyra mindre bak. Sparar maskinen en hel del. Ligga i 175 på 5000 varv det är lagom. Jag har 287 i vrid, och 356 hr på hjulet vid 0,95 bar. Vad plockar du ut?
nej,det är en riktigt mäktig känsla,kör faktiskt med orginal-drevning,kanske skulle kolla över det i vinter,min är bromsad tilll 294 hk på hjulet o 240 i nm vid ca 1.0 kg i laddtryck,men har ställbart så jag åker alltid på lägre laddtryck,typ 0,7.. Busan är ju lite mer stryktålig än ZX12:an. 356 hk är ju riktigt imponerande :tummenupp synd du bor så långt ifrån Sveriges framsida :) ,kunde ju åkt en runda ihop annars..Mvh
 
Back
Top