wheelie-fråga till erfarna

LalleBalle skrev:
Nu kör jag ingen tung hoj utan bara en 125:a. Men just nu i denna stund sitter jag med en stor fläskläpp, ont i nästan och ont i huvudet mm. Skulle träna att slanga med crossen. Drog upp den med gas skulle peta i 3:an och allt blir fuckt. Jag slår över... Crossen tvär stannar när den träffar marken och styret som står rakt upp i lufet kommer i mellan min skalle och hjälmen :huvet

Men jag kan inte slanga... Jag tycker att det är svårt att hitta rätt höjd, växla, bromsa om det går snett. Glömer alltid bromsen. Det blir så mycket på en och samma gång.(korkad??? :tungan ) Sen tror jag att en 125:a cross kan vara jävligt ettrig på 2:ans växel.

Jaja, man lär sig av sina misstag.

Du har ju inte det minsta motorbroms heller. Lär dig köra med broms!
 
om du lär dig köra bra på bakan med en 125-cross så är du grymt duktig.. jag hade en 125 -02 och den var ju i princip omöjlig att slanga med om man jämför med vilken fyrtaktare som helst. så mitt tips om du vill åka bakhjul är att köpa fyrtakt. och då jämför jag inte bara med r-hoj och motard, utan även v-stromar och triumph tigers...



LalleBalle skrev:
Nu kör jag ingen tung hoj utan bara en 125:a. Men just nu i denna stund sitter jag med en stor fläskläpp, ont i nästan och ont i huvudet mm. Skulle träna att slanga med crossen. Drog upp den med gas skulle peta i 3:an och allt blir fuckt. Jag slår över... Crossen tvär stannar när den träffar marken och styret som står rakt upp i lufet kommer i mellan min skalle och hjälmen :huvet

Men jag kan inte slanga... Jag tycker att det är svårt att hitta rätt höjd, växla, bromsa om det går snett. Glömer alltid bromsen. Det blir så mycket på en och samma gång.(korkad??? :tungan ) Sen tror jag att en 125:a cross kan vara jävligt ettrig på 2:ans växel.

Jaja, man lär sig av sina misstag.
 
Kreuger skrev:
MEN om du provar en R1a eller motsvarande -98 och nyare hojar så är det en helt annan sak att köra på bakhjulet med dem. Då är det skönare med koppling och det känns inte som att man misshandlar motorn heller. Fixar man det på en gammal FZR så är det en barnlek att wheela med en nyare R-hoj.

Jag skulle väldigt gärna prova en nyare sporthoj, men ingen av mina vänner har någon, så det kan bli lite svårt... Man läser ju så mycket om att Gixxer 1000 drar upp så OTROLIGT lätt i en massa växlar osv. osv. Men eftersom jag aldrig provat det själv så vet jag inte...
Någon som skulle kunna tänka sig att låta mig prova på en "riktig" hoj?
Bara att prova en nyare sporthoj på kurvig väg skulle vara en erfarenhet värd mycket, jag menar, hur hemsk är inte gamla Fizzern på 240 kg jämfört med en ny Gixxer på 170? Skiljer nog ljusår i hantering... Skulle vara intressant att prova, men som vanligt kommer jag nog inte att få prova på förrän jag köpt en egen... Och det kommer nog att dröja...
 
Men koppla upp en gixxer 02 med kopplingen vafan du har effekt så det räcker och blir över,kasta i 2:an och gasa upp hojen,det är absolut inga svårigheter alls.... :fakta



Kim78 skrev:
Hej hej,
När jag kör hoj så kopplar jag upp den. I regel i tvåan men ibland i ettan. Dock så sa min kloke vän att det sliter hårt på lamellerna att koppla upp hojen.
Så jag börja gasa upp den istället. Och det sluta med att när jag gasa upp den i ettan så jag slog över. Med andra ord så tycker jag det är mkt bättre att koppla upp hojen för då vet man den kommer upp snabbt och man slår av gasen kvickt. Men gasar man upp den så känns det mer osäkert. Vill ej ha en deja vou i och med jag klotat på det viset en gång tidigare.

Nu till min fråga. Hur mkt kostar packboxar, kullager, lameller och andra grejor som slits mkt när man kör på bakslangen ofta? Och hur ofta måste man byta dom?
Vill veta för jag håller på att göra en budget för sommaren.
500 mil
Bensin 5000:-
F o B däck 2500:-
Service 1200:-
Försäkring 3500:-
Skatt 1000:-
Oförutsedda utgifter 3000:- (kedjespray, lameller osv)

Totalt 16200:- exklu värdeminskning på hojen.
Hojen vi snackar om är GSXR1000 -02
 
Crille skrev:
Men koppla upp en gixxer 02 med kopplingen vafan du har effekt så det räcker och blir över,kasta i 2:an och gasa upp hojen,det är absolut inga svårigheter alls.... :fakta

Är det bara att sitta där och kasta i 2'an och gasa?

Visst.... du kan gasa upp den på 6'an oxå, men det krävs lite teknik.

På 1'an räcker det med att gasa men 2an och uppåt krävs teknik.
 
Last edited:
Ett alternativ är ju att lära sig köra cykeln istället. På två hjul, som det är tänkt.
 
RoLLER skrev:
Är det bara att sitta där och kasta i 2'an och gasa?

Visst.... du kan gasa upp den på 6'an oxå, men det krävs lite teknik.

På 1'an räcker det med att gasa men 2an och uppåt krävs teknik.

Det är iaf inte något märkvärdigt att göra en powerwheelie på 2:an med en zx12r, på 3:an går det men man måste tänka till lite då så att man gör rätt (lite mera teknik). Då skall ni veta att jag är en 100kg+ gubbe, så vad en liten 60-65 kg räka kan utföra på en sådan cykel vågar jag inte ens tänka på!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top