Wheela med RD 350 (not another wheelie-tråd)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det e la bara att erkänna, jag har oxo trillat dit och skulle vilja lära mig att wheela ordentligt. :rolleyes: Nu när min RD 350 har fått stålomspunna bromsslangar och ny bakdämpare känns den betydligt busigare än tidigare och därför har jag nu vart ute och känt lite på hur det känns med bara ett hjul i marken.

Wheelie-tips har man ju läst ett och annat, så jag började med att försöka dra upp den på ettan, vilket gick hyfsat efter ett par ggr när den första lilla rädslan hade lagt sig. Det kändes som jag kunde få upp den rätt högt (alltså typ 5 cm skulle jag tro :rolleyes: ) om jag satsade, men ni som är bekanta med RD 350 vet att ettan upplevs som extremt kort på grund av lätt utväxling och ketchup-effekt :tungan , så det blir lite fånigt korta wheelies. Att sparka i tvåan utan koppling går säkert, men lite rädd är jag väl om den stackars gamla lådan.

Nu testade jag att försöka få upp hojen på tvåan, vilket visade sig vara betydligt svårare. Med gasen och lite pumpande av gaffeln lyckades jag få framhjulet att lätta ytterst lite, men nån wheelie var det absolut inte. Jag försökte även "snärta" med kopplingen, men det kändes som om kopplingen inte ville "hugga" i riktigt bra, trots nya lameller.

Eftersom jag vet att många här har kört RD 350 så undrar jag nu om någon har lyckats få till några goa wheelies med sin?
 
Nehe, det här gick ju inte så bra. Inte ett enda svar... :(
 
Ja, nu är allt standard förutom öppnare luftfilter och kanske aningen för fet bestyckning. Skulle tro att de flesta hästarna fortfarande bor kvar, eftersom kolvarna är fräscha och vevaxeln renoverad. :tummenupp

EDIT: 59 hk som Hannez sa alltså :)
 
beroende på årsmodell, 83-84 är 59hk sen uppgav de 62hk pga ändrat avgassystem vill jag minnas.
Jag rekomenderar ett kuggs nerdrevning fram på denna hojen för bättre drag på 2an.
Sen på med lite öppnare blås så den inte är som en jäkla död sill på toppvarv, iofs inte helt lätt tat få tag i kanske?
Sen är det en 2t så håll foten på bakbromsen, motorbromsen finns inte så det är lätt att gå runt.
 
PacMan skrev:
Det e la bara att erkänna, jag har oxo trillat dit och skulle vilja lära mig att wheela ordentligt. :rolleyes: Nu när min RD 350 har fått stålomspunna bromsslangar och ny bakdämpare känns den betydligt busigare än tidigare och därför har jag nu vart ute och känt lite på hur det känns med bara ett hjul i marken.
Välkommen i "wheelie-wannabe-klubben" :tummenupp

:felämne
Upplever du stor skillnad med stålomspunna mot tidigare (berätta gärna!)?
 
Dra upp den på ettan och lägg med en gång i tvåan. Och andvänd kopplingen med ett två finger grepp. (Det sistnämnda kan vara svårt om man har små händer :rolleyes: ) Sedan så är det bara att öva öva öva öva......... tills du hittar balanspunkten. Och gör allt detta på en raka med jämt underlag :tummenupp RD:n skall allt gå att "wheela" bra med. Kanske inte den lättaste hojen men lär dig på den och sedan köper du en motard eller liknande och blir kung :tungan
 
sandstream71 skrev:
Välkommen i "wheelie-wannabe-klubben" :tummenupp

:felämne
Upplever du stor skillnad med stålomspunna mot tidigare (berätta gärna!)?


Ja, först märkte jag inte så stor skillnad men när de nya bromsbackarna var inslitna fick jag riktigt bra bett. Nu kan jag bromsa upp den på framhjulet, men nån stoppie kan jag kanske inte kalla det eftersom jag inte har blivit så haj på det än. :rolleyes:

Nu hade jag ju ganska gamla och svampiga bromsslangar, så har du det är det väl värt att satsa en tusing på stålomspunna. :tummenupp
 
Jag monterade ett 13-drev fram på min RD, det är väl 17 orginal?
Då wheelade den hur lätt som helst, kan vara ett bra sätt att få in känslan innan man försöker wheela mer seriöst med orginaldrevningen.
 
Tja, dreva ner fram kan man ju alltid göra, men då blir det ju konstigt vid all annan körning, och jag orkar inte byta drev titt som tätt. Ska nog öva lite mer med hojen som den är nu, så får jag se om det blir några framsteg. Annars blir det kanske till att köpa ett mindre drev och testa, kostar ju inte så mycket.

Fler råd är välkomna föresten! :tummenupp
 
PacMan skrev:
Tja, dreva ner fram kan man ju alltid göra, men då blir det ju konstigt vid all annan körning, och jag orkar inte byta drev titt som tätt. Ska nog öva lite mer med hojen som den är nu, så får jag se om det blir några framsteg. Annars blir det kanske till att köpa ett mindre drev och testa, kostar ju inte så mycket.

Fler råd är välkomna föresten! :tummenupp

Om du vill så kan vi åka ner till ett industriområde i KBA som jag brukar öva lite i. Jämn asfalt (nästan överallt). Och är man där på kvällarna så är det inte direkt något folk heller.
 
bebbe skrev:
Om du vill så kan vi åka ner till ett industriområde i KBA som jag brukar öva lite i. Jämn asfalt (nästan överallt). Och är man där på kvällarna så är det inte direkt något folk heller.

Tack för erbjudandet! :tummenupp Ska öva lite mer för mig själv först dock, så kanske du kan få ge mig en lektion. De små framsteg jag gjorde på 30 minuters träning visar jag inte för NÅN! Hoppas ingen såg mig i Partille igår....! :rolleyes:
 
PacMan skrev:
Tack för erbjudandet! :tummenupp Ska öva lite mer för mig själv först dock, så kanske du kan få ge mig en lektion. De små framsteg jag gjorde på 30 minuters träning visar jag inte för NÅN! Hoppas ingen såg mig i Partille igår....! :rolleyes:

Får nog korigera mig lite :rodnar Jag är absolut ingen bakhjuls fantom själv, fast visst lyckas jag ibland.
 
Köp kopplingsfjädrar till kx250 annars slirar alltid kopplingen.
 

Bifogat

  • rd1.jpg
    rd1.jpg
    94.9 KB · Visningar: 109
SlirDavid skrev:
Köp kopplingsfjädrar till kx250 annars slirar alltid kopplingen.

Hmm, jag har ett set fjädrar som förre ägaren skickade med och som skulle vara hårdare än original. Blir det stor skillnad vid körning "till vardags"?
 
PacMan skrev:
Hmm, jag har ett set fjädrar som förre ägaren skickade med och som skulle vara hårdare än original. Blir det stor skillnad vid körning "till vardags"?


Jag testade att byta både lameller och stålskivor men jag tyckte fortfarande att kopplingen bet för långsamt.
Det är ju bättre att justera med fingrarna än att kopplingen ska slira.
 
bebbe skrev:
Om du vill så kan vi åka ner till ett industriområde i KBA som jag brukar öva lite i. Jämn asfalt (nästan överallt). Och är man där på kvällarna så är det inte direkt något folk heller.

Får man fråga var i Kungsbacka du hittar detta industriområde? Skulle själv behöva ett bra bakslangsövningsområde :)
 
Coola Ola skrev:
Får man fråga var i Kungsbacka du hittar detta industriområde? Skulle själv behöva ett bra bakslangsövningsområde :)

Lite svårt att förklara men om du vill så kan vi ta oss en tur ner dit.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top