wheela med motard.

Jag har också väldiga problem med att svänga på slangen.. :huvet

Jag hade också ordentliga problem med det i början. Jag försöker lägga tyngden långt bak åt det hållet jag ska svänga. Genom att flytta överkroppen. Men det är vad jag tycker är enklast.. Tränat på det dom senaste månaderna, nu kan jag svänga genom dom flesta kurvor bara dom inte för alltför skarpa. Så grymt skönt att ta en kurva på bakhjulet. :tummenupp

Kör man fort kan man nästan använda famhjulet som ett roder. :tungan Känns iaf så..

Fast lyssna inte blint på vad folk säger, träning som gäller.
 
Inte alltid det går bra att svänga när det väl börjat gå åt ett visst håll. Jag brukar resa mig upp, då går det lättare att svänga, så kan man sätta sig när det rett upp sig.
 
Är det husabergen du kör med? Tappar inte den smörjningen om man kör på bakhjulet? Det har jag hört nånting om, sen verkar den inte hålla för det heller om man läser vad du skrivit här. :hihi

De är klart den tappar smörjning,det säger sig själv när balans axeln som kamkedjan sitter på ligger i fronten av motorn och som skall dra upp olja till toppen och man ligger på bakhjulet i säg en 50* (hitta inte graders tecknet) och oljan lägger sig på motsatt sida intill växellådan,finns änna inget att ta av då.Men sedan är de ju inte heller så att säger krash så fort den inte får olja,de kan den gott klara sig utan ändå en liten stund för de får den ju konstant annars :tungan
 
De är klart den tappar smörjning,det säger sig själv när balans axeln som kamkedjan sitter på ligger i fronten av motorn och som skall dra upp olja till toppen och man ligger på bakhjulet i säg en 50* (hitta inte graders tecknet) och oljan lägger sig på motsatt sida intill växellådan,finns änna inget att ta av då.Men sedan är de ju inte heller så att säger krash så fort den inte får olja,de kan den gott klara sig utan ändå en liten stund för de får den ju konstant annars :tungan
Tja, den klarar sig sålänge det finns en oljefilm, så fort den bryts så kommer kammen att skära.
 
idag lyckades jag räta upp de flesta wheelisar som började dra åt vänster. jag burkar ut så mycket åt höger så det känns som att jag åker sidovagn :D

jag tycker att det är så jävla svårt att se något när man slangar. allt är ju ivägen. vet inte hur jag ska sitta för att jag ska se något. man måste ju nästan burka ut ordenligt för att kunna titta vid sidan om allt som hamnar ivägen. att kolla över det finns ju inte en chans att göra.
 
idag lyckades jag räta upp de flesta wheelisar som började dra åt vänster. jag burkar ut så mycket åt höger så det känns som att jag åker sidovagn :D

jag tycker att det är så jävla svårt att se något när man slangar. allt är ju ivägen. vet inte hur jag ska sitta för att jag ska se något. man måste ju nästan burka ut ordenligt för att kunna titta vid sidan om allt som hamnar ivägen. att kolla över det finns ju inte en chans att göra.
Håller med, det är bara bra att man får burka lite så man ser nått. Vägen brukar oftast luta för att vattnet ska rinna av så då får man burka åt vänster för att inte drifta av. Det är lätt att man bara sitter och burkar med överkroppen men flyttar man även rumpan (:arsele) så brukar det gå bättre.
 
idag lyckades jag räta upp de flesta wheelisar som började dra åt vänster. jag burkar ut så mycket åt höger så det känns som att jag åker sidovagn :D

jag tycker att det är så jävla svårt att se något när man slangar. allt är ju ivägen. vet inte hur jag ska sitta för att jag ska se något. man måste ju nästan burka ut ordenligt för att kunna titta vid sidan om allt som hamnar ivägen. att kolla över det finns ju inte en chans att göra.
Prövat att stå upp? Om du kör den i 5an eller 6an, så drar du bara på och när du känner att den ger mest så släpper du av på gasen och ställer dig fort och gungar till så både bak och framänden niger.

När hojen är på väg upp igen så gasar du på igen samtidigt som du rycker styret lite bakåt.

Då ser du både över styret och har lättare för att svänga.
 
Ett par deciliter olja extra i motorn borde väl fördröja skärningen ett tag?

Det beror ju på din vinkel när du ligger på bakhjulet,ligger du allt för långt bak så når inte oljan upp till kamkedjan ändå, och skulle den göra det så skulle det var aldeless förmycket olja i motorn så när du kör som "vanligt" med hjulet i backen så hade större delen av kamkedje drevet varit täckt av olja och då skulle den dragit med sig allt förmycket olja upp till toppen.
 
Det beror ju på din vinkel när du ligger på bakhjulet,ligger du allt för långt bak så når inte oljan upp till kamkedjan ändå, och skulle den göra det så skulle det var aldeless förmycket olja i motorn så när du kör som "vanligt" med hjulet i backen så hade större delen av kamkedje drevet varit täckt av olja och då skulle den dragit med sig allt förmycket olja upp till toppen.


Överflödet trycker den ut genom ventilerna, när det inte kommer mer olja, så är det lagom nivå *blink* Min motor har ju oljesprut direkt på kammen, men man vet ju aldrig och vill ju vara mer åt det säkra hållet än åt det andra hållet. Better safe, than sorry. MEN det blir ju utslitet till sist endå, trots allt.
 
Prövat att stå upp? Om du kör den i 5an eller 6an, så drar du bara på och när du känner att den ger mest så släpper du av på gasen och ställer dig fort och gungar till så både bak och framänden niger.

När hojen är på väg upp igen så gasar du på igen samtidigt som du rycker styret lite bakåt.

Då ser du både över styret och har lättare för att svänga.

jag kan inte slanga alls när jag står upp. känns som att hojen ska slå runt så fort framhjulet lyfter.
när jag slangar annars så tar jag upp den på 2'an, 3'an eller 4'an. på femman får jag inte upp den.
 
jag kan inte slanga alls när jag står upp. känns som att hojen ska slå runt så fort framhjulet lyfter.
när jag slangar annars så tar jag upp den på 2'an, 3'an eller 4'an. på femman får jag inte upp den.
Öva öva öva. :tungan

Börja på 4an, du slår inte över, du kommer känna när du är tillräckligt högt uppe.

Du behöver dessutom inte ta den lika högt upp och den är mycket lättare att hålla uppe om du står.
 
Kolla under styret när du slangar sittandes, funkar bra...
 
I helgen lyckades jag få upp den flera gånger på bara gas sittandes på femman. Det var nice :D
 
I helgen lyckades jag få upp den flera gånger på bara gas sittandes på femman. Det var nice :D


Vilken hoj var det på och vad är det för drevning på den? Får upp min 520 på fyran, med femtio taggars bakdrev, tror att jag har 14 fram, mongodrevad är den iallafall ;)
 
Vilken hoj var det på och vad är det för drevning på den? Får upp min 520 på fyran, med femtio taggars bakdrev, tror att jag har 14 fram, mongodrevad är den iallafall ;)


min husaberg 650. den är sexväxlad. har ingen aning om vad det sitter för drev på den men jag tror att den är orginaldrevad.
innan brukade jag ligga i 80-90 på fyran och plocka upp den. nu kan jag få upp den i 105-110 på femman. klockrent för när man ska slanga om bilar :D
 
Då förstår jag, en annan saknar ju de där sista ~etthundrafemtio kubikcentimetrarna ;)
 
jag har ju en ktm 525 också och jag upplever faktiskt att det är ganska mycket mer vrid i husan.


Det hoppas jag verkligen, annars kan du ju skrota Husan direkt. Det säger sej själv att det är mer vridmoment från botten i en enstånka på 650cc än i en 500cc. Men vrid är ingenting utan varv, det är ju där man hämtar effekten. Nu vet jag inte vad en Husa 650 varvar men jag tippar på att 525an varvar högre. =)
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top