wheela med motard.

nu har jag lagat min husaberg så nu ska jag ut och slanga i helgen. ska testa att hänga så mycket bakåt det går för att se om jag kan hitta balanspunkten utan att behöva gå upp så jävla högt.
 
Här har du en bra bild på rätt vinkel :D
 

Bifogat

  • _JSF5036.jpg
    _JSF5036.jpg
    129.5 KB · Visningar: 1,308
Anledningen till att killen i filmen kan köra så långt med låg vinkel är följande:
Han kör över 100 km/h vilket ger mycket luftmotstånd att "luta" sig mot, han sitter på knä med raka armar vilket dels gör att han ser bättre men framförallt så ändrar det viktfördelningen på hojen, dessutom gör det att han får upp överkroppen i vinddraget = ökat luftmotstånd. Luftmotståndet gör GRYMT mycket för vilken vinkel du behöver ha, kör man fort på bakhjulet med motard med den körställning han på filmen har så brukar man kunna känna att man "surfar" på luftmotståndet (låter flummigt, jag vet :rolleyes: ) d v s har inte alls hög vinkel på framhjulet men hålls uppe av luftmotståndet utan att behöva öka hastigheten nånting. Ganska skön känsla faktiskt...

Hade en KTM 660 förut och tog man upp den i 120km/h på högsta växeln (5:an) med ett knä på sadeln så uppstod denna surfningskänsla.

Bara att öva på :tummenupp
 
Här har du en bra bild på rätt vinkel :D

det är det där som är slutgiltiga målet. såna där vill jag kunna göra på sveavägen utanför donken :D

jag ska försöka sträcka armarna så mycket det går och hänga bakåt så mycket det går så borde det gå bättre.
när det gäller luftmostånd så tycker jag knappt att det känns som att det blåser något i 100. med R1'an kändes det som att luftmotstånder började stoppa upp först i farter över 150km/h.

hur ska man egentligen träna upp att kunna slanga ståendes? jag har övat lite på det förut men det känns så jäkla okontrollerat. man har ju inte en chans att nå bakbromsen ifall man slår runt.

Anledningen till att killen i filmen kan köra så långt med låg vinkel är följande:
Han kör över 100 km/h vilket ger mycket luftmotstånd att "luta" sig mot, han sitter på knä med raka armar vilket dels gör att han ser bättre men framförallt så ändrar det viktfördelningen på hojen, dessutom gör det att han får upp överkroppen i vinddraget = ökat luftmotstånd. Luftmotståndet gör GRYMT mycket för vilken vinkel du behöver ha, kör man fort på bakhjulet med motard med den körställning han på filmen har så brukar man kunna känna att man "surfar" på luftmotståndet (låter flummigt, jag vet :rolleyes: ) d v s har inte alls hög vinkel på framhjulet men hålls uppe av luftmotståndet utan att behöva öka hastigheten nånting. Ganska skön känsla faktiskt...

Hade en KTM 660 förut och tog man upp den i 120km/h på högsta växeln (5:an) med ett knä på sadeln så uppstod denna surfningskänsla.

Bara att öva på :tummenupp
 
Last edited:
det är det där som är slutgiltiga målet. såna där vill jag kunna göra på sveavägen utanför donken :D

Men de e ju olagligt ju... De har i alla fall jag fått erfara särskilt utanför donken på Sveavägen. Då de var nån konstig blåklädd smurf på mc som åkte efter mig och gav mig ett inbetalningskort för att han tyckte att jag hade gjort nått olagligt... :va :D Jag hade ju bara gasat lite för mycket så att den råkade gå upp på bakhjulet... :D
 

hur ska man egentligen träna upp att kunna slanga ståendes? jag har övat lite på det förut men det känns så jäkla okontrollerat. man har ju inte en chans att nå bakbromsen ifall man slår runt.

Bara att öva! Jag tycker själv det är ett helvete att slanga sittandes motför ståendes,klarar av att hålla bra mycket längre ståendes men man blir trött i armarna rätt fort om man står upp.När man står så kan man som parera höjden litegrann med kroppen,mycket lättare å ta kontrollerade kurvor,hitta balanspunkten osv tycker jag.
 
Själv så klara man inte av att åka långa wheeliesar ståede!
Sittande så är det väll ofta kurvor som man inte klarar eller bilar som är problemet många gånger.
Men träning träning träning! Det är det som gäller :tummenupp
 
Det är precis som alla säger =) allt beror på hur man sitter. Längre upp eller bak ger tidigare balanspunkt.. samma sak gäller ju i uppförsbackar då behöver man inte alls ta upp den så högt =)
 
var ute och slangade igår. fan va dåligt det går. jag upptäckte att jag redan sitter med raka armar och hänger bak. gick bara att hänga bak pyttelite till.
jag skulle vilja att jag kan sitta på tex trean och köra hur långt jag vill i 60km/h eller typ fyran i 80km/h. ska ut och träna ikväll igen om jag får hojen att funka. den pajade igår igen. treans växel låste sig och det sprutade olja ur den åt alla håll och kanter
 
3216814 var ute och slangade igår. fan va dåligt det går. jag upptäckte att jag redan sitter med raka armar och hänger bak. gick bara att hänga bak pyttelite till.
jag skulle vilja att jag kan sitta på tex trean och köra hur långt jag vill i 60km/h eller typ fyran i 80km/h. ska ut och träna ikväll igen om jag får hojen att funka. den pajade igår igen. treans växel låste sig och det sprutade olja ur den åt alla håll och kanter
Är det husabergen du kör med? Tappar inte den smörjningen om man kör på bakhjulet? Det har jag hört nånting om, sen verkar den inte hålla för det heller om man läser vad du skrivit här. :hihi
 
jag har också hör att den inte får smörjning korrekt vid lång bakhjulskörning, men min wheelisar blir så korta så det är ingen fara för min del. sen om jag någon gång kommer att kunna köra långt på bakan så får jag väl släppa ner den med flit efter 500 meter eller nått sånt.
 
svar

Sidan fungerar iaf inte för mig.

prova sidan igen, förmodligen har jag uppdaterat sidan just när du var inne där eller så kan det va windows, vissa som har windows vista budget varianten får inte fram filmerna men kommer in på sidan. lycka till
 
Nu har jag varit ute och övat kanske 7-8 kvällar i rad och nu börjar det gå bättre. jag ligger ännu högre nu och då för jag mer längd på dom. problemet nu har istället blivit att alla mina wheelisar drar iväg åt vänster. jag sitter alltid så att jag kollar på högersidan under styret och lutar mig lite åt höger, ändå drar hojen åt vänster. jag lyckas räta ut någon wheelie ikväll genom att hänga som en jävla apa ut åt höger. då gick det rakt en liten stund. fattar inte riktigt vad jag gör som får den att gå åt vänster. borde ju gå åt höger så som jag sitter.
 
jag hade samma problem då jag höll på att lära mig. kom fram till att jag spände mig för mycket i armarna och på så vis drog den lite åt ett håll.
 
Burka utav bara fan och motstyr. Det kommer:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top