wheela med en zx6r

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Har varit ute & gjort mitt tredje försök att få upp min lilla ninja på bakhjulet.
Läste igenom ett par trådar om bakhjulsåkings-tips, men det var mest för R1 m,m (inte 600cc). (TALLE´s tråd är ju för mer erfarna än mig, känns det som)

Nåja, alla är väl nybörjare nån gång! :banana
Första försöket: Gasar upp hojen till ca:10-11tusen (1:an växel) & "släpper" gasen lite & drar på igen (samt försöker "rycka" lite).
Visste kom jag upp ett par cm, men inte mer...

Andra försöket: Ligger på 1:an växel & duttar till med kopplingen, men det kändes inte riktigt bra!, kändes okontrollerat på något sätt.

Tredje försöket (idag): Provar att köra i uppförsbacke! Gasar upp & släpper lite & sen drar på igen, nu kom jag upp lite högre kändes det som :rolleyes:
Men då tog ju registret slut på ettan, hur fan ska jag göra nu??
Att växla till 2:an är ju inte ens att tänka på, när jag bara är uppe nån dm eller nått!!!

Det känns som att jag verkligen skulle behöva lite tips!
Är det att "koppla" upp den som gäller?
Finns det nån mer jag kan göra om jag vill "gasa" upp den?
Eller är det bara mer träning som behövs? :va
Vad tror Ni?

//Gumpa
 
Ja, det enda rätta är att bara träna och träna. Du blir bara förvirrad av alla tips. Lär dig på ditt eget sätt.
 
Gumpa skrev:
Har varit ute & gjort mitt tredje försök att få upp min lilla ninja på bakhjulet.
Läste igenom ett par trådar om bakhjulsåkings-tips, men det var mest för R1 m,m (inte 600cc). (TALLE´s tråd är ju för mer erfarna än mig, känns det som)

Nåja, alla är väl nybörjare nån gång! :banana
Första försöket: Gasar upp hojen till ca:10-11tusen (1:an växel) & "släpper" gasen lite & drar på igen (samt försöker "rycka" lite).
Visste kom jag upp ett par cm, men inte mer...

Andra försöket: Ligger på 1:an växel & duttar till med kopplingen, men det kändes inte riktigt bra!, kändes okontrollerat på något sätt.

Tredje försöket (idag): Provar att köra i uppförsbacke! Gasar upp & släpper lite & sen drar på igen, nu kom jag upp lite högre kändes det som :rolleyes:
Men då tog ju registret slut på ettan, hur fan ska jag göra nu??
Att växla till 2:an är ju inte ens att tänka på, när jag bara är uppe nån dm eller nått!!!

Det känns som att jag verkligen skulle behöva lite tips!
Är det att "koppla" upp den som gäller?
Finns det nån mer jag kan göra om jag vill "gasa" upp den?
Eller är det bara mer träning som behövs? :va
Vad tror Ni?

//Gumpa

Träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning, träning... Osv osv....

När du gjort ngt 1000 ggn börjar det o fastna... När du har gjort ngt 3 ggn så har du inte ens BÖRJAT!!!!



.../Yoshi
 
prova stå upp, dra i styret olika varvtal, sätt dig längre bak på sadeln......du måste hitta "det"
 
Måste du verkligen dra upp den till 11 000...? När jag ÖVAR på min fzr så drar jag den till 6-7000... Har jag fel om jag tror att ninjan har mer mellanregister än min...?
Lycka till
/en osm oxå tränar :tummenupp
 
Kör "av o på" gas precis där det börjar dra.. sen så drar du upp den ganska högt, när du känner att kraften börjar avta (runt 90-100 knyck) så är det bara till att släppa lite på gasen peta in tvåan o fortsätta..
Träna på, det är hur lätt som helst när du bara hittar av o på gasläget..
Lycka till..
 
Prova att köra över ett "vasst kröne", rycka och gasa allt eftersom du ökar farten, ju längre blir dom.. Så kan du öva det andra nästa år när du börjar få in vanan...
 
koppla upp den ıstallet, du far mycket battre hojd snabbare an om du gaar upp den...

koppla pa 5-6000rpm pa ettan... :tummenupp
 
Om du har en 636cc så ska det inte va några problem med att gasa upp den... har du den mindre motorn lär du bli tvungen att koppla upp den...
 
jeppz skrev:
Om du har en 636cc så ska det inte va några problem med att gasa upp den... har du den mindre motorn lär du bli tvungen att koppla upp den...
det har ju inte med cylindervolymen att göra! det har hur tung/framtung och hur mkt effekt/vikt!
 
Det känns läskigt i början när man är ovan, allt går så fort tycker man så man vågar inte hålla kvar. Själv så har jag faktiskt fått mig en rejäl snyting mitt i solarplexus av tanken när hojen kom en gång, så ovanan är det hindret som skall tränas bort. Så det är som många säger, träna och hitta känslan. Men lite tips på vägen är ändå att sitta lite längre bak på sadeln så kommer han lite lättare och träna gärna med lite mindre bensin i så "tjänar" du lite vikt där oxå och han kommer lite lättare.
 
Last edited:
MostWanted_NKPG skrev:
det har ju inte med cylindervolymen att göra! det har hur tung/framtung och hur mkt effekt/vikt!

Generellt sätt så har det ju självklart inte med cylindervolymen att göra... Men effekten det finns 2 olika motorer på zx6r, 98-00 = 599cc 00-02 = 636cc... är typ 15hk mer på slangen på 636:an.
Så i just detta fallet så spelar kubiken rätt stor roll.
 
Gumpa skrev:
Har varit ute & gjort mitt tredje försök att få upp min lilla ninja på bakhjulet.
Läste igenom ett par trådar om bakhjulsåkings-tips, men det var mest för R1 m,m (inte 600cc). (TALLE´s tråd är ju för mer erfarna än mig, känns det som)

Nåja, alla är väl nybörjare nån gång! :banana
Första försöket: Gasar upp hojen till ca:10-11tusen (1:an växel) & "släpper" gasen lite & drar på igen (samt försöker "rycka" lite).
Visste kom jag upp ett par cm, men inte mer...

Andra försöket: Ligger på 1:an växel & duttar till med kopplingen, men det kändes inte riktigt bra!, kändes okontrollerat på något sätt.

Tredje försöket (idag): Provar att köra i uppförsbacke! Gasar upp & släpper lite & sen drar på igen, nu kom jag upp lite högre kändes det som :rolleyes:
Men då tog ju registret slut på ettan, hur fan ska jag göra nu??
Att växla till 2:an är ju inte ens att tänka på, när jag bara är uppe nån dm eller nått!!!

Det känns som att jag verkligen skulle behöva lite tips!
Är det att "koppla" upp den som gäller?
Finns det nån mer jag kan göra om jag vill "gasa" upp den?
Eller är det bara mer träning som behövs? :va
Vad tror Ni?

//Gumpa

tjena, du ska nog inte behöva ha 11 tusen varv, min zx6r -00 kommer upp lättare o mjukare på lite lägre.6-8 kanske. Bara gasa up snabbt, släpp o dra på fullt. Ta ett stadigt grepp om handaget så du verkligen drar runt det, de hade jag problem med i början. Sen kommer den mjukt o fint upp....

kom ihåg, vrid runt helt!!
Bara håll kvar den ifall den inte reser sig helt, så släpp inte förräns den dalar ner. Ibland kan man ligga på "mellan läge" o sen på slutet kommer den....

Ettan varar skitlänge på min när man får upp den på 7000 varv, skitgött :yoparty

lycka till
 
just de....

sätt röven mot bakjutsen med, alltså passagerar sätet. gör mkt skillnad....
 
jeppz skrev:
Om du har en 636cc så ska det inte va några problem med att gasa upp den... har du den mindre motorn lär du bli tvungen att koppla upp den...

Hallo eller?! Den har runt 100 kusar endå och det räcker gott o väl!!
Schyssta råd alltså.. :kocko
suck: "måste koppla upp en ninja 600 som inte är en 636..."
yea right.. :Bugar
 
Jag har en precis lika dan hoj som dig.. av o på metoden funkar kalas på ettan.. bara gasa på.. släpp o sen fullt.. behöver inte så mycket alls för att det ska gå upp då.. går upp lugnt o fint... o på tvåan brukar jag koppla upp min men jag personligen tycker att dra upp den på ettan o sen växla till tvåan känns bättre... sen är det som alla säger.. bara att öva o öva o öva o öva..
 
På och av bör väl funka, det funkar på min gixxer iaf. Sen är ju jag typ den sämste på o slanga men upp kommer den.
 
Ligg vid 7000 varv i stället. Där är du uppe och har ordentligt med effekt. Då räcker det att slå av/på samtidigt som du gungar till ordentligt i styret. And up she comes...
 
Som de flesta här säger så funkar av/på tekniken utmärkt på din hoj :tummenupp

Men 11'000 låter lite högt, det ska gå på lägre varv. Testa slå av/på mellan ca. 5 - 6'000rpm + ryck lite i styret :tummenupp

Slutligen är det träning och åter träning som gäller! Utan teknik så funkar det inte och för att hitta tekniken är det träning som gäller :)

Lycka till! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top