wheela - lite råd tack!

Marsipulami

Guest
Hmm.... Försöker att wheela med en 900RR (lättare än min egen dock) och är rädd att slå runt med hojen. Har ni några bra tips på hur man hittar rätt balansläge och inte slår runt? Som det är nu lever jag mycket på gasen helt enkelt...

Koppling mm, hur mycket stryk tar detta när man ska ta upp hojen genom kopplingen istället för bara gas?

Ni som kan detta, har ni några goda tips? :va
 

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Kopplingen tar stryk så in i h-e.. Åkte själv på att byta koppling p g a bakhjulskörning. Numera gasar jag alltid upp den på de två första växlarna.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det är extra slitage på både koppling och växellåda med att wheela. Men att på ren gas gasa upp den är inte allt för ansträngande. Det är mest taskig on off med gasen då det rycker en hel del i växellådan o den kan efter måga ggr ta skada.

Fast angående att hitta balansen. Det gör du genom att träna.
Försvinner varven för dig är det så att du helt enkelt inte är högt nog. Börjar varven minska medan du är på bakhjulet, ja då är du lite över balanspunkten. Ligger du o sprattlar på marken över smärta i kroppen, ja då är du långt förbi balanspunkten och har misslyckats helt.
 

sandstream

Guest
Är det möjligt att dra upp en GSX-R750 -02 med enbart gasen?

Är total rookie när det gäller att slanga men skulle gärna vilja lära mig :banana
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Garanterat möjligt. En -96:a wheelar utan vidare men inte förrän bortåt typ 10 000 rpm eller nåt sånt.
Och din är ju nyare, mer effekt och lägre vikt.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
En dum fråga till, hur komer det sig att man inet själv märker om ens hoj har förmågan att skutta upp på bakhjulet, nog fan testar man väl vad som händer, eller är inte alla så utan vil fråga nån annan först ifall det är möjligt?
Jag menar Svidi kan väl hjula på sexan med en jawa 350 (sexväxlade versionen) så klart som fan att han säger tat det går.
Nä ut med er och prova själva om det verkar möjligt tat just era hojar går att få upp på slangen, det är ju fullt möjligt at hojen kan men inte föraren.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Silwer skrev:
En dum fråga till, hur komer det sig att man inet själv märker om ens hoj har förmågan att skutta upp på bakhjulet, nog fan testar man väl vad som händer, eller är inte alla så utan vil fråga nån annan först ifall det är möjligt?

Kan bero på att den står i garaget och att jag ägt hojen i 1½ vecka :huvet
Ska testa så fort slömökarna som sopar gatorna fått tummen ur :fyllisar
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
sandstream71 skrev:
Kan bero på att den står i garaget och att jag ägt hojen i 1½ vecka :huvet
Ska testa så fort slömökarna som sopar gatorna fått tummen ur :fyllisar

När du börjar öva..ha i ettan.. Sitt rakt upp, kör hojjen i ca 40-50km/h Därefter släpper du gasen och drar på snabbt igen.... följ med med kroppen. Men var försiktig ibörjan!!
I början kan du låta motorn dra och hålla uppe framhjulet.. kolla sträckan du kör på bakslangen.. det börjar gå längre och längre. När du är duktig på ettan kan du prova växla på bakhjuet.. men använd koppling mellan växlingarna... annans tar växellådan jävligt mycke stryk!!!

Lycka till....
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top