Wheel alignment, justera bakhjul. ZZR1100

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Tja, egentligen är det dags att spänna kedjan, men när jag bläddrade i servicemanualen stod det att man först skulle kolla så bakhjulet var justerat:
web.jpg

När jag kollade, såg jag att det diffade en aning på höger och vänster sida.
Vänster:
web.jpg

Höger:
web.jpg

Min fråga är, om diskrepansen mellan dom båda är så stor så att jag borde ha märkt något vid körning, (vilket jag inte har) eller om det är så liten diff att det inte är märkbart, och att jag i godan ro bör kunna justera så dom står likadant?
Jag tänker om det kan vara så att hjulet just nu rentav ÄR "perfekt i linje", och att markeringarna bara, tja, visar fel av någon outgrundlig anledning, så kan det bli trassel om jag skruvar till det så markeringarna står på samma ställe på båda sidor?

Hojen är en (skitig) :yoparty ZZR1100 från -93

Lossa på "spännskruvarna" och så justerar du fram och tillbaka lite, sen spänner du kedjan till rätt sträckning.
Sådär ser det iaf inte ut på polarens Zx10.

Lossa på "spännskruvarna" och så justerar du fram och tillbaka lite, sen spänner du kedjan till rätt sträckning.
Sådär ser det iaf inte ut på polarens Zx10.

vad har en zx10a med en zzr1100 att göra? Men du har helt rätt, sådär ser det inte ut på en zx10a, konstigt nog då det bara är 11 års skillnad på hojarna!... ;)

Tycker du det värkar troligt att "markeringa bara är fel"? Ja det är säkert vissa som inte tycker 1 cm är 1 cm, eller att ett dygn inte har 24timmar, men du ser ju själv att det är snett? Har du provat och justera det rätt? Om inte, varför har du inte? Alternativet är ju att din sving är föckad, eller alla zzr1000 är föckade och så är det ju inte. Kanske bulten inte var tight nog och det har dratt sig snett?

jag vet inte om det är jag som missuppfattat bilderna men jag tycker det ser likadant ut?

eller är det den enstaka millimetern du syftar på? isf lär det inte göra någon märkbar skillnad.

På min ZZR som jag hade... ställde jag alltid båda sidorna lika...
O jag hade den från 1999-2011-05-08... och jag har aldrig upplevt att bakhjulet inte har lirat rakt...... drivpaketen har hållt styvt 2000 mil till 3000 mil beroende på min egen skötsel av det.......
Det lönar sig att ta väl hand om drivpaktet... man kan få många extra mil ur det då...

vad har en zx10a med en zzr1100 att göra? Men du har helt rätt, sådär ser det inte ut på en zx10a, konstigt nog då det bara är 11 års skillnad på hojarna!... ;)

Nja det är 5 års skillnad, jag pratar om den från 1988, som har liknande sving som zzr1100, och då även samma excenterbult för att spänna kedjan.

Tycker du det värkar troligt att "markeringa bara är fel"? Ja det är säkert vissa som inte tycker 1 cm är 1 cm, eller att ett dygn inte har 24timmar, men du ser ju själv att det är snett? Har du provat och justera det rätt? Om inte, varför har du inte? Alternativet är ju att din sving är föckad, eller alla zzr1000 är föckade och så är det ju inte. Kanske bulten inte var tight nog och det har dratt sig snett?
Det är mest för att jag inte vet om det borde ha märkts när man kör eller ej, samt att jag bytte däck på BRH nyligen och tänker mig att dom borde ha uppmärksammat om det var något som satt snett.

jag vet inte om det är jag som missuppfattat bilderna men jag tycker det ser likadant ut?

eller är det den enstaka millimetern du syftar på? isf lär det inte göra någon märkbar skillnad.
Ok, bara att justera och se glad då ut mao! Även om jag inte har upplevt något oroligt i hojen, inga wobbeltendenser sen jag bytte däck är det ju skönt om alla pinnar o streck pekar rätt...!:näsblod

Nja det är 5 års skillnad, jag pratar om den från 1988, som har liknande sving som zzr1100, och då även samma excenterbult för att spänna kedjan.
Excenterbult.... SH är lärorikt! :tummenupp

Stort tack för alla svar! :Bugar
Återkommer om jag skruvar bort mig när jag ska spänna kedjan, men det vore väl faan om jag inte skulle klara av det... :gnissla

Det är mest för att jag inte vet om det borde ha märkts när man kör eller ej, samt att jag bytte däck på BRH nyligen och tänker mig att dom borde ha uppmärksammat om det var något som satt snett.

Jag har aldrig åkt/justerat en hoj med excenterbult men det värkar ju ganska oproffsigt av det firmaet med en så snejustering, dock vet jag inte hur mycket det gör på en hoj med excenterbult...

Sorry my bad!

Last edited:
:hej Lungt

Till TS så ska det inte vara något problem att justera.

Du lossar de 2 Vertikala skruvarna längst bak på svingen.
Sen tar du och skruvar på excentern med rätt insex och spärrskafft.
Lättare justering kan man inte ha.

Förstår dock inte hur det blivit snett.:va
Dock så tror jag den lilla millimetern gör någon som helst skillnad.

+1
Den millimetern gör ingen skillnad...

:hej Lungt

Till TS så ska det inte vara något problem att justera.

Du lossar de 2 Vertikala skruvarna längst bak på svingen.
Sen tar du och skruvar på excentern med rätt insex och spärrskafft.
Lättare justering kan man inte ha.

Förstår dock inte hur det blivit snett.:va
Dock så tror jag den lilla millimetern gör någon som helst skillnad.
Nej, jag är också lite brydd, särskilt eftersom det ju var duktigt folk som skruvade där nyss... men det är kanske så att det går att ta av bakdäcket utan att justeringen flyttar sig...? :va

Ja ja, stärkt av supporten sticker jag nu iväg och solo-skruvar för första gången - wish me luck! :ätapiller

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup