Weelie?

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
SV650S for sail...
Premiär här på forumet för min del och vilket forum sen då, MECKA! :kär Letar flitigt info ang. weelie då jag kanske kör för sällan, dvs tränar för lite för att lära mig, men undrar ändå ifall nån kan "beskriva" hur man lär sig, varvtal, växel, hastighet, rycka, koppla, gasningen, bakbromsen osv. Det ser ju så lätt ut och jag inbillar mig att det är som att lära sig cykla, plötsligt kan man det bara... :tungan Givetvis bör man köra med nån men kanske kan man träna via tipps från likasinnade...

/ R1... :tummenupp

"Lär dig hantera hojen först"

Så, med det sagt (säger alltid det)... så kan jag berätta att bakhjula på R1an är bland det lättaste som finns.

Första växeln: Vid 4500 varv ge Av och På med gasen. Fortsätt ge gas, du kommer lyfta framhjulet. Här gäller sunt förnuft med hur högt du vill köra på bakhjulet. Du bestämmer detta med mer eller mindre gas.

Andra växeln: Ligg på 6000 varv. Dra in kopplingen, varva och släpp ut kopplingen med snabb Rythm i det hela. Det ska vara rappt. Annars händer det inte mycket mer än att du skuttar lite frammåt. Efter du slängt ut kopplingen bibehåller du förståss gasen så framhjulet börjar lufta. Det är ett rappt even, så det sker fort. Se därmed till att vara beredd att släppa av på gasen.

Träna.

Läs dig trött...

Tror du är mer än nöjd om du hittar på alla wheelie trådar här i forumen. Finns ju en hel del... :fakta
Lycka till...

Äntligen börjar vädrets makter ge oss vad vi väntat på så ska genast ta tippset i bruk och ge mig ut o öva, finns väl inga direkta genvägar...

Tack / Thomb :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back