Webshop + SPCS

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Är det någon här som göra mig en dundertjänst? Vi (jimmy lindström och jag) ska ju öppna butik i södertälje. I iden är att vi ska ha en webshop. En sådan är så gott som klar redan. Men nu visar det sig ju att vi behöver största SPCS Administration... o sen nu när vi ska köra med Webshop så behöver vi även koppla Webshopen till det programmet så allting är uppdaterat och fräscht. Men scriptet jag använt idag funkar inte för det. Suck... Kunden ska inte behöva komma med onödiga frågor om kostnad, lager, osv osv. Vi vill inte behöva uppdatera på två ställen (spcs och webshoppens system).

Någon här som jobbar på en sådan här ehandel/datafirma och vill sponsra med kopplingen / hjälp? Jag kommer göra vad jag kan för att återgälda.

Hursom, jag behöver tips.

GÅR det att jag själv med scripet jag har skapar kontakten som krävs för SPCS att förstå sig på systemet jag använder mig av?

Vad för script finns i det i sverige som man kan köpa loss och använda på egen server?

Det är super super bråds...

Swedie skrev:
Är det någon här som göra mig en dundertjänst? Vi (jimmy lindström och jag) ska ju öppna butik i södertälje. I iden är att vi ska ha en webshop. En sådan är så gott som klar redan. Men nu visar det sig ju att vi behöver största SPCS Administration... o sen nu när vi ska köra med Webshop så behöver vi även koppla Webshopen till det programmet så allting är uppdaterat och fräscht. Men scriptet jag använt idag funkar inte för det. Suck... Kunden ska inte behöva komma med onödiga frågor om kostnad, lager, osv osv. Vi vill inte behöva uppdatera på två ställen (spcs och webshoppens system).

Någon här som jobbar på en sådan här ehandel/datafirma och vill sponsra med kopplingen / hjälp? Jag kommer göra vad jag kan för att återgälda.

Hursom, jag behöver tips.

GÅR det att jag själv med scripet jag har skapar kontakten som krävs för SPCS att förstå sig på systemet jag använder mig av?

Vad för script finns i det i sverige som man kan köpa loss och använda på egen server?

Det är super super bråds...
PMade

Swedie skrev:
går det koppla till spcs eller mamut menar du?

Vet inte,vet bara att det är relativt enkelt och gratis.
Kolla specarna

Varför krångla till det?

Last edited:
twinner skrev:
Jo,men är det så jobbigt att uppdatera själv?
fast det är sant, klart bättre om lagersaldo är online..
handlar mer om att om en kund kommer in till oss så ska vi i SPCS (som är det system vi kommer använda i butiken) kunna hitta honom direkt. Annars behöver vi gå online i webshoppen, leta upp honom där, skriva in uppgifter i SPCS... o sen gå vidare med att ge honom hjälp. Det tar för lång tid.

Sen så har vi ju det hela med att om en person beställer en sak via internet och genomför köpet där, så ska denna ordern inbefinna sig i SPCS för att räknas in i den totala budgeten med inkomster / utgifter / lager / inköp / lön ... osv.

Allt måste kopplas samman... på nått sätt.

Swedie skrev:
handlar mer om att om en kund kommer in till oss så ska vi i SPCS (som är det system vi kommer använda i butiken) kunna hitta honom direkt. Annars behöver vi gå online i webshoppen, leta upp honom där, skriva in uppgifter i SPCS... o sen gå vidare med att ge honom hjälp. Det tar för lång tid.

Sen så har vi ju det hela med att om en person beställer en sak via internet och genomför köpet där, så ska denna ordern inbefinna sig i SPCS för att räknas in i den totala budgeten med inkomster / utgifter / lager / inköp / lön ... osv.

Allt måste kopplas samman... på nått sätt.
SPCS adm såg riktigt bra ut. laddade ner spcs adm 2000 demot och det såg helt ok ut för dom pengarna. SPCS webbshop gick inte att testa och den fina intrusktionsvideon var inte mycket att hänga i julgranen. men den borde fixa alla kopplingar och dylikt med lite trixande.

Jag tror en "live" lösning kommer bli svår att få till, utan jag tror du kommer få nöja dig med att "synka" uppgifterna i intervaller istället.

Detta dels pga att ni säkert kommer driva webshoppen på ett webhotell? och SPCS kommer ni väl drifta hos er själva.

Hur är webshoppen uppbyggd? databas, språk etc? Och har du någon info om vad SPCS drivs av? Vad den har som databas i grunden.

Den enklaste lösningen skulle nog vara att schemalägga ett program/skript på SPCS-servern som pushar informationen till webshoppen. Samma sak skulle då gälla för orderhätmning/kundregister, fast skriptet hämtar det från webshopen. Däremot finns nog risken att du inte kan skriva direkt till databasen, då du riskerar att göra hela registret korrupt. Därför tror jag att den enda säkra lösningen, som dessutom Visma skulle förespråka, är att använda sig av deras eget integrations-API, SPCS Integration (API). Dvs, den customkoppling som behövs göras är kopplingen mellan API:t och webshoppen. En annan lösning är väl att använda sig av import/export möjligheten i SPCS, men betvivlar att det går att automatisera då.

Den här problematiken, med export/import är regelbundet återkommande. Alternativet för att hitta en färdig fungerande lösning är att använda sig av affärsystemens egna webshoppar, något som sällan fyller den funktion man vill ha (se tex pyramids ehandelslösning). Om man skall använda en egenskriven webshop så får man räkna med en hel del svett och tårar för att få skiten att fungera.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...