webläsare?

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Vilka bra finns det, kör med explorer nu o det hänger sig ca 5 ggr om dagen :huvet . Brorsan kör med mozilla, men med det e vissa sidor man inte kan öppna har jag märkt. Vad har ni och hur funkar det, bra eller anus?

xXx40 skrev:
Vilka bra finns det, kör med explorer nu o det hänger sig ca 5 ggr om dagen :huvet . Brorsan kör med mozilla, men med det e vissa sidor man inte kan öppna har jag märkt. Vad har ni och hur funkar det, bra eller anus?

Mozilla Firefox. Finns flera trådar om detta. Några föreslår Opera, som är ett fullgott alternativ. Vet inte om Opera är gratis numera dock, förr kostade den deg.
Att en del sidor inte kan visas i Mozilla FF beror på att den som gjort hemsidan är en klåpare som inte använder standardiserad HTML utan använder sig av MS-konstruerade specialtaggar som bara funkar i IE, antagligen pga användning av MS FrontPage. Jag har löst detta i Mozilla genom att installera en plugin som heter "open target in IE", så om jag råkar komma på en sida som inte funkar är det bara att högerklicka och öppna just den länken i IE.

Adblock är en annan ruskigt användbar plugin till FF.

ska testa avant eller opera, mozilla e jag inte så 100 på!! Tack för tipsen.

Jag och runt 90% av världens surfare (har för mig att jag såg den siffran nyligen) kör IE och det funkar bra för mig iaf :)

Att bygga en webbläsare som inte klarar av att visa sidorna på samma sätt som IE är en av anledningarna till att de aldrig lär blir stora. Spelare ingen roll hur fel sånna som jag gör (som bygger en sajt), sånt får man ta hänsyn till och se till att ordna! :7peta
Kan jämföras med att köra efter en karta och strunta i hur vägen ser ut. :kocko :D

sandstream skrev:
Jag och runt 90% av världens surfare (har för mig att jag såg den siffran nyligen) kör IE och det funkar bra för mig iaf :)
Mozilla/Firefox och diverse läsare baserade på dessa har växt ganska kraftigt och står idag för runt 25% av marknaden. IE står för runt 70%. Det är inget konstigt med det egentligen, eftersom Microsoft totalt har negligerat IE och låtit den föråldras utan vidareutveckling. Jag förstår överhuvudtaget inte varför folk använder den, så tillvida att de inte är bakåtsträvande konservatister.

Att bygga en webbläsare som inte klarar av att visa sidorna på samma sätt som IE är en av anledningarna till att de aldrig lär blir stora.
Haha, humor. "Aldrig lär bli stora". Vakna upp lillgrabben, Mozilla är på god väg att bli störst. På bara några månader har en fet marknadsandel kapats. Tidigare hade IE 98% av marknaden, så ser det inte längre ut.

sandstream skrev:
Fungerar all spyware bra menar du? För surfa gör man bättre i Firefox. :tungan

sandstream skrev:
Att bygga en webbläsare som inte klarar av att visa sidorna på samma sätt som IE är en av anledningarna till att de aldrig lär blir stora. Spelare ingen roll hur fel sånna som jag gör (som bygger en sajt), sånt får man ta hänsyn till och se till att ordna! :7peta
Kan jämföras med att köra efter en karta och strunta i hur vägen ser ut. :kocko :D
Det där är ju ett helt galet och egocentriskt sätt att resonera. Det finns ett sätt att göra rätt (följ standard) och oändligt många sätt att göra fel. Vilket av felen ska Firefox tolka i dag menar du? Vilket av säkerhetshålen m m ska de implementera? Det finns en vedertagen standard, det är den både utvecklare av browsers och hemsidor ska följa, inget annat. :7peta

sandstream skrev:

Nej, fel resonemang, det är Internet "Sållet" Explorer som inte följer gällande standard, inte omvänt. Det är precis som att MicroVägSoftVerket bygger vägar som endast är 1m breda/fil eftersom MicrosoftMotors endast tillverkar motorcyklar. :D

Den tanken är inte fel iofs... :tomten

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back