wbo2 + tps + R1, strul!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag försöker leda in tps-signalen in i en av de analoga ingångarna på min wbo2(2A0). Jag hade hoppats på att ingången var högohmig men så vart inte fallet för hojen tror att tps'en är urkopplad. Någon som vet hur jag skall göra? Jag vill ju inte gärna att tps-signalen blir felaktig heller p.g.a. det minskade totala motståndet då jag parallellkopplat tps'en.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Jag försöker leda in tps-signalen in i en av de analoga ingångarna på min wbo2(2A0). Jag hade hoppats på att ingången var högohmig men så vart inte fallet för hojen tror att tps'en är urkopplad. Någon som vet hur jag skall göra? Jag vill ju inte gärna att tps-signalen blir felaktig heller p.g.a. det minskade totala motståndet då jag parallellkopplat tps'en.

/ Hannes

Bättre sent än aldrig...
På min trajja märkte jag aldrig några problem med att koppla in TPS signalen och jag har även kopplat i och ur wbO2 burken utan några förändringar eller behov att kalibrera TPS'en igen.

Låter snarare som något är galet med din wbO2.
Om det inte redan löst sig så kan du ju testa att koppla in ett vanligt 1,5V batteri på ingången och jämföra värdet du får på wbO2'n och vad en vanlig multimeter tycker att det är... det ska ju vara samma.

/Magnus

Nästa gång jag kopplade in det så funkade det. Så det problemet är löst.

Har dock problemet med rpm'en. Jag har ställt jumpern till coil-input men varven verkar inte stämma för 5 spänn. Är det 5 lr 12 V mellan ECU'n och tändspolen?

/ Hannes

Är det inte CDI på R1?
I så fall är spänningen antagligen flera hundra volt - hoppas inget har pajats av spänningen.

HanneZ skrev:
Har dock problemet med rpm'en. Jag har ställt jumpern till coil-input men varven verkar inte stämma för 5 spänn. Är det 5 lr 12 V mellan ECU'n och tändspolen?

Har ingen aning hur det är gjort på R1'an.
Trajjan är ju ganska rättfram då det är en spole per cylinder och 12V trigger till dom.

Så länge varvtalet du får är stabilt och följer varvtalen på hojen (avset vad dom visar för värde) så fungerar det nog... och då är det mer en fråga om att hitta rätt inställning för konverteringen (beroende på antalet pulser/motorvarv).

Har bestämt för mig att det fanns/gick att installera en liten filterkrets (trimpot) men att man bara skulle installera den om det verkligen behövdes.
Nu hittar jag inget om den på deras sida.

Men kolla så att det verkligen är 12V och funkar det ändå inte så kan du ju maila Peter på wbo2 då han är väldigt hjälpsam.
http://techedge.com.au/contact.htm

Vad hade du tänkt använda för utrustning/program när du ska logga ?

/Magnus

Oj, jag vet inte vad det är för skillnad på ecu o cdi. Jag menar bara den lilla datorn som styr tändninge o de. Varvtalet stämmer inte ens om man konverterar, den går upp när den ska gå ner och har inget med det riktigt varvtalet att göra.

Det är lite svårt att mäta amplituden av pulserna med en multimeter. Får väl åka iväg till nån bil-el-firma lr nåt.

HanneZ skrev:
Varvtalet stämmer inte ens om man konverterar, den går upp när den ska gå ner och har inget med det riktigt varvtalet att göra.

Låt mig gissa, du använder dig av ditt eget program och inte något från wbO2's sida ?

/Magnus

Har även testat med deras... Dessutom har jag snott koden för hur man konverterar från deras palm-version :)

HanneZ skrev:
Har även testat med deras... Dessutom har jag snott koden för hur man konverterar från deras palm-version :)

Ah, annars lät det väldigt typiskt för att du fick just "rå-datat" (antalet 5ms enheter mellan varje tändpuls) innan man räknar om det till RPM.

Jadu, då vette f-n vad det kan vara...

Hur går det med programmet ditt då ?
Kom du på något klurigt sätt att skapa en PCIII map ?

Mitt är väl i princip klar... skulle dock behöva lite folk som testar det.
Just nu har jag dock ingen faktor på varvtalet, så det funkar bara på hojar med en puls per varv... fast det är ju en liten grej att fixa till.

/Magnus

Tja, programmet fungerar med nöd o näppe typ. Allt tid har ju gått åt o skriva rapport o skit. Att få över det till nån PCIII har jag inte funderat över. Jag har mest gjort algoritmer för o hitta intressant data och sedan dra snitt o annat för o se vart den går för klent lr för fett.

Är ditt till windows? Jag håller på med en till pocket pc just nu.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Tja, programmet fungerar med nöd o näppe typ. Allt tid har ju gått åt o skriva rapport o skit. Att få över det till nån PCIII har jag inte funderat över. Jag har mest gjort algoritmer för o hitta intressant data och sedan dra snitt o annat för o se vart den går för klent lr för fett.

Är ditt till windows? Jag håller på med en till pocket pc just nu.

/ Hannes

PPC vore ju klart trevligt... blir lite klumpigt med laptopen, men hur är det med logfrekvensen, hänger en PPC med på 10ms sample rate ?

Japp, jag kör Windows, och det av två enkla anledningar:
1. Har ingen PPC
2. Har aldrig gjort något program för PPC

Nu är man väl kanske fräck i överkant, men skulle man kunna få ta en titt på algoritmen ?

Jag gjorde som så att man skapar en "Map" som man vill ha den, med vilka varvtal och
TPS värden som skall matchas, så om man vill matcha 2000, 4000 och 6000rpm så för trim på 4000rpm så tar jag hänsyn till alla värden, från 2000 till 6000.
Värdena vid 2000 får förvisso inte så stor betydelse, men dom tas ändå med.
Just nu är det väl ett fulhack, men programmet skapar iaf trim-värden som jag tycker verkar rimliga.
Men det skulle vara kul å se om du tänkt annorlunda.

/Magnus

Ok, vill du att jag ska testa programmet så gör jag gärna det. Har ingen laptop med windows på för tillfället men de kan jag ordna.

PPC är skitballt och klarar lätt av inläsning var 10:e sek. Tänkt på att atmegan klarar av o skicka ut skiten, PPC'n är bra mkt snabbare.

Jag har mest gått efter tps, maxgas, halvgas, konstantgas, ingen gas etc. Sen letar den efter växlingar, väldiga snabba förändringar av afr'en etc. Inget direkt avancerat.

/ Hannes

Jag kör mitt i Excel. Inte så spännande kanske men lätt att få effektivt.

Först gör jag vilkor-sökningar i applikationen som medförljer(LM-1) för att få fram rätt data. Typ (tps>50% AND rpm>5000) sedan exporteras det till *.dif.

Dif-filen med lambda- och tp-data öppnas i Excel. Datan kopieras över till min egen kalkyl-tjosan även den i Excel(bild 670kb). Formatet har exakt samma format som Power Commander. Slutmålet är att markera ny slutdata innifrån Excel som kan pejstas in i pc-applikationen. Till höger(blå celler) ligger tabellen med aktuella pc-inställningar för när körningen(lambdamätningen) gjordes. Dessa värden måste tas med, eftersom de var med när mätningen gjordes och nya värden skall ersätta just dessa.

I mitten-arken ställer man target lambda och några funktioner för simpel lyft, sänk o expandera. Siffrorna i mittenbilden är egentligen klara att kopieras för inklistring i pciii-applikationen. Eller så går man vidare till grafisk korrigering på sista arket.

De röda klossarna t h kan man grabba tag i och påverka olika tp-områden i tabellen. Den numeriska uträkningen på förra arken gör ju t ex att man får ett optimalt lambda även i områden där det inte behövs. T ex vid lågt tp och lågt varvtal kan man gärna kör magert och sparar bränsle istället.

http://hem.bredband.net/b112293/s.jpg (670kb)

Fråga...

Kan man inte få en effektkurva och vridmomentkurva om man räknar ut hastigheten med hjälp av varvtalet och utväxlingen samt deltaV/deltaT.
Men hur fasken kan man få med tidsaspekten i logworks eller måste man använda exel här också??
Borde ju gå att få fram en effektkurva genom att använda lite matematik istället för en g-mätare som hq tech vill sälja på en.

Dif-filen med lambda- och tp-data öppnas i Excel. Datan kopieras över till min egen kalkyl-tjosan även den i Excel(bild 670kb). Formatet har exakt samma format som Power Commander. Slutmålet är att markera ny slutdata innifrån Excel som kan pejstas in i pc-applikationen. Till höger(blå celler) ligger tabellen med aktuella pc-inställningar för när körningen(lambdamätningen) gjordes. Dessa värden måste tas med, eftersom de var med när mätningen gjordes och nya värden skall ersätta just dessa.

I mitten-arken ställer man target lambda och några funktioner för simpel lyft, sänk o expandera. Siffrorna i mittenbilden är egentligen klara att kopieras för inklistring i pciii-applikationen. Eller så går man vidare till grafisk korrigering på sista arket.

De röda klossarna t h kan man grabba tag i och påverka olika tp-områden i tabellen. Den numeriska uträkningen på förra arken gör ju t ex att man får ett optimalt lambda även i områden där det inte behövs. T ex vid lågt tp och lågt varvtal kan man gärna kör magert och sparar bränsle istället.

http://hem.bredband.net/b112293/s.jpg (670kb)[/QUOTE]

Jag använde mig av hastighetssensorn.

Man kan ju mäta effekt typ genom att acca mellan 100 o 200 på 6:an och mäta tiden.

rrp skrev:
2061293 Kan man inte få en effektkurva och vridmomentkurva om man räknar ut hastigheten med hjälp av varvtalet och utväxlingen samt deltaV/deltaT.
Men hur fasken kan man få med tidsaspekten i logworks eller måste man använda exel här också??
Borde ju gå att få fram en effektkurva genom att använda lite matematik istället för en g-mätare som hq tech vill sälja på en.

Javisst funkar uträkningar, t ex med varvtal, massa, start/stopp-hastighet (eller liknande). Tiden finns med iom känd sample rate (12 /sekund) men något ohanterligt. Jag tror något Excel-tjosan är helt nödvändigt för att man skall få flyt på det.

ELLER

I Logworks Version-2 finns möjligheter att skriva egna kalkylerigar och/eller använda färdiga. Resultatet ritas upp som effekt eller vridkurvor tillsammans med resten av kurvor. Dessa är alla baserade på G-mätaren. Jag har ännu inte testat detta och behöver läsa på lite först, men det verkar klart lovande.

F ö vill du nog ha nya DL-32 och inte LMA-3 + LM-1. DL-32 (länk) har samma funktioner som LMA-3 men kan logga "17 minutes of recording per MB of SD Card capacity". Tidigare var man tvungen att ha LM-1 vilket är en stor sak som är svårplacerad på en MC. För lambda kan man köra t ex LC-1.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...